Beyond the image: Isabel Latorre and the construction of sound universes for cinema
Main Article Content
Abstract
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
- Publisher
- Ucopress. Cordoba University Press
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
ADORNO, Theodor W. y EISLER, Hanns (1981), El cine y la música, Madrid, Fundamentos.
BUHLER, James (2019), Theories of the Soundtrack, Nueva York: Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780199371075.001.0001
CHION, Michel (1997), La música en el cine, Barcelona: Ediciones Paidós.
CITRON, Marcia (1993), Gender and the Musical Canon, Cambridge, Cambridge University Press.
DONOSO MADRID, Lucía (2015), «La elaboración de ideas musicales en el cine: análisis de una banda sonora musical del compositor Ángel Arteaga de la Guía», en FRAILE, Teresa y VIÑUELA, Eduardo (eds.), Relaciones música e imagen en los medios audiovisuales, Oviedo: Universidad de Oviedo, pp. 177-190.
FEBRER COLL, Eulàlia (2023), «’Everybody wants to be my enemy’: música popular y transmedialidad en Arcane», SERIARTE. Revista científica de Series Televisivas Y Arte Audiovisual, nº 4, pp. 68-86. DOI: https://doi.org/10.21071/seriarte.v4i4.16027
GINESI, Gianni (2018), Seguir el discurso. La entrevista en profundidad en la investigación musical, Sociedad de Etnomusicología (SIBE).
GONZÁLEZ VILLALIBRE, Alejandro (2012), «La voluntad del compositor desechada. La reutilización de la música de Libertarias en Los fantasmas de Goya», en FRAILE, Teresa y VIÑUELA, Eduardo (eds.), La música en el lenguaje audiovisual: aproximaciones multidisciplinares a una comunicación mediática, Sevilla: Arcibel editores, pp. 153-164.
LATORRE, Isabel (2025). Entrevista realizada el 15 de marzo de 2025 por Sakira Ventura [testimonio oral].
LITZMANN, Berthold (1906), Ein Künltlerleben Nach Tagebüdjen und Briefen, vol. I, Leipzig: Druck und Verlag von Breitkopf und Härtel.
LÓPEZ-CANO, Rubén y SAN CRISTÓBAL OPAZO, Úrsula (2014), Investigación artística en música. Problemas, métodos, experiencias y modelos, Barcelona: Fonca-Esmuc.
McCLARY, Susan (1991), Feminine Endings: Music, Gender and Sexuality, Minneapolis: University of Minnesota Press.
MANCHADO, Marisa (ed.) (2019), Música y mujeres. Género y poder, Madrid: Editorial Ménades.
MANCHADO, Marisa (2024), ¡Mis queridas genias!, Madrid: Huso.
MOLINA BAREA, María del Carmen (2024), «Los diagramas sonoros de Pauline Oliveros como modalidad de dibujo expandido», en LEÑADOR, Javier, D’AGOSTO GORTEZA, Sonia e INFANTE DEL ROSAL, Fernando (eds.), El trazo abierto: mujeres creadoras y dibujo expandido, Madrid: Visor Libros, pp. 263-286.
NIETO, José (2003), Música para la imagen: la influencia secreta, Madrid: Fundación Autor – Sociedad General de Autores y Editores.
OLIVEROS, Pauline (2005), Deep Listening. A Composers’ Sound Practice, Lincoln: iUniverse.
PACHÓN RAMÍREZ, Alejandro (1992), La música en el cine contemporáneo, Badajoz: Diputación Provincial de Badajoz.
POLO PUJADAS, Magda (2025), «Pauline Oliveros: escucha profunda y meditación sonora», en POLO PUJADAS, Magda e INFANTE DEL ROSAL, Fernando (coords.), Mujeres y músicas experimentales, Sevilla: Universidad de Sevilla, pp. 49-71.
RADIGALES, Jaume (2008), La música en el cine, Barcelona: Editorial UOC.
SADOFF, Ronald H. (2006), «The role of the music editor and the ‘temp track’ as blueprint for the score, source music, and scource music of films», Popular Music, vol. 25, nº 2, pp. 165-183. DOI: https://doi.org/10.1017/S0261143006000845
SÁNCHEZ RODRÍGUEZ, Virginia (2013), La banda sonora musical en el cine español y su empleo en la configuración de tipologías de mujer, Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
SÁNCHEZ RODRÍGUEZ, Virginia (2015a), «Una trabajadora de cine en clave musical: Ana Satrova», Anuario Musical, nº 71, pp. 233-250. DOI: https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2016.71.14
SÁNCHEZ RODRÍGUEZ, Virginia (2015b), «Ana Satrova y la composición musical para el western español», en BORNAY, José A., ROMERO, Francisco J., RUIZ, Vicente J. y VERA, Jenaro (coords.), Fronteras reales, fronteras imaginadas, Alicante: Ediciones Letra de Pablo, pp. 439-452.
SÁNCHEZ RODRÍGUEZ, Virginia (2019), «La mujer música como elemento vertebrador de las narraciones audiovisuales de José María Zabalza», en SÁNCHEZ ZAPATERO, Javier y MARTÍN ESCRIBÀ, Àlex (eds.), Género negro sin límites, Santiago de Compostela: Andavira Editora, pp. 367-376.
XALABARDER, Conrado (2013), El guion musical en el cine, Barcelona: MundoBSO.