The bandit figure and the consolidation of a hispanic western in ‘Amanecer en puerta oscura’ (Forqué, 1957)

Main Article Content

Antonio Gallardo Durán
https://orcid.org/0009-0002-7795-3988

Abstract

This project is a scientific investigation focused on how the bandit figure is represented in post-francoism Spanish cinema and the francoist view on gypsy culture, which can be seen in Amanecer en Puerta Oscura (José María Forqué, 1957). As a critical-acclaimed historical movie, it shows a unique representation of the rural workers and the bandit’s archetypes, presenting a socially compromised cinema that predates the Spanish New Cinema movement. The way it uses the classical Hollywood cinema, along with the adaptation of the aesthetic and the structure of western cinema genre into the Spanish culture and history in order to create a Spanish western model and showing the interest of the Spanish filmmakers and, in consequence, developing new cinematography styles that could skip the censorship during the Spanish francoism regime.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gallardo Durán, A. (2025). The bandit figure and the consolidation of a hispanic western in ‘Amanecer en puerta oscura’ (Forqué, 1957). SERIARTE. Revista científica De Series Televisivas Y Arte Audiovisual, 7, 24–43. https://doi.org/10.21071/seriarte.v7i.17535
Section
Monográfico

References

ADELL, José Antonio y GARCÍA, Celedonio (2014), Bandoleros: historias y leyendas románticas españolas, Madrid: Ediciones de la Torre.

ANÓNIMO (1943), «Alerta contra la españolada», Primer Plano, nº 137.

ÁLVAREZ, Joaquín y GARCÍA, Pilar (1986), «Bandolero y bandido. Ensayo e interpretación», Revista de Dialectología y Tradiciones Populares, n.º 41, pp. 7-58.

ARAGÜEZ, Carlos (2006), «La política cinematográfica española en los años sesenta: la propaganda del régimen a través del nuevo cine español (1962-1967)», Sociedad y Utopía: Revista de Ciencias Sociales, n.º 27, pp. 77-92.

CARDINALE, Rosa (2009), El bandolero español entre la leyenda y la vida real, Madrid: Editorial Verbum.

CHERTA, Rafael (1999), Guía para ver Centauros del desierto. Valencia y Barcelona: Ediciones Octaedro y Ediciones Nau Llibres.

COHEN, Clelia (2006), El western. Los pequeños cuadernos de «Cahiers du Cinéma», Barcelona: Paidós.

COLMENERO, Ricardo (2014), «Iglesia católica y cine en el franquismo: tres perspectivas para un proyecto», Historia Actual Online, n.º 35, pp. 143-151.

CURCIO, Maximiliano (2018), «Western, historia de un género clásico americano». En https://critica.cl/cine/western-historia-de-un-genero-clasico-americano (fecha de consulta: 20-08-2024).

ENGEL, Philipp (2021), «Bandolero Rocks». En https://sofilm.es/bandolero-rocks/ (fecha de consulta: 24-08-2024)

FAULKNER, Sally (2017), Una historia del cine español: cine y sociedad, 1910-2010, Madrid: Iberoamericana Vervuert.

GÓMEZ, Ramiro (1993), «La transformación del cine mudo al sonoro en España (1929-1931). Los costes económicos», en GARCÍA FERNÁNDEZ, Emilio, El paso del mudo al sonoro en el cine español, Actas del IV Congreso de la AEHC. Madrid: Editorial Complutense, pp. 97-108.

GONZÁLEZ, José Félix (2011), «Héroes, antihéroes y villanos en el western español”, Razón y Palabra, (78). Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=199524192002

GUBERN, Román, MONTERDE, José Enrique, PÉREZ, Julio, RAMBAU, Esteve, TORREIRO, Casimiro (2021), Historia del Cine Español, Cátedra: Madrid.

GUTIÉRREZ, Pedro (2006), «Spanish Western! La década que el cine del Oeste habló en español», Ars Medica. Revista de Humanidades, vol. 5, n.º 2, pp. 267-273.

JOYNER, C. Courtney (2009), The Westerners: Interviews with Actors, Directors, Writers and Producers, Jefferson: McFarland.

LABANYI, Jo (1999), «Raza, género y denegación en el cine español del primer franquismo: el cine de misioneros y las películas folclóricas», Archivos De La Filmoteca: revista de estudios históricos sobre la imagen, n.º 32, pp. 22-42.

LÉNÁRT, Andras (2009), «Un hombre de la apertura franquista. José María García Escudero», Acta Scientiarum Socialium, vol. 30, nº12, pp. 37-48.

MARCILHACY, David (2014). «La Hispanidad bajo el franquismo», en S. MICHONNEAU, Stephane & NÚÑEZ-SEIXAS, Xosé (eds.), «Imaginarios y representaciones de España durante el franquismo», Madrid: Casa de Velázquez, pp. 73-102

MARCOS, Mar, y SANZ, Vanesa (2019), «El proceso de restauración cinematográfica y la censura en la España franquista: el caso de" Los Jueves, milagro"», Documentación de las Ciencias de la Información, n.º 42, pp. 5-17.

MOLINA, Adrián Jorge (2021), «Un recorrido a través del cine crepuscular» [Tesis Doctoral, Universitat Politècnica de València]. http://hdl.handle.net/10251/172807

MONTES, Francisco José (2011). «Recordando la historia del cine español», Anuario jurídico y económico escurialense, n.º 44, pp. 597-622.

PARKER, Alexander (1949), «Santos y bandoleros en el teatro español del Siglo de Oro», Arbor, vol. 13, n.º 43, pp. 395-416.

PÉREZ PERUCHA, Julio (1997), Antología crítica del cine español: 1906-1995, Madrid: Cátedra.

PÉREZ, José María (1957), «La universidad española y el cine», Arbor, vol. 38, n.º 143, p. 259.

PRINCE, Stephen (2003), Classical Film Violence: Designing and Regulating Brutality in Hollywood Cinema, 1930-1968, Nueva Jersey: Rutgers University Press.

QUERALT, Aïda Antonino (2019), La dimensión cultural del paisaje y el territorio en el cine rural español 1950-1959 [Tesis Doctoral, Universidad Jaume I]. http://hdl.handle.net/10803/668888

SÁNCHEZ, Santiago (2007), «¿Por un cine español?», Área Abierta, vol. 1, n.º 18.

SAVAL, José Vicente (2005), «El guitón Onofre Bouvila, el pícaro moderno de La ciudad de los prodigios», La verdad sobre el caso Mendoza, vol. 56, pp. 71-85.

ZAVALA, Lauro (2012), «La representación de la violencia física en cine de ficción», Versión. Estudios de Comunicación y Política, n.º 29, pp. 14-14.