Grandeur and Misery of Divinatio in the Edition of Quevedo's Works

Main Article Content

Fernando Plata Parga

Abstract

An appraisal of several conjectures ope ingenii done on loci critici in Quevedo's oeuvre. A review of the different positions vis à vis divinatio, some conservative, others favorable to conjecture and textual emendation, is illustrated by two substantial debates on emendations to the 1648 El Parnaso español published by González de Salas.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Plata Parga, F. “Grandeur and Misery of Divinatio in the Edition of Quevedo’s Works”. Creneida. Journal of Hispanic Literatures, no. 12, Jan. 2025, pp. 231-54, https://journals.uco.es/creneida/article/view/17053.
Section
Special Issue

References

Arellano, Ignacio, "Una alusión oscura y una enmienda: 'Meléndez' en varios textos de Quevedo", Filología, XXII, 1 (1987), pp. 65-70.

Arellano, Ignacio, "Varias notas a lugares quevedianos: fijación textual y crítica filológica", en La edición de textos. Actas del I Congreso Internacional de Hispanistas del Siglo de Oro, eds. Pablo Jauralde, Dolores Noguera y Alfonso Rey, London, Támesis, 1990, pp. 123-131.

Arellano, Ignacio y Celsa Carmen García Valdés, eds., Francisco de Quevedo, Teatro completo, Madrid, Cátedra, 2011.

Arellano, Ignacio, "Sobre el texto de la comedia Cómo ha de ser el privado, de Quevedo. Deturpaciones y enmiendas", La Perinola, XVII (2013), pp. 57-67.

Arellano, Ignacio, "El enigmático soneto de Quevedo '¡Oh, fallezcan los blancos, los postreros...', del Parnaso español", La Perinola, XIX (2015), pp. 149-160.

Arellano, Ignacio, "El ingenio de Quevedo. A vueltas —otra vez— con la interpretación y anotación de la obra quevediana", Criticón, CXXXI (2017), pp. 7-28.

Arellano, Ignacio, ed., Francisco de Quevedo, El Parnaso español, compilado por José Antonio González de Salas, Madrid, Real Academia Española, 2020, 2 vols.

Arellano, Ignacio, "Un verso de Quevedo: su cuerpo dejará... (no dejarán) en el soneto 'Cerrar podrá mis ojos la postrera'", La Perinola, XXVII (2023), pp. 9-15.

Blecua, Alberto, Manual de crítica textual, Madrid, Castalia, 1987.

Blecua, José Manuel, ed., Francisco de Quevedo, Obra poética, Madrid, Castalia, 1969 (vol. I) y 1971 (vol. III).

Cacho Casal, Rodrigo, "González de Salas editor de Quevedo: El Parnaso español (1648)", Annali dell’Instituto Universitario Orientale. Sezione Romanza, XLIII, 2 (2001), pp. 245-300.

Carreira, Antonio, "El conceptismo en las jácaras de Quevedo: 'Estábase el Padre Esquerra'", La Perinola, IV (2000), pp. 91-125.

Castelli, Silvia, Johann Jakob Wettstein's Principles for New Testament Textual Criticism. A Fight for Scholarly Freedom, Leiden / Boston, Brill, 2020.

Greetham, D. C., Textual Scholarship. An Introduction, New York / London, Garland, 1994.

Heesakkers, C. L., "Two Leiden Neo-Latin Menippean Satires. Justus Lipsius' Somnium (1581) and Petrus Cunaeus' Sardi Venales (1612)", en Acta Conventus Neo-Latini Bononiensis, ed. Richard J. Schoeck, Binghamton, Medieval & Renaissance Texts & Studies, 1985, pp. 500-509.

Kenney, E. J., The Classical Text. Aspects of Editing in the Age of the Printed Book, Berkeley / Los Angeles / London, University of California Press, 1974.

Korkowski, Eugene Paul, Menippus and his Imitators: A Conspectus, up to Sterne, for a Misunderstood Genre, San Diego, University of California, San Diego, 1973 [tesis doctoral].

López-Cañete Quiles, Daniel, "Un soneto de Quevedo y un epigrama de Falcó", en Acta Conventus Neo-Latini Cantabrigiensis: Proceedings of the Eleventh International Congress of Neo-Latin Studies (Cambridge 30 July-5 August 2000), ed. Rhoda Schnur et al, Tempe, Arizona Center for Medieval and Renaissance Studies, 2003, pp. 329-335.

Llamas Martínez, Jacobo, ed., Francisco de Quevedo, "Melpómene", musa tercera de El Parnaso español, Pamplona, Eunsa, 2017.

Maas, Paul, Textkritik, Leipzig, Teubner, 1960 (cuarta edición).

Maravall, José Antonio, ed., Juan Pablo Mártir Rizo, Norte de príncipes y Vida del Rómulo, Madrid, Instituto de Estudios Políticos, 1945.

Moya del Baño, Francisca, "Una lectio difficilior en un soneto difícil de Quevedo ('¡Oh, fallezcan los blancos, los postreros') . Una conjetura, sustentada en un texto de Persio, que da luz al lugar y al soneto", en Humanae Litterae. Estudios de humanismo y tradición clásica en homenaje al profesor Gaspar Morocho Gayo, ed. Juan Francisco Domínguez Domínguez, León, Universidad, 2004, pp. 329-344.

Moya del Baño, Francisca, Quevedo y sus ediciones de textos clásicos. Las citas grecolatinas y la biblioteca clásica de Quevedo, Murcia, Universidad de Murcia, 2014.

Peraita, Carmen, ed., Francisco de Quevedo, Carta al serenísimo, muy alto y muy poderoso Luis XIII, rey cristianísimo de Francia, en Obras completas en prosa. Volumen tercero, dirección Alfonso Rey, Madrid, Castalia, 2005, pp. 249-305, 513-517, 581-587.

Pedraza Jiménez, Felipe B., "Prólogo", en Francisco de Quevedo y Villegas, Las tres musas últimas castellanas, segunda cumbre del Parnaso español. Facsímil de la edición príncipe. Madrid, 1670, eds. Felipe B. Pedraza Jiménez y Melquíades Prieto Santiago, Madrid, EDAF, 1999, pp. VII-XL.

Pérez Priego, Miguel Ángel, La edición de textos, Madrid, Síntesis, 2011 (segunda edición ampliada).

Plata, Fernando, Estudios bibliográfico y textual y edición crítica de nueve poemas satíricos de Francisco de Quevedo, Ann Arbor, University of Michigan, 1994, [tesis doctoral].

Plata Parga, Fernando, Ocho poemas satíricos de Quevedo, Pamplona, EUNSA, 1997.

Plata Parga, Fernando, "Dificultades en la edición y anotación de La Perinola de Quevedo", en Quevedo en Manhattan: Actas del Congreso internacional, Nueva York, noviembre, 2001, eds. Ignacio Arellano y Victoriano Roncero, Madrid, Visor, 2004, pp. 217-229.

Plata Parga, Fernando, "Risas de ida y vuelta: León y Arce con Quevedo de viaje a Andalucía", La Perinola, XX (2016), pp. 157-202.

Plata Parga, Fernando, "La transmisión textual de La Perinola de Quevedo", en Quevedo en su contexto europeo. Política y Religión. Traducciones y textos burlescos, ed. María José Alonso Veloso, Vigo, Academia del Hispanismo, 2017, pp. 165-184.

Plata Parga, Fernando, ed., Francisco de Quevedo, La Perinola, en Obras completas en prosa. Elogios, polémicas y juicios literarios. Volumen VIII, dirección Alfonso Rey, coordinación María José Alonso Veloso, Barcelona, Castalia, 2020, pp. 251-382, 641-674, 725-879.

Plata Parga, Fernando, "Quevedo y la Inmaculada, entre burlas y veras", La Perinola, xxv (2021), pp. 119-136.

Rey, Alfonso, "El soneto de Quevedo '¡Oh!, fallezcan los blancos, los postreros' y su edición por parte de González Salas. Con una reflexión acerca de la enmienda de textos", Boletín de la Real Academia Española, LXXXIV (2004), pp. 331-356.

Rey, Alfonso y María José Alonso Veloso, eds., Francisco de Quevedo, Poesía amorosa: "Canta sola a Lisi" (Erato, sección segunda), Pamplona, EUNSA, 2013.

Rey, Alfonso y María José Alonso Veloso, eds., Francisco de Quevedo, Poesía completa, Barcelona, Castalia, 2021, 2 vols.

Rey, Alfonso, "'Amor constante más allá de la muerte': Problemas textuales y contexto cultural", Arte Nuevo, X (2023), pp. 130-153.

Rey, Alfonso, "La poesía de Quevedo y su doble lectura", Studia Aurea, XVII (2023), pp. 627-638.

Tanselle, G. Thomas, Textual Criticism and Scholarly Editing, Charlottesville / London, University Press of Virginia, 1990.

Thorpe, James, Principles of Textual Criticism, San Marino, The Huntington Library, 1972.

Timpanaro, Sebastiano, "Delle congetture", en Contributi di filologia e di storia della lingua latina, Roma, Edizioni dell' Ateneo & Bizzarri, 1978, pp. 673-681 (versión ampliada del original en Atene e Roma, 1953, pp. 95-99).

Vallejo González, María, La poesía religiosa de Quevedo: edición crítica y anotada de Urania, Santiago de Compostela, Universidad de Santiago de Compostela, 2017, [tesis doctoral].

West, M. L., Textual Criticism and Editorial Technique, Stuttgart, Teubner, 1973.