Ariel’s Public Forum. José Enrique Rodó in Periodic Publications.

Main Article Content

Cristina Beatriz Fernández

Abstract

José Enrique Rodó’s name is inevitably associated with the essay Ariel, his most famous book. However, far away from the closed book form, Rodo’s writing is characterized by his continuous participation in different periodic publications, from newspaper or weekly papers to cultural journals. The aim of this article is to note some key aspects in Rodo’s writing due to the ongoing articulation between the press and the literature. That was the basis of his intellectual intervention in the public sphere. The complementarity between the book and the press was very useful to the construction of his masterful author’s figure.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Beatriz Fernández C. “ José Enrique Rodó in Periodic Publications”. Creneida. Journal of Hispanic Literatures, no. 8, Jan. 2021, pp. 300-19, doi:10.21071/calh.vi8.13194.
Section
Miscellanea

References

Achúgar, Hugo, “Ariel atrapado entre Víctor Hugo y Star Trek”, en Territorios intelectuales. Pensamiento y cultura en América Latina, coord. Javier Lasarte, Caracas, FCE / La nave va, 2001, pp. 9-33.

Aguilar, Gonzalo, “Modernismo”, en Términos críticos de sociología de la cultura, dir. Carlos Altamirano, Buenos Aires, Paidós, 2008, p. 182.

Aínsa, Fernando, “La perspectiva americana de José Enrique Rodó desde el Capitolio de Roma”, CUYO. Anuario de Filosofía Argentina y Americano, 17 (2000), pp. 75-87.

Alonso, Diego, “La pedagogía de Ariel”, en José Enrique Rodó: una retórica para la democracia, Montevideo, Trilce, 2009, pp. 87-114.

Ancha, Omar, “Estudio preliminar. José Enrique Rodó y las generaciones intelectuales en América”, en Ariel y El camino de Paros, Buenos Aires, Capital Intelectual, 2012, p. 9-22.

Bérenger, Henry, L’aristrocatie intellectuelle, París, Armand Colin et Cie., 1895.

Berman, Marshall, “Baudelaire: el modernismo en la calle”, en Todo lo sólido se desvanece en el aire. La experiencia de la modernidad, Madrid, Siglo XXI, 1991, pp. 129-173.

Darío, Rubén, “El triunfo de Calibán”, en El modernismo visto por los modernistas, Barcelona, Guadarrama / Punto Omega, 1980, p. 404.

Enrique Rodó, José Enrique, “Recuerdos de Pisa”, en Obras completas, Madrid, Aguilar, 1957, pp. 1202-1207.

Fernández Retamar, Roberto, Calibán. Apuntes sobre la cultura de nuestra América, Buenos Aires, La Pléyade, 1973.

Fernández, Cristina Beatriz, “Ariel en la Gran Guerra: notas sobre las crónicas europeas de José Enrique Rodó”, Creneida. Anuario de literaturas hispánicas, 3 (2015), pp. 261-278.

Groussac, Paul, “Discurso del Sr. P. Groussac”, en España y Estados Unidos. Función dada en el Teatro de la Victoria el 2 de mayo de 1898 bajo el patrocinio del Club Español de Buenos Aires, a beneficio de la Suscripción Nacional Española. Conferencias de los señores Dr. Roque Sáenz Peña, Sr. Paul Groussac y Dr. José Tarnassi, Buenos Aires, Compañía Sudamericana de Billetes de Banco, 1898, pp. 29-56.

Gutiérrez Girardot, Rafael, Modernismo. Supuestos históricos y culturales, México, FCE, 1988.

Habermas, Jürgen, Historia y crítica de la opinión pública. La transformación estructural de la vida pública, Barcelona, G. Gili, 1981.

Molloy, Sylvia, “Mármoles y cuerpo: la paideia sentimental de Rodó”, en Poses de fin de siglo. Desbordes del género en la modernidad, Buenos Aires, Eterna Cadencia, 2012, pp. 85-113.

Moraña, Ana, “Introducción: la metáfora de la fiesta”, en La fiesta de la modernidad. La Revista argentina “Caras y caretas” entre 1898 y 1910, Buenos Aires, Corregidor, 2016, pp. 15-39.

Pérez Petit, Víctor, “La muerte de Rodó”, Nosotros, XI, 97 (1917), pp. 25-34.

Rama, Ángel, Las máscaras democráticas del modernismo, Montevideo, Fundación Ángel Rama/Arca, 1985.

Rama, Ángel, “La modernización literaria latinoamericana (1870-1910)”, en La crítica de la cultura en América Latina, Caracas, Biblioteca Ayacucho, 1985, pp. 82-96.

Ramos, Julio, Desencuentros de la modernidad en América Latina. Literatura y política en el siglo XIX, México, FCE, 2003.

Renan, Ernest, Caliban. Suite de la Tempête. Drame Philosophique, París, Calmann, Levy, 1878.

Rodríguez Monegal, Emir, “Prólogo” en José Enrique Rodó, El camino de Paros, Valencia, Cervantes, 1919. Disponible en línea: <http://www.cervantesvirtual.com/obra/el-camino-de-paros-meditaciones-y-andanzas--0/>.

Rogers, Geraldine, “Caras y caretas: la lógica de la integración”, Orbis tertius, III, 6 (1998). Disponible en línea: <http://www.orbistertius.unlp.edu.ar>.

Rogers, Geraldine, Caras y caretas. Cultura, política y espectáculo en los inicios del siglo XX argentino, La Plata, Edulp, 2008.

Rotker, Susana, “La crónica modernista y la crítica literaria” y “El lugar de la crónica”, en La invención de la crónica, México, FCE / Fundación para un Nuevo Periodismo, 2005, pp. 13-27 y 89-135.

Sarlo, Beatriz, “El relativismo absoluto o cómo el mercado y la sociología reflexionan sobre estética”, Punto de Vista, XVII, 48 (abril 1994), p. 29.

Torres, Inés de, “Rodó: periodismo y viaje intelectual”, Cuadernos del CLAEH, XXXVIII, 109 (2019), pp. 9-28.

Weill, Georges, El periódico. Orígenes, evolución y función de la prensa periódica, México, UTEHA, 1979.