Development of transmedia competences in high school students in Ecuador

Main Article Content

Marcos Ibarra Núñez
Jaime Ullauri Ullauri
Hugo Abril Piedra

Abstract

The objective of this article is to present a synthesis of one of the results, a product of the research project called "Transmedia Education; transmedia competences and informal learning strategies of adolescents ", carried out by teachers of the National University of Education (UNAE), which was developed in the educational units of zone 6 of education in Ecuador, where it was possible to determine the development of transmedia competences and the informal learning acquired by high school students of the Ecuadorian educational system. The same ones that are developed with greater recurrence in secondary students at private high schools unlike students at state high schools, regardless of their geographical location, whether urban or rural

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ibarra Núñez, M., Ullauri Ullauri, J., & Abril Piedra, H. (2025). Development of transmedia competences in high school students in Ecuador. EDMETIC, 14(2), art.7. https://doi.org/10.21071/edmetic.v14i2.17721
Section
Investigaciones y Experiencias
Author Biographies

Marcos Ibarra Núñez, Universidad Autónoma de Zacatecas

Doctor en Pedagogía por la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Ex docente Investigador en la Universidad Nacional de Educación de Ecuador (UNAE). En la actualidad, docente investigador en la Unidad Académica de Docencia Superior en la Universidad Autónoma de Zacatecas (UAZ), en los programas de Maestría en Educación y Desarrollo Profesional Docente, así como en el Doctorado en Gestión Educativa y Políticas Públicas. Experiencia en el campo de la formación docente e investigación. Las líneas de trabajo en las que se enfoca son Tecnopedagogía, inclusión y didáctica. Miembro de la Sociedad Mexicana de Computación en la Educación (SOMECE), cuenta con reconocimiento a perfil deseable PRODEP y pertenece al Sistema Nacional de Investigadoras e investigadores (SNII) por el Consejo Nacional de Humanidades Ciencia y Tecnología (CONAHCYT)

Jaime Ullauri Ullauri, Universidad Nacional de Educación

Doctor en Psicología de la Educación (Universidad de Barcelona-España). Magíster en Educación y Desarrollo del Pensamiento (Universidad de Cuenca-Ecuador). Máster Universitario en formación del Profesorado de Educación Secundaria de Ecuador (especialidad orientación educativa) (UNED-España). Licenciado en Psicología Educativa con especialización en Educación Temprana (Universidad de Cuenca-Ecuador). En la actualidad es docente investigador de la Universidad Nacional de Educación (UNAE) y miembro del Grupo de Investigación Pensamiento Práctico Pedagógico.

Hugo Abril Piedra, Universidad Nacional de Educación

Magíster en Gerencia y Liderazgo Educativo (Universidad Técnica Particular de Loja). Docente Titular de la Universidad Nacional de Educación - UNAE, Ecuador. Miembro del Grupo de Investigación Pensamiento Práctico Pedagógico.