Introduction to french Law for students on spanish Law

Authors

Keywords:

French law, teaching in French, legal orders

Abstract

This paper considers the possibility of teaching an "Introduction to French Law" as an optional course for Spanish Law students. In this respect, we first explain why it would be beneficial for Spanish law students to study at least the basics of French law. Secondly, we explain why it would also be beneficial to teach the course in French. And finally, we share some ideas on how this course could be taught.

Downloads

Download data is not yet available.

References

- BELANDO GARÍN, B. (2016). La enseñanza del Derecho en inglés: lost in translation. Actualidad Jurídica Iberoamericana (ISSN 2386-4567), 4.bis, 406-417. Disponible en ligne : https://revista-aji.com/revista-numero-4-bis/ [dernière consultation le 18 janvier 2024].

- BOTO ÁLVAREZ, A. (2023). Descifrando la ciberseguridad: las últimas medidas francesas en materia de inteligibilidad social y organización administrativa. Revista General de Derecho Administrativo (ISSN 1696-9650), 62.

- BREWER-CARÍAS, A. R. (2011). Los aportes de la Revolución Francesa al constitucionalismo moderno y su repercusión en Hispanoamérica a comienzos del Siglo XIX. Ars Boni et Aequi (ISSN-e 0719-2568), 7 (2), 111-142. Disponible en ligne : http://www.arsboni.ubo.cl/index.php/arsboni/article/view/115 [dernière consultation le 18 janvier 2024].

- BURGORGUE-LARSEN, L. (2019). La Convention Européenne des Droits de l’Homme. Paris : LGDJ, 3e éd. ISBN 978-2-275-06609-7.

- CARRILLO SALCEDO, J. A. (2003). El Convenio Europeo de Derechos Humanos. Madrid : Tecnos. ISBN 978-84-309-3937-4.

- DE LUCHI LÓPEZ-TAPIA, Y. et CABRA APALATEGUI, J. M. (2020). Internalización de la Universidad (2.0): La enseñanza del Derecho a través del inglés. Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa. Nueva Época (ISSN 1989-8754), 22, 183-202. Disponible en ligne : https://doi.org/10.24310/REJIE.2020.v0i22.

- DUGUIT, L. (1913). Les transformations du Droit Public. Paris : Librairie Armand Colin.

- FERREIRO BAAMONDE, X. et NEIRA PENA, A. M. (2014). El inglés como herramienta para el estudio del Derecho procesal. Programa orientado a la enseñanza del Derecho en lengua inglesa. Reduca (Derecho) (ISSN 2172-6884), 5 (1), 132-143. Disponible en ligne : https://www.revistareduca.es/index.php/reduca-derecho/article/view/1843 [dernière consultation 18 janvier 2024].

- GAMERO CASADO, E (2021). Delimitación conceptual de la potestad administrativa. En GAMERO CASADO, E. (dir.), La potestad administrativa. Concepto y alcance práctico de un criterio clave para la aplicación del Derecho administrativo. Valencia: Tirant lo Blanch (ISBN 978-84-13-55615-4), 50-151.

- GIESBRECHT, R. (2009). The Sapir-Whorf Hypothesis, Munich: GRIN Verlag. ISBN 978-3-640-43125-0.

- GÓMEZ ALCALÁ, R. V. (2005). El Código civil de Napoleón y su contribución a la teoría general del Derecho. Revista de Investigaciones Jurídicas. Escuela Libre de Derecho, 29, 195-233. Disponible en ligne : https://www.eld.edu.mx/revista-de-investigaciones-juridicas/numero-29-rij/.

- GORDILLO PÉREZ, L. I. (2015). La irrupción del inglés y el Derecho. Revista General de Derecho Constitucional (ISSN 1886-6212), 21, 1-21.

- HAURIOU, M. (1910). Principes de Droit Public. À l’usage des étudiants en Licence (3e Année). Paris : Larose et Tenin. Deuxième édition, de 1916, disponible en ligne : https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k553439/f4.item [dernière consultation le 18 janvier 2024].

- HERRAIZ, E. (2023). Una LENGUA, un PENSAMIENTO. Linguriosa. YouTube. Disponible en ligne : https://www.youtube.com/watch?v=0Al4gWLicAk [dernière consultation le 15 janvier 2024].

- JULIÁN DE VEGA, C. et ÁVILA LÓPEZ, J. (2018). Políticas lingüísticas europeas y españolas: el camino hacia el cambio en la educación terciaria. Porta Linguarum, Revista Internacional de Didáctica de las Lenguas Extranjeras (ISSN 1697-7467), Monográfrico III, 17-30.

DOI: https://doi.org//10.30827/Digibug.54158.

- MAGALDI, N. (2023). Lección 23. Actividad de prestación y garantía. En VELASCO CABALLERO, F. et DARNACULLETA GARDELLA (dirs.), Manual de Derecho administrativo, Madrid : Marcial Pons (ISBN 978-84-13-81664-7), 569-591. DOI: https://doi.org//10.37417/ManDerAdm/L23.

- MARTÍN FERNÁNDEZ, C. et TUMMINELLI, D. (2023). Un primo approccio al Diritto amministrativo italiano per gli studenti spagnoli: ordinamenti Fratelli ma non gemelli. Docencia y Derecho (ISSN 2172-5004), nº 21, 52-63. Disponible en ligne : https://journals.uco.es/dyd/index .

- MONTESQUIEU (1748). De l’esprit des Loix. Ou du rapport que les Loix doivent avoir avec la Constitution de chaque Gouvernement, les Mosurs, le Climat, la Religion, le Commerce, &c. Genève : Barrillot & Fils.

- PETIT CALVO, C. (2008). España y el Code Napoléon. Anuario de Derecho Civil (ISSN: 0210-301X), LXI (IV), 1173-1840. Disponible en ligne : https://www.boe.es/biblioteca_juridica/anuarios_derecho/anuario.php?id=C_2008 [dernière consultation le 18 janvier 2024].

- RAMOS GARCÍA, A. M. et PAVÓN VÁZQUEZ, V. (2018). The Linguistic Internationalization of Higher Education: A Study on the Presence of Language Policies and Bilingual Studies in Spanish Universities. Porta Linguarum, Revista Internacional de Didáctica de las Lenguas Extranjeras (ISSN 1697-7467), Monográfico III, 31-46. Disponible en ligne : https://www.ugr.es/~portalin/articulos/PL_monograph3_2018.htm [dernière consultation le 18 janvier 2024].

- RODRÍGUEZ PORTUGUÉS, M. (2023). Presupuestos y garantías de la expropiación forzosa en el Iusnaturalismo moderno. Revista de Administración Pública, 220, 117-146. DOI : https://doi.org/10.18042/cepc/rap.220.05.

- ROUSSEAU, J.J. (1762). Du contract social ou, principes du Droit politique. Amsterdam : Marc Michel Rey.

- SALABERRI RAMIRO, M. S. et SÁNCHEZ PÉREZ, M. M. (2018). Motivations of Higer Education Students to Enrol in Bilingual Courses. Porta Linguarum, Revista Internacional de Didáctica de las Lenguas Extranjeras (ISNN: 1697-7467), Monográfico III, 61-74. DOI : https://doi.org//10.30827/Digibug.54161.

- SERBANESCU-LESTRADE, K. (2007). La mise en œuvre du Processus de Bologne en France et Allemagne. Thèse de Doctorat dir. Par FAVE BONNET, M. F. Paris : Université Paris X Nanterre. Disponible en ligne : https://theses.hal.science/tel-00358747 [dernière consultation le 17 janvier 2024].

- SUDRE, F. (2021). La Convention européenne des droits de l’homme. Paris : Presses Universitaires de France, 11e éd. ISBN

- VALLET DE GOYTISOLO, J. (1989). Influjo de la Revolución francesa en el Derecho Civil. Su incidencia en la codificación española. Anuario de Derecho civil, vol. 42, n.º 2, 261-316.

Published

2023-06-01

How to Cite

León Acosta, M. (2023). Introduction to french Law for students on spanish Law. DOCENCIA Y DERECHO, (21), 29–39. Retrieved from https://journals.uco.es/dyd/article/view/17368