Beyond the image: Isabel Latorre and the construction of sound universes for cinema

Main Article Content

Sakira Ventura Quintana
https://orcid.org/0000-0001-7294-9213

Abstract

Isabel Latorre has built a unique musical language within cinema, in which sound experimentation and audiovisual narration intertwine to create immersive atmospheres and meanings that transcend the image. Her work is distinguished by an innovative approach to composition, moving away from traditional formulas to explore textures and structures that enrich the cinematographic narrative. The work of this composer strengthens the cinematic narrative and redefines the role of music in the construction of filmic meaning. Her ability to expand the boundaries of sound in filme demonstrates that the soundtrack is not a mere accompaniment, but an expressive element with its own identity. Through his work, Latorre opens the way to new ways of understanding and feeling music in the seventh art. This article analyzes her creative process, unraveling how her training and career have influenced her style. It examines her ability to give emotional depth to the image through sound and her way of challenging the limits of film music. In addition, her work is contextualized within the panorama of contemporary female composers, making visible the challenges and transformations in a field historically dominated by men.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
88%
33%
Days to publication 
86
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Ucopress. Cordoba University Press

Article Details

How to Cite
Ventura Quintana, S. (2025). Beyond the image: Isabel Latorre and the construction of sound universes for cinema. SERIARTE. Revista científica De Series Televisivas Y Arte Audiovisual, 8, 5–25. https://doi.org/10.21071/seriarte.v8i.18132
Section
Monográfico

References

ADORNO, Theodor W. y EISLER, Hanns (1981), El cine y la música, Madrid, Fundamentos.

BUHLER, James (2019), Theories of the Soundtrack, Nueva York: Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780199371075.001.0001

CHION, Michel (1997), La música en el cine, Barcelona: Ediciones Paidós.

CITRON, Marcia (1993), Gender and the Musical Canon, Cambridge, Cambridge University Press.

DONOSO MADRID, Lucía (2015), «La elaboración de ideas musicales en el cine: análisis de una banda sonora musical del compositor Ángel Arteaga de la Guía», en FRAILE, Teresa y VIÑUELA, Eduardo (eds.), Relaciones música e imagen en los medios audiovisuales, Oviedo: Universidad de Oviedo, pp. 177-190.

FEBRER COLL, Eulàlia (2023), «’Everybody wants to be my enemy’: música popular y transmedialidad en Arcane», SERIARTE. Revista científica de Series Televisivas Y Arte Audiovisual, nº 4, pp. 68-86. DOI: https://doi.org/10.21071/seriarte.v4i4.16027

GINESI, Gianni (2018), Seguir el discurso. La entrevista en profundidad en la investigación musical, Sociedad de Etnomusicología (SIBE).

GONZÁLEZ VILLALIBRE, Alejandro (2012), «La voluntad del compositor desechada. La reutilización de la música de Libertarias en Los fantasmas de Goya», en FRAILE, Teresa y VIÑUELA, Eduardo (eds.), La música en el lenguaje audiovisual: aproximaciones multidisciplinares a una comunicación mediática, Sevilla: Arcibel editores, pp. 153-164.

LATORRE, Isabel (2025). Entrevista realizada el 15 de marzo de 2025 por Sakira Ventura [testimonio oral].

LITZMANN, Berthold (1906), Ein Künltlerleben Nach Tagebüdjen und Briefen, vol. I, Leipzig: Druck und Verlag von Breitkopf und Härtel.

LÓPEZ-CANO, Rubén y SAN CRISTÓBAL OPAZO, Úrsula (2014), Investigación artística en música. Problemas, métodos, experiencias y modelos, Barcelona: Fonca-Esmuc.

McCLARY, Susan (1991), Feminine Endings: Music, Gender and Sexuality, Minneapolis: University of Minnesota Press.

MANCHADO, Marisa (ed.) (2019), Música y mujeres. Género y poder, Madrid: Editorial Ménades.

MANCHADO, Marisa (2024), ¡Mis queridas genias!, Madrid: Huso.

MOLINA BAREA, María del Carmen (2024), «Los diagramas sonoros de Pauline Oliveros como modalidad de dibujo expandido», en LEÑADOR, Javier, D’AGOSTO GORTEZA, Sonia e INFANTE DEL ROSAL, Fernando (eds.), El trazo abierto: mujeres creadoras y dibujo expandido, Madrid: Visor Libros, pp. 263-286.

NIETO, José (2003), Música para la imagen: la influencia secreta, Madrid: Fundación Autor – Sociedad General de Autores y Editores.

OLIVEROS, Pauline (2005), Deep Listening. A Composers’ Sound Practice, Lincoln: iUniverse.

PACHÓN RAMÍREZ, Alejandro (1992), La música en el cine contemporáneo, Badajoz: Diputación Provincial de Badajoz.

POLO PUJADAS, Magda (2025), «Pauline Oliveros: escucha profunda y meditación sonora», en POLO PUJADAS, Magda e INFANTE DEL ROSAL, Fernando (coords.), Mujeres y músicas experimentales, Sevilla: Universidad de Sevilla, pp. 49-71.

RADIGALES, Jaume (2008), La música en el cine, Barcelona: Editorial UOC.

SADOFF, Ronald H. (2006), «The role of the music editor and the ‘temp track’ as blueprint for the score, source music, and scource music of films», Popular Music, vol. 25, nº 2, pp. 165-183. DOI: https://doi.org/10.1017/S0261143006000845

SÁNCHEZ RODRÍGUEZ, Virginia (2013), La banda sonora musical en el cine español y su empleo en la configuración de tipologías de mujer, Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.

SÁNCHEZ RODRÍGUEZ, Virginia (2015a), «Una trabajadora de cine en clave musical: Ana Satrova», Anuario Musical, nº 71, pp. 233-250. DOI: https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2016.71.14

SÁNCHEZ RODRÍGUEZ, Virginia (2015b), «Ana Satrova y la composición musical para el western español», en BORNAY, José A., ROMERO, Francisco J., RUIZ, Vicente J. y VERA, Jenaro (coords.), Fronteras reales, fronteras imaginadas, Alicante: Ediciones Letra de Pablo, pp. 439-452.

SÁNCHEZ RODRÍGUEZ, Virginia (2019), «La mujer música como elemento vertebrador de las narraciones audiovisuales de José María Zabalza», en SÁNCHEZ ZAPATERO, Javier y MARTÍN ESCRIBÀ, Àlex (eds.), Género negro sin límites, Santiago de Compostela: Andavira Editora, pp. 367-376.

XALABARDER, Conrado (2013), El guion musical en el cine, Barcelona: MundoBSO.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.