Los documentales turísticos para televisión de Ramón Masats: préstamos y estrategias de hipermediación

Main Article Content

Lucía Rodríguez García de Herreros
https://orcid.org/0000-0001-7686-484X

Abstract

Hybridization, convergence and loans between different media have motivated many reflections on the media environments of the digital age, but are they meaningful when studying previous historical periods? This article is focused on the tourist documentaries for television that Spanish photographer Ramón Masats directed in the 1960s for the TVE series Conozca usted España. The main objective is detecting how loans from other media operate in them, and how the fact of mediation is depicted.


Elements of photography, soundtrack and script will be analyzed, as well as the presence of celebrities, the ideological background of the discourse, and the different modes of documentary used. In addition, this analysis is complemented with data on the production processes of these television documentaries, which are paradigmatic of the moment of consolidation and development that TVE was experiencing during the take-off of its second channel. This information was obtained from a personal interview with the author, Masats. Finally, the context will be crucial: the tourism boom that was used to promote a new image of Spain in the second half of Francoism.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rodríguez García de Herreros, L. (2022). Los documentales turísticos para televisión de Ramón Masats: préstamos y estrategias de hipermediación. SERIARTE. Revista científica De Series Televisivas Y Arte Audiovisual, 1, 27–49. https://doi.org/10.21071/seriarte.v1i.13556
Section
Articles

References

ANTONA, Tamara (2016), “La programación televisiva del tardofranquismo: la propaganda en las emisiones de entretenimiento y divulgación”, Revista Comunicación y Medios, 34, 8-21. Disponible en: 10.5354/0719-1529.2016.41633 (12-8-2021).

BOLTER, J. David, y GRUSIN, Richard A. (1999), Remediation: Understanding New Media, Cambridge: MIT Press.

CERDÁN, Josetxo (2000), “La mirada insobornable”, Ramon Masats: Ibèria inèdita, Barcelona: La Fàbrica de Cinema Alternatiu, 9-12.

CERDÁN, Josetxo y FERNÁNDEZ LABAYEN, Miguel (2012), “X Films: desarrollismo y mecenazgo”, Archivos de la Filmoteca, 69, abril, 168-181.

COHEN, Erik (1988), “Authenticity and commoditization in tourism”, Annals of Tourism Research, 15, 371-386.

FERNÁNDEZ, Luis Miguel (2014), Escritores y televisión durante el franquismo (1956-1975), Salamanca: Universidad de Salamanca.

FUENTES VEGA, Alicia (2017), Bienvenido, Mr. Turismo: Cultura visual del “boom” en España, Madrid: Cátedra.

FUENTES VEGA, Alicia (2015), Aportaciones al estudio visual del turismo: la iconografía del boom de España, 1950-1970, Tesis, Universidad Complutense de Madrid.

FUSTER PÉREZ, Jaime (2017), “La edición fotográfica en Ramón Masats”, en Actas I Congreso Internacional sobre Fotografía, Universitat Politècnica de València. Disponible en: http://dx.doi.org/10.4995/CIFo17.2017.7055 (20-7-2021).

GARCÍA DE DUEÑAS, Jesús (2000), “Ramón Masats en un rincón nada neutral”, en CERDÁN, J. (dir.): Ramon Masats: Ibèria inèdita, Barcelona: La Fàbrica de Cinema Alternatiu, 13-22.

LÓPEZ MONDÉJAR, Publio (2010), “España: Ramón Masats, todas las Españas”, Descubrir el arte, 138, 72-75.

NICHOLS, Bill (2013), Introducción al documental, Ciudad de México: UNAM.

PALACIO, Manuel (2008), Historia de la televisión en España, Barcelona: Gedisa.

PALACIO, Manuel (2000), “Ramón Masats y la televisión”, en CERDÁN, J. (dir.): Ramon Masats: Ibèria inèdita, Barcelona: La Fàbrica de Cinema Alternatiu, 30-40.

PANERO GARCÍA, María Pilar (2020), “Miguel Delibes y Ramón Masats: abandono rural y documentalismo etnográfico”, Siglo XXI. Literatura y Cultura Españolas, 18, 79-99. Disponible en: https://doi.org/10.24197/sxxi.18.2020.79-99 (5-7-2021).

RUEDA LAFFOND, José Carlos (2018), “La televisión, símbolo del desarrollismo franquista: Algunas claves de interpretación”, Cercles. Revista d’Història Cultural, 21. Disponible en: https://doi.org/10.1344/cercles2018.21.1004 (4-4-2021).

RUEDA LAFFOND, José Carlos (2015), “Nosotros somos así: socialización y españolismo banal en el ocaso del Franquismo”, Pensar la historia desde el siglo XXI: actas del XII Congreso de la Asociación de Historia Contemporánea, Universidad Autónoma de Madrid, 4219-4235.

SÁNCHEZ SALAS, Daniel (2000), “Filmografía”, en CERDÁN, J. (dir.): Ramon Masats: Ibèria inèdita, Barcelona: La Fàbrica de Cinema Alternatiu, 41-50.

URRY, John y LARSEN, Jonas (2011), The Tourist Gaze 3.0, Londres: Sage.