Between apahty and greed: Guinea in spanish documentaries

Main Article Content

Casimiro Torreiro

Abstract

A turning-point in the history of Spanish colonial cinema, the 32 short-films shot between 1944 and 1946 in the then so-called Spanish Guinea by a Hermic Films crew led by the producer, cameraman, photographer, and film director Manuel Hernández Sanjuán, have become the most important film corpus ever shot in Tropical Africa by Spanish filmmakers. A painstaking record of the day-to-day live at the colony from the colonialists’ point of view, through these short films we can trace the filmmakers’ interests in several topics that range from the wood extraction processes in the Equatorian jungle to the coffee and cacao cropping system, the education of the natives and the ceremonies that extolled power’s servants: governors, priests, companies’ rulers. But these films also make visible the colonialists’ implicit racism through the comments they make, how they stress their racial superiority over the «backwards» indigenous population and even through some traces of «ethnography» they aim to do through their filming. All these issues make this corpus a perfect example to analyse how the overseas imaginary was created. 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Torreiro, C. (2024). Between apahty and greed: Guinea in spanish documentaries. SERIARTE. Revista científica De Series Televisivas Y Arte Audiovisual, 6, 3–21. https://doi.org/10.21071/seriarte.v6i.17103
Section
Monográfico

References

CASTELLÓ SANZ, Marta (2017), Descripción etnográfica y propaganda colonial en la Guinea Española. Los documentales Hermic (1945-1948), (Tesis Doctoral), Alfara del Patriarca (Valencia): Universidad CEU Cardenal Herrera.

DE CASTRO ANTOLÍN, Mariano. L. y NDONGO, Donato (1998), España en Guinea. Construcción del desencuentro: 1778-1968, Madrid: Ediciones Sequitur.

ELENA, Alberto (2010), La llamada de África. Estudios sobre el cine colonial español, Barcelona: Belaterra.

FERNÁNDEZ-FÍGARES ROMERO DE LA CRUZ, María Dolores (2002), La colonización del imaginario. Imágenes de África, Granada: Editorial Universidad de Granada.

GUEVARA VELASCO, Juan Carlos y PASCUAL RUIZ-VALDEPEÑAS, Henar (2017), «La selva como argumento: imaginario geográfico, discurso forestal y espacio colonial en Guinea Ecuatorial (1901-1968)», Cuadernos Geográficos, 56, 1, febrero, pp. 6-25.

NERÍN, Gustau (2010), La última selva de España. Antropófagos, misioneros y guardia civiles, Madrid: Los libros de la Catarata.

ORTÍN, Pere y PEREIRÓ, Vic (2006), Mbini, cazadores de imágenes en la Guinea colonial, Barcelona: Librería Altair.

RIAMBAU, Esteve y TORREIRO, Casimiro (2008), Productores en el cine español. Estado, dependencias y mercado, Madrid: Cátedra.

TORREIRO, Casimiro (2023), «Patria, colonia y otredad. El documental colonial español», en TORREIRO, Casimiro y ALVARADO, Alejandro (coord.), El documental en España. Historia, política, sociedad, Málaga: Cátedra, pp. 315-328.

VALENCIANO MAÑÉ, Alba y BOYRE, Francesca (2011), «Objetivos cruzados (Guinea Ecuatorial 1944-1946). Abriendo el archivo de Hermic Films para una reflexión múltiple» en 7º Congreso Ibérico de Estudios Africanos, Lisboa.