THE MARBURY VS MADISON CASE AS A SOURCE FOR THE RESEARCH OF CONSTITUTIONAL JUSTICE BY LAW STUDENTS.
DOI:
https://doi.org/10.21071/redd.vi22.16722Keywords:
teaching, teaching and research cooperation, teaching innovation systems, Constitutional law, teaching materialAbstract
This teaching material offers a way to learn about the different existing systems of constitutional justice through the examination of the famous Marbury vs. Madison case in a practical way. The purpose of the activity is for the student to obtain a general perspective of constitutional control, starting from the logic of its origin, which means that their learning is not based on theoretical explanation but on practical knowledge acquired through various sources. The student must conduct their own research based on provided material and a series of questions that guide their reasoning, in order to complete the training itinerary for the different existing systems of constitutional control.
Downloads
References
LOEWENSTEIN, K. (1970). Teoría de la Constitución, Ed. Ariel, Barcelona, pp. 164-198.
SALAZAR BENÍTEZ, Octavio (2010). “Estrategias y herramientas para la enseñanza del Derecho Constitucional”, Revista Docencia y Derecho, nº 1 DOI: https://doi.org/10.21071/redd.vi1.3678
SÁNCHEZ BARRILAO, JF. (2022). “La docencia del Derecho Constitucional en la Sociedad Digital”. Revista Docencia y Derecho, n.º 19, pp. 17-31. DOI: https://doi.org/10.21071/redd.vi19.16504
SAURA FREIXES, Nuria (2019). “Arte y Derecho: Estrategias para una docencia innovadora y creativa del Derecho Constitucional”. Revista Docencia y Derecho, n.º 13.
Material necesario para la realización del trabajo:
- Sentencia Marbury vs. Madison, traducida al castellano: disponible en: http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/lye/revistas/25/marbury-v-madison.pdf
- Repositorio jurisprudencial del Tribunal Constitucional: https://hj.tribunalconstitucional.es/
- Normas APA, 7ª edición (2019): https://normas-apa.org/wp-content/uploads/Guia-Normas-APA-7ma-edicion.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
El/la autor/a que publica en esta revista está de acuerdo con los términos siguientes:
- El/la autor/a conserva los derechos de autoría y otorga a la revista el derecho de primera publicación de la obra
- Los textos se difundirán con la licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite compartir la obra con terceros, siempre que éstos reconozcan su autoría, su publicación inicial en esta revista y las condiciones de la licencia.