The Myth of the Conquest of Chile: Inés del Alma Mía (Prime Video, 2020)
Main Article Content
Abstract
This research analyzes the historical fiction series Inés del alma mía (Prime Video, 2020), a Spanish-Chilean co-production that adapts Isabel Allende's novel and engages with the Spanish conquest of Chile, thereby invoking the representation of a historical period that pertains to various nationalities. This case study is of interest due to its status as a co-production between both countries and the historical moment it depicts a symbolic, foundational, and controversial episode that has fueled debates about memory. A textual analysis of the series is conducted to examine the audiovisual narrative and explore its construction, complemented by an interview with Nicolás Acuña, one of its directors. Inés del alma mía offers a new configuration of the myth of the Conquest of Chile through a dramatic biopic of Inés de Suárez. This approach reinterprets the historical theme by focusing on the development of a real and significant female figure who is attributed a key role in the country's foundation, being the first Spanish woman to set foot in Chile and playing an essential part in the expedition, colonization, and settlement of the Andean region.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
- Publisher
- Ucopress. Cordoba University Press
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
ALLENDE, Isabel (2011), Inés del alma mía, Barcelona: Plaza&Janes.
ANDERSON, Benedict (2006), Comunidades imaginadas, México: Fondo de Cultura Económica de España.
ANTEZANA, Lorena y ÁBALOS, Consuelo (2021), «Sitiados y la reescritura del pasado en clave identitaria», Miguel Hernández Communication Journal, Vol. 12(2), pp. 383 - 402. https://doi.org/10.1108/17422040710775012 DOI: https://doi.org/10.21134/mhjournal.v12i.1322
ANTEZANA, Lorena y CABALIN, Cristián (2020), «Ficción televisiva y construcción intergeneracional de memorias sobre el pasado reciente en Chile», Ultima Década, 28 (53), pp. 184-209. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362020000100184 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-22362020000100184
ANTEZANA, Lorena y MATEOS-PÉREZ, Javier (2017), «Construcción de memoria: la dictadura a través de la ficción televisiva en Chile (2011)», Historia Crítica 66, pp. 109-128. https://dx.doi.org/10.7440/histcrit66.2017.06 DOI: https://doi.org/10.7440/histcrit66.2017.06
ANTEZANA, Lorena y SANTA CRUZ, Eduardo (2023), «La ficción audiovisual histórica en chile (1960-2020). Continuidades y rupturas», Historia Social y de las mentalidades, Vol. 27(1), pp. 209-241. https://doi.org/10.35588/rhsm.v27i1.5861 DOI: https://doi.org/10.35588/rhsm.v27i1.5861
BARROS ARANA, Diego (2020), Historia General de Chile, Santiago: Editorial Universitaria-DIBAM.
BOSSAY, Claudia (2014), «El protagonismo de lo visual en el trauma histórico: Dicotomías en las lecturas de lo visual durante la Unidad Popular, la dictadura y la transición a la democracia», Comunicación y Medios, 29, pp. 106-118. https://doi.org/10.5354/rcm.v0i29.30176
BRÉMARD, Bénédicte (2015), «La Transición, ¿un mito creado por y para la televisión?», Área Abierta, 15(3), pp. 85-97. https://dx.doi.org/10.5209/rev_ARAB.2015.v15.n3.48648 DOI: https://doi.org/10.5209/rev_ARAB.2015.v15.n3.48648
BUONANNO, Milly (1999), El drama televisivo. Identidad y contenidos sociales, Barcelona: Gedisa.
CABELLO, Cristián (2022), «La invención de la lesbiana oscura en la ficción televisiva: narrativa y afectos en Cárcel de Mujeres», AISTHESIS, 72, pp. 254-281. https://doi.org/10.7764/Aisth.72.14 DOI: https://doi.org/10.7764/Aisth.72.14
CASCAJOSA, Concepción (2012), «La chica de ayer: memoria y desmemoria televisivas de la Transición en España», Journal of Spanish Cultural Studies, 13(3), pp. 260-275. http://doi.org/10.1080/14636204.2013.788913 DOI: https://doi.org/10.1080/14636204.2013.788913
CASETTI, Francesco y Di CHIO, Federico (1999), Análisis de la televisión. Instrumentos, métodos y prácticas de investigación, Barcelona: Paidós.
CHICHARRO, M. (2018), «Spanish history and female characters. Representations of women in spanish historical fiction», Convergencia, 77, pp. 77-98. https://doi.org/10.29101/crcs.v25i77.9303 DOI: https://doi.org/10.29101/crcs.v25i77.9303
CHICHARRO, M. y RUEDA, J. C. (2008), «Televisión y ficción histórica: Amar en tiempos revueltos», Communication & Society, 21(2), pp. 57-84. https://doi.org/10.15581/003.21.36281 DOI: https://doi.org/10.15581/003.21.36281
COLLADO, Susana y CARRILLO, Jesús M. (2016), «Santiago Ramón y Cajal en la literatura, el cine y la televisión», Revista de Neurología, 63, pp. 469-477. https://dx.doi.org/10.33588/rn.6310.2016085 DOI: https://doi.org/10.33588/rn.6310.2016085
CORONADO, Carlota (2015), «Desmontando a Franco. El ocaso de Franco en la ficción televisiva española actual», Historia Actual Online, 38(3), pp. 101-104. https://doi.org/10.36132/hao.v0i38.1201
COSTA, Carmen y PIÑEIRO, Teresa (2012), «Nuevas narrativas audiovisuales: multiplataforma, crossmedia y transmedia: el caso de Águila Roja (RTVE)», Icono 14, 10(2), pp. 102-125. https://doi.org/10.7195/ri14.v10i2.156 DOI: https://doi.org/10.7195/ri14.v10i2.156
COULDRY, Nick (2000), Inside Culture, London: SAGE Publications. https://doi.org/10.4135/97818449209267 DOI: https://doi.org/10.4135/9781849209267
EDGERTON, Gary R. y ROLLINS, Peter C. (Eds.). (2001), Television Histories: shaping collective memory in the Media Age, Lexington: University Press of Kentucky.
ENCINA, Francisco A. (1982), Historia de Chile, Tomo II, Santiago de Chile: Editorial Ercilla.
ERCILLA Y ZÚÑIGA, Alonso de (2005), La Araucana, Madrid: Cátedra.
EYZAGUIRRE, Jaime (1973), Historia de Chile, Santiago de Chile: Zig-Zag.
HERNÁNDEZ, Sira (2011) «De las biografías de televisión española a los biopics de éxito de las cadenas privadas», en Camarero, Gloria (Ed.). La biografía fílmica: Actas del Segundo Congreso Internacional de Historia y Cine, Madrid: T&B, pp. 349-367.
HOBSBAWM, Eric y Ranger, Terence (2002), Everyday Life and Cultural Theory, London/New York: Routledge.
LAGOS, Claudia y SANTA CRUZ, Eduardo (2022), «La serie Sitiados como contrapunto a La Araucana: identidades y sentidos comunes audiovisuales en el siglo XXI», Mapocho, 91, pp. 110-140.
LARRAÍN, Jorge (1999), La identidad chilena, Santiago de Chile: LOM Ediciones.
LÓPEZ, Francisca, CUETO, Elena y GEORGE, David (Eds.). (2009), Historias de la pequeña pantalla. Representaciones históricas en la televisión de la España democrática, Madrid: Iberoamericana. DOI: https://doi.org/10.31819/9783954870370
MARIÑO DE LOBERA, Pedro (1960), Crónicas del reino de Chile, Madrid: Atlas.
MATEOS-PÉREZ, Javier (2023), «La narrativa en la ficción televisiva española. Panorámica, particularidades del objeto, metodologías de análisis y focos de atención», en CASCAJOSA, Concepción y MATEOS-PÉREZ, Javier (Eds.). Análisis de la ficción televisiva española, Madrid: Síntesis, pp. 135-145.
MATEOS-PÉREZ, Javier, OCHOA, Gloria y VALDIVIA, Andrea (2017), «La historia reciente de Chile en tres series de ficción televisiva. Un análisis temático y audiovisual», Analisi: Quaderns de Comunicació y Cultura, 57, pp. 15-28. http://dx.doi.org/10.5565/rev/analisi.3107 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3107
METZ, Christian (1978), «El decir y lo dicho en el cine. ¿Hacia la decadencia de un cierto verosímil?», en BARTHES, Roland et al. Lo verosímil, Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo, pp. 17-30.
MIHELJ, Sabina (2010), Media Nations. Communicating belonging and exclusion in the modern world, London: Palgrave MacMillan. DOI: https://doi.org/10.1007/978-0-230-34529-4
MONTECINO, Sonia (1991), Madres y huachos: alegorías del mestizaje chileno, Santiago de Chile: Catalonia.
MUJICA, Constanza (2007), «La telenovela de época chilena: entre la metáfora y el trauma», Cuadernos de Información, 21, pp. 20-33. https://doi.org/10.7764/cdi.21.102 DOI: https://doi.org/10.7764/cdi.21.102
PASTOR, Mauricio (2014), «Un capítulo de Hispania Antigua en la serie de TVE Hispania, la leyenda: Viriato», en SALVADOR, Francisco José (Coord.) Cine y representación: re-producciones de mundos en re-construcciones, Paris: Universitée Paris-Sud, pp. 205-248.
RICOEUR, Paul (1991), La lectura del tiempo pasado: memoria y olvido, Madrid: Arrecife-Universidad Autónoma de Madrid.
RUEDA, José Carlos y GALÁN, Helena (2014), «La duquesa y Alfonso, el príncipe maldito: memoria en la ficción televisiva española», Bulletin of Spanish Studies, 91(7), pp. 1019-1042. https://doi.org/10.1080/14753820.2014.919765 DOI: https://doi.org/10.1080/14753820.2014.919765
RUEDA, José Carlos (2011), «Adolfo Suárez y Felipe y Letizia: ficción televisiva y memorias inmediatas sobre la monarquía española», Hispanic review, 79(4), pp. 639-660. https://dx.doi.org/10.1353/hir.2011.0055 DOI: https://doi.org/10.1353/hir.2011.0055
RUEDA, José Carlos y CORONADO, Carlota (2010), «La codificación televisiva del franquismo: de la historia del entretenimiento a la historia como entretenimiento», Historia Crítica, 40, pp. 170-195. https://dx.doi.org/10.7440/histcrit40.2010.10 DOI: https://doi.org/10.7440/histcrit40.2010.10
SALINAS, Maximiliano (1998), En el chileno el humor vive con uno: el lenguaje festivo y el sentido del humor en la cultura oral popular de Chile, Santiago de Chile: LOM.
SALVADOR, Lucía (2016), «Historia y ficción televisiva. La representación del pasado en Isabel», Index. Comunicación, 6(2), pp. 151-171.
SANTA CRUZ, Eduardo (2018), «La producción mediática de la Guerra del Pacífico (del folletín a las series televisivas)», Mapocho, 83, pp. 178-211.
SMITH, Paul Julian (2018), «Two televisual Guernicas: Genius: Picasso (National Geographic, 2018) and El Ministerio del Tiempo (RTVE, 2015)», Bulletin of Spanish Visual Studies, 2(2), pp. 167-179. https://doi.org/10.1080/24741604.2018.1515404 DOI: https://doi.org/10.1080/24741604.2018.1515404
SMITH, Paul Julian (2012), «The television Mini-Series as Historical Memory: The case of 23F, El día más difícil del Rey (TVE1, 2009)», HIOL: Hispanic Issues On Line, 11, pp. 52-63.
SORLIN, Pierre (2000), «Faire l’Histoire ‘par’ la televisión. Télévision et histoire», Reserches en Communication, 14, pp. 29-43. DOI: https://doi.org/10.14428/rec.v14i14.47583
VICUÑA MACKENNA, Benjamín (1876), Lautaro y sus tres campañas sobre Santiago, Santiago de Chile: Imprenta librería del mercurio, pp. 1553-1557.
ZAVALA, Lauro (1999), «Elementos para el análisis de la intertextualidad», Cuadernos de literatura, 5(10), pp. 26-52.