The Andalusian countryside as a space for reivindication in La Lola se va a los Puertos (Josefina Molina, 1993)

Main Article Content

Daniel Alcázar Sainz
https://orcid.org/0009-0004-8329-3968

Abstract

La Lola se va a los puertos (Josefina Molina, 1993) is a film whose style and form connect with the folkloric productions made by CIFESA, which were very popular during the first years of the Francoist regime. In these films, the rural space is represented as a place of social harmony, where there is no class struggle, and as a safeguard of traditional values, that turns out to be the essence of Spanish identity. The director, on the contrary, presents a vision of these spaces that completely disrupts what CIFESA proposed. Molina turns the Andalusian cortijo into a place of social struggle, where workers rebel against their bosses, and where we see the faults of this privileged class. Likewise, the subversion of these values of the regime brings upon an Andalusian and, at the same time, feminist discourse, which gives women a greater power in the story.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Alcázar Sainz, D. (2024). The Andalusian countryside as a space for reivindication in La Lola se va a los Puertos (Josefina Molina, 1993). SERIARTE. Revista científica De Series Televisivas Y Arte Audiovisual, 6, 101–117. https://doi.org/10.21071/seriarte.v6i.16983
Section
Monográfico

References

ASIÓN SUÑER, Ana (2021), «La mujer en el cine español de posguerra: una historia de represión más allá de las buenas costumbres», en PANTOJA CHAVES, Antonio; DE LAS HERAS, Beatriz & CRUSELLS, Magí (ed.), Primer Franquismo a través del cine, Zaragoza: Síntesis, pp. 159-168.

ALARCÓN-CAMPOS, Sara (2019), «La copla como refugio del deseo en la mujer en La Lola se va a los puertos». En: <https://www.tramayfondo.com/la-copla/pdf/actas/Sara-Alarcon.pdf> (fecha de consulta: 27-marzo-2021).

BERTHET-CAHUZAC, Catherine (2019), «La Lola se va a los puertos: de Juan de Orduña a Josefina Molina». En: <https://www.tramayfondo.com/la-copla/pdf/Congreso-copla_%20articulo%20Berthet-Cahuzac.pdf> (fecha de consulta: 27-marzo-2021).

CEPEDELLO, María Paz (2021), «Fórmulas literarias en el documental rural de José Neches: un acercamiento en clave fenomenológica», en SÁNCHEZ NORIEGA, José Luis (ed.), Contribución de José Neches al documental agrario del Franquismo (1945-1976), Valencia: Tirant Humanidades, pp. 123-148.

COLÓN, Carlos (2005), «Tradición y modernidad en el cine español: la reinvención de lo popular», en POYATO, Pedro (coord.), Historia(s), Motivos y Formas del Cine Español, Córdoba: Plurabelle, pp. 33-50.

GUBERN, Román (2017), «El cine sonoro (1930-1939)», en GUBERN, Román; MONTERDE, José Enrique; PÉREZ PERUCHA, Julio; RIAMBAU, Esteve & TORREIRO, Casimiro (ed.), Historia del cine español, Madrid: Cátedra, pp. 123-180.

HELAL SALEEM, Qasem Mohammed (2019), «El concepto de Honor en la literature española de los siglos XVI-XVII» en Journal of Al-Frahedis Arts, 36, pp. 568-584.

LUQUE, Fernando (2021), «Formas de montaje en el documental agrario de José Neches», en SÁNCHEZ NORIEGA, José Luis (ed.), Contribución de José Neches al documental agrario del Franquismo (1945-1976), Valencia: Tirant Humanidades, pp. 149-180.

MELENDO, Ana (2021), «Simientes de resiliencia en la mujer de los documentales agrarios de José Neches», en SÁNCHEZ NORIEGA, José Luis (ed.), Contribución de José Neches al documental agrario del Franquismo (1945-1976), Valencia: Tirant Humanidades, pp. 61-96.

MONTERDE, José Enrique (2007), «Un modelo de reapropiación nacional: el cine histórico», en BERTHIER, Nancy & SEGUIN, Jean-Claude (dir.), Cine, nación y nacionalidades en España, Madrid: Casa de Velázquez, pp. 89-100.

NAVARRETE, Luis (2005), «La Españolada en el Cine», en POYATO, Pedro (coord.), Historia(s), Motivos y Formas del Cine Español, Córdoba: Plurabelle, pp. 23-31.

RÍOS CARATALÁ, Juan A. (1997), Lo sainetesco en el cine español, Alicante: Universidad de Alicante.

SÁNCHEZ NORIEGA, José Luis (2022), Historia del Cine: teorías, estéticas, géneros, Madrid: Alianza Editorial.

ZUNZUNEGUI, Santos (2005), «Las vetas creativas del Cine Español», en POYATO, Pedro (coord.), Historia(s), Motivos y Formas del Cine Español, Córdoba: Plurabelle, pp. 9-21.