Graphic Narratives of the Self and Sexist Violence in the Production of Female Authors from Argentina and Chile. The case of Sole Otero and Supnem.

Main Article Content

Mariela Acevedo

Abstract

This article explores the processes of self-narration and authorial self-projection developed by Sole Otero (Buenos Aires, Argentina, 1985) and Katherine Supnem (Peñaflor, Chile, 1986), in order to analyse the way in which both narrate episodes of male violence in their graphic works, especially in Poncho fue (Hotel de las Ideas, 2017) and Yo, la peor de todas (Selfpublishing, 2023). We are interested in reflecting on the link between subjectivity and politics, so we contextualise them in the resurgence of the feminist movement and the emergence of publications and events on both sides of the Andes.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Acevedo, M. “ The Case of Sole Otero and Supnem”. Creneida. Journal of Hispanic Literatures, no. 11, Jan. 2024, pp. 171-96, doi:10.21071/calh.vi11.16233.
Section
Special Issue

References

Acosta, Karen y Walczak, Grazyna, “¿Estamos todas bien? El empoderamiento femenino por medio de la narrativa gráfica de tres autoras hispanas”, Revista Encuentros, vol. 21, 1, 2023. Universidad Autónoma del Caribe. Disponible en línea http://ojs.uac.edu.co/index.php/encuentros/article/view/2998/2542 (consultado el 20/06/2023).

Bettaglio, Marina; Montes Garcés, Elizabeth y Cardona, María Elsy (coords.), Dossier “Con el lápiz en la mano: Mujeres y cómics a ambos lados del Atlántico” en Revista Canadiense de Estudios Hispánicos, 43, 1 (2018). Disponible en línea en: https://uottawa.scholarsportal.info/ottawa/index.php/rceh/issue/view/505 (consultado el 20/06/2023) DOI: https://doi.org/10.18192/rceh.v43i1.4532

Borges, Gabriela; Supnem, Katherine; Mayola, Maira y Acevedo, Mariela, "Historieta feminista en América Latina: Autoras de Argentina, Chile, Brasil y México", en Tebeosfera, tercera época, 6 (9-IV-2018), Sevilla, Asociación Cultural Tebeosfera, Disponible en línea en: https://www.tebeosfera.com/documentos/historieta_feminista_en_america_latina_autoras_de_argentina_chile_brasil_y_mexico.html (consultado el 20/06/2023)

Bustamante Escalona, Fernanda, “Mujeres y ficción criminal en cuentos de Ángela Hernández”, Cahiers d’études romanes, 44 (2022), pp. 133-154. Disponible en línea en: https://journals.openedition.org/etudesromanes/14293 (consultado el 20/06/2023) DOI: https://doi.org/10.4000/etudesromanes.14293

Cano, Virginia, “Solx no se nace, se llega a estarlo. Ego-liberalismo y auto-precarización afectiva” en Los feminismos ante el neoliberalismo, La Cebra, 2018, pp. 29-41.

Cvetkovich, Ann, Un archivo de sentimientos. Trauma, sexualidad y culturas públicas lesbianas, Barcelona, Edicions Bellaterra,

Domínguez Jería, Paloma, La construcción del sí mismo en el cómic autobiográfico de autoras latinoamericanas desde una perspectiva discursiva multimodal, Valparaíso, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso [Tesis doctoral].

Escobar Fuentes, Susana, “La novela gráfica autobiográfica hecha por mujeres. Cuerpo, subjetividad y búsqueda identitaria”, Revista Fuentes Humanísticas, 32, 60 (2020). Disponible en línea https://fuenteshumanisticas.azc.uam.mx/index.php/rfh/article/view/984/1110 (consultado el 20/06/2023). DOI: https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/fh/2020v32n60/Escobar

Faust-Scalisi, Mario, “How to Discuss Sexual Identity, Minority Rights, and Society in Chile? The Case of Katherine Supnem’s ‘Underground’ Comics”, en Identity and History in Non-Anglophone comics, eds. H. Earle y M. Lund, Nueva York, Routledge, 2023, pp. 197-200. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003386841-13

Guzmán Tinajero, Alfredo, Figuraciones del yo en el cómic contemporáneo. Barcelona, Universidad Autónoma de Barcelona, 2017 [Tesis doctoral] Disponible en línea en: https://www.tesisenred.net/handle/10803/456586 (consultado el 20/06/2023)

Guzmán Tinajero, Alfredo, “Construyéndome un cuerpo para luchar el uso de la corporalidad en las autoficciones de Femimutancia y Marcela Trujillo”, en Pensar lo real: autoficción y discurso crítico, eds. Ana Casas Janices y Anna Forné, Madrid/Frankfurt, Iberoamericana/Vervuert, 2022, pp. 165-187. DOI: https://doi.org/10.31819/9783968693279-009

Heredia, Fabiola, "Introduciendo escenas musicales" (Traducción). Etcétera. Revista Del Área De Ciencias Sociales Del CIFFyH, 1 (2018): Disponible en línea https://revistas.unc.edu.ar/index.php/etcetera/article/view/22670 (consultado el 20/06/2023).

Kottow, Andrea y Traverso, Ana, "Alzar la mano contra otro: mujeres asesinas en la literatura latinoamericana", Revista de Humanidades, 43 (2021), pp. 55-83. Disponible en línea en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=321265466003 (consultado el 20/06/2023).

Mella, Montserrat, Viñetas en resistencia: Escena de comic feminista producido en Chile durante 2008-2018, Santiago de Chile, Universidad de Chile, 2020 [tesis de grado para optar por la licenciatura en Diseño Gráfico].

Oberti, Alejandra y Mariela Peller, “Escribir la violencia hacia las mujeres. Feminismo, afectos y hospitalidad”, Estudos Feministas 28, 2 (2020), pp. 1-13. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9584-2020v28n272442

Otero, Sole, Poncho fue, Buenos Aires, Hotel de las Ideas, 2017.

Prati, Renata, “La infelicidad y sus metáforas. Depresión y agencia en tiempos de precariedad neoliberal”, Mora, 27, 2, (2021), pp. 1-10. Recuperado en 29 de junio de 2023, de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1853-001X2021000200001&lng=es&tlng=es.

Supnem, Relaciones y Revoluciones I (2020-2021), Peñaflor, Autoedición, 2021.

Supnem, Relaciones y Revoluciones II (2021), Peñaflor, Autoedición, 2022.

Supnem, Yo, la peor de todas, Peñaflor, Autoedición, 2023.

Szurmuk, Mónica y Alejandro Virué, “La literatura de mujeres como archivo hospitalario: una propuesta”, El Taco en La Brea, 1, 11 (2020): https://doi.org/10.14409/tb.v1i11.9154. DOI: https://doi.org/10.14409/tb.v1i11.9154

Yona, Valentina, “Banzai de Femimutancia: una contribución al archivo del trauma o de cómo la vergüenza y la desorientación pueden resultar agenciantes” [2023, en prensa].