"Streaming Noir": the evolution of the thriller in spanish tv series

Main Article Content

Marcos Rafael Cañas Pelayo
https://orcid.org/0000-0001-9010-6578

Abstract

Over the last few decades, Spanish film noir has evolved from a certain style of mannerism toward imitating US thrillers in a move toward domestic productions that address social issues familiar to the audience, yet without compromising the quality of the film-making. At the same time, a fascinating spillover effect has greatly contributed to television fiction, which has taken advantage of this source of inspiration to dedicate more hours to developing its characters and their motivations, in comparison to what can be achieved on celluloid. For example, as a result of the pandemic, the turning point for the rise of streaming platforms was a proliferation of national series such as Nasdrovia, Patria, Antidisturbiosand others, which hoped to culminate a revolution that had already been underway for some years. The aim of our analysis is to offer a chronology of this evolution in order to gain a greater understanding of this television phenomenon. Likewise, we will attempt to highlight the historical contexts and journalistic investigations, specifically cases such as Nacho Carretero's Fariña, which have justified the public's interest and represent a true reflection of the country's most pressing concerns and issues, such as political corruption, terrorism, organised crime, and others.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cañas Pelayo, M. R. (2025). "Streaming Noir": the evolution of the thriller in spanish tv series. SERIARTE. Revista científica De Series Televisivas Y Arte Audiovisual, 7, 123–146. https://doi.org/10.21071/seriarte.v7i.17324
Section
Monográfico

References

ÁLVAREZ, Rafael y SIMON, David (2017), The Wire: Toda la verdad, Barcelona: Principal de los Libros.

BALMORI, Guillermo (ed.) (2019), Adictos al Crack, Madrid: Notorious Ediciones.

BARROSO, Mario (dir.) (2020), Blu-ray + Book: La línea invisible: Cuando ETA eligió matar, Valladolid: Divisa Home Video.

BOYERO, Carlos (2024), Carlos Boyero: No sé si me explico, Madrid: Espasa.

CARRETERO, Ignacio (2015-2018), Fariña, Madrid: Libros del K.O.

CASCAJOSA, Concepción (ed.) (2015), Dentro de El Ministerio del Tiempo, Madrid: Léeme Libros.

CASTELLÓ, Iván (2017), Salvaje: La imperiosa historia de Jesús Gil y Gil, Barcelona: Contra.

CORREAL, Francisco (2010), «Paco Pérez Gandul: a la cárcel por una novela», El Día de Córdoba, 14 de febrero. En: https://www.eldiadecordoba.es/ocio/Paco-Perez-Gandul-carcel-novela_0_341965874.html

CRISÓSTOMO, Raquel y ROS, Enric (coords.) (2015), Mad Men o la frágil belleza de los sueños en Madison Avenue, Madrid: Errata Naturae.

DOMÍNGUEZ, Iñaki (2020-2022), Macarras interseculares: Una historia de Madrid a través de sus mitos callejeros, Madrid: Editorial Melusina.

DOMÍNGUEZ, Íñigo (2019), Paletos salvajes: Crónicas de la Mafia II, Madrid: Libros del K.O.

GALIACHO, Juan Luis (2022), «La vida de Los Miami: El clan que dominaba la noche de Madrid desvelado por El Cierre Digital», El Cierre Digital, 2 de noviembre. En: https://elcierredigital.com/investigacion/294611040/vida-los-miami-clan-dominaba-noche-madrid-serie-inmortal-movistar.html

GARCÍA MARTÍNEZ, Alberto Nahum y ORTIZ, María Jesús (eds.) (2018), Cine & Series: La promiscuidad infinita, Salamanca: Comunicación Social.

GREENE, Richard y VERNEZZE, Peter (2010), Los Soprano y la filosofía, Barcelona: Ariel.

GUIRAL CONTI, Antoni (2018), El universo de Ibáñez: De 13 Rue del Percebe a Rompetechos, Barcelona: Bruguera.

IMPERIOLI, Michael, LERMAN, Philip y SCHIRRIPA, Steve (2021), The Definitive Oral History of the Sopranos: Woke Up This Morning, New York: HarperCollins.

LEHDER RIVAS, Carlos (2024), Vida y muerte del Cartel de Medellín, Barcelona: Debate.

LOAIZA, Fonsi (2022), Florentino Pérez: El poder del palco, Madrid: Akal.

LÓPEZ QUESADA, Álvaro (2022), «Suburra: La serie como resultado de un proceso transmedia», SERIEARTE: Revista científica de series televisivas y arte audiovisual, vol. 2, julio, pp. 95-107. https://doi.org/10.21071/seriarte.v2i.14565

LOZANO, Andros (2024), Costo: Las leyes del Estrecho, Madrid: Libros del K.O.

LUQUE CARRERAS, José Antonio (2022), El cine negro español, Madrid: T & B Editores.

MARTÍNEZ, Luis (2019), «Jesús Gil, miedo y asco en España», El Mundo, 8 de julio. En:https://www.elmundo.es/papel/firmas/2019/07/08/5d2202fdfc6c83556c8b469b.html

MEMBA, Javier (2020), El cine negro español: Del spanish noir al policiaco actual, Madrid: Ediciones JC.

MITTELL, Jason (2015), Complex TV: The Poetics of Contemporary Television Storytelling, New York: NYU Press.

ORDOVÁS, Jesús y GODES, Patricia (2020), Guía del Madrid de la Movida, Madrid: Anaya.

ORTUÑO, Almudena (2015), «¿Dónde está Misent?», Valencia Plaza, 13 de diciembre. En: https://valenciaplaza.com/donde-esta-misent

PALACIO, Manuel (2024), La televisión en España (1990-2022): Sociedad y cultura, Madrid: Cátedra.

PALAZÓN, Miguel (2019), «Los Miami: Matones españoles que controlaban discotecas y tráfico de drogas», COPE, 19 de enero. En: https://www.cope.es/actualidad/sociedad/noticias/los-miami-matones-espanoles-que-controlaban-discotecas-trafico-drogas-20190119_174759

PÉREZ MARTÍN, Javier (2023), Aquí no hay quien viva: Detrás de las cámaras: la delirante historia de esta nuestra comunidad, Barcelona: Plaza & Janés.

SALAS RABANEDA, Andrés (2024), «Cómo triunfar sin remordimientos», Cinemanía, n.º 344, mayo, p. 127.

SAVIANO, Roberto (2014-2017), Gomorra, Barcelona: Debolsillo.

SILIÓ, Elisa y GONZÁLEZ URBANEJA, Fernando (2004), «La telebasura. Telebasura, un concepto confuso», Escritura pública, n.º 29, pp. 38-41.

SIMON, David y BURNS, Ed (2021), La esquina: El año que David Simon pasó en las trincheras del negocio, Barcelona: Principal de los Libros.

SOL, Bruno (coord.) (2016), «Street Fighter II», Retro Gamer: La publicación definitiva sobre videojuegos clásicos, n.º 15, abril, pp. 8-17.

SOROGOYEN, Rodrigo y PEÑA, Isabel (2020), El Reino. Guion cinematográfico, Madrid: Ocho y Medio.

SOTO FERNÁNDEZ, Gloria (2023), «La era del consumo en la esfera audiovisual: series y plataformas streaming», SERIEARTE: Revista científica de series televisivas y arte audiovisual, vol. 3, enero, pp. 102-123. https://doi.org/10.21071/seriarte.v3i.15199

TRAPIELLO, Andrés, El Rastro: Historia, teoría y práctica, Barcelona: Ediciones Destino.

WAINWRIGHT, Tom (2017), Narconomics: Cómo administrar un cártel de la droga, Debate: Villatuerta.

ZOLLER SEITZ, Matt y SEPINWALL, Alan (2019), The Sopranos Sessions, New York: Abrams Press.