Peter Shaffer in the Spanish Culture
Main Article Content
Abstract
This article focuses on the integration of the works of British playwright Peter Shaffer in Spanish culture. During the Franco period, this author’s plays helped introduce taboo topics on stage, such as homosexuality (Five Finger Exercise / Ejercicio para cinco dedos) or full-frontal nudity (Equus). The successive performances, publications and film adaptations of Shaffer’s plays (Amadeus in particular) have consolidated the playwright’s presence in the country’s cultural life to this date. Following the TRACE methodology, firstly the catalogue of translations of Shaffer’s plays is analysed, paying special attention to the censorship process, and subsequently the available textual corpus is studied, using the tool Taligner. By doing so we try to offer a view of Shaffer’s perdurance in Spain, from 1959 to 2016.
Downloads
Download data is not yet available.
Article Details
How to Cite
MERINO-ÁLVAREZ R., and O. ANDALUZ-PINEDO. “Peter Shaffer in the Spanish Culture”. Creneida. Journal of Hispanic Literatures, no. 5, Dec. 2017, pp. 239-78, doi:10.21071/calh.v5i.10374.
Section
Censorship in Franco's time
Avisos de derechos de autor propuestos por Creative Commons
1. Política propuesta para revistas que ofrecen acceso abierto
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).