In the shadow of death in the images of the conquest of America: Theodore de Bry and colonial spectacularization
Main Article Content
Abstract
The article analyzes images associated with death in Theodore de Bry’s America. The hypothesis holds that these engravings perform a double function: on the one hand, they legitimize violence by inscribing death within a narrative of indigenous “barbarism”; on the other, they reveal the fragility of European rule. The study introduces the concept of colonial spectacularization, a visual-rhetorical regime that turns events into spectacle in order to shape reception. In this way, it foregrounds ambiguity, exploring the capacity of these representations both to justify and to problematize the conquest. Methodologically, it combines iconographic-iconological analysis with visual rhetoric across a corpus of fifteen plates, attentive to their confessional circulation and contemporaneous sensibilities toward death. The results point to an unstable reception, subject to disputes and resignifications, and nuance generalizations about rule, evangelization, and alliances.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Ariès, Philippe (2000): Historia de la muerte en Occidente: de la Edad Media hasta nuestros días (Carbajo, Francisco; Perrin, Richard, trads.). Barcelona: El Acantilado.
Bann, Stephen (1998): “Face-to-Face with History”. En: New Literary History, 29, 2, Charlottesville, pp. 235–246.
Barthes, Roland (1986): Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos, voces (Fernández, Carlos, trad.). Barcelona: Paidós.
Barthes, Roland (1990): La cámara lúcida (Sala-Sanahuja, Joaquín, trad.). Barcelona: Paidós.
Barthes, Roland (1999): Mitologías (Schmucler, Héctor, trad.). Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
Barthes, Roland (2015): El placer del texto y la lección inaugural de la cátedra de semiología literaria del Collège de France (Rosa, Nicolás y Terán, Óscar, trads.). Buenos Aires: Siglo XXI.
Bom, Gabriel (2023): “Las Casas Além Dos Pirineus: circulação e disputas políticas nas traduções da Brevisima relación de la destrucción de las Indias e outros escritos lascasistas”. En: História e Cultura, 12, 2, São Paulo, pp. 19–60.
Bry, Theodore de (2019): Theodore De Bry: America. The complete plates 1590-1602. Editado por Michiel van Groesen y Larry Tise. Colonia: Taschen.
Bucher, Bernadette (1981): Icon and Conquest: A Structural Analysis of the Illustrations of de Bry’s Great Voyages (Gulati, Biren M., trad.). Chicago: University of Chicago Press.
Bücken, Véronique (1996): “Theodore de Bry et Joos van Winghe à Francfort”. En: Art & Fact, 15, Lieja, pp. 108–111.
Bueno, Alfredo (2010): “La representación gráfica de seres fabulosos en el ‘Nuevo Mundo’ por el Taller de Bry”. En: Cuadernos de Arte de la Universidad de Granada, 41, Granada, pp. 93–110.
Bueno, Alfredo (2011): “Representación gráfica de la esclavitud negroafricana en el Caribe español por el taller de Bry”. En: Historia Caribe, 19, Barranquilla, pp. 85–112.
Bueno, Alfredo (2014): Hispanoamérica en el imaginario gráfico de los europeos. De Bry y Hulsius. Universidad de Granada.
Bueno, Alfredo (2019): “Imaginario gráfico de la antropofagia caribe y tupinambá (Siglo XVI)”. En: Boletín Americanista, 79, Barcelona, pp. 195–220.
Collon-Gevaert, Suzanne (1966): “Le graveur liégeois, Théodore de Bry (1528-1598), raconte la conquête du Pérou”. En: Bulletin de la Société royale Le Vieux-Liège, 153, Lieja, pp. 29–53.
Conley, Tom, Jara, René y Spadaccini, Nicholas (1992): “De Bry’s Las Casas”. En: Jara, René y Spadaccini, Nicholas (eds.) (1992): Amerindian images and the legacy of Columbus. Minneapolis: University of Minnesota Press, pp. 103–131.
De María y Campos Adorno, Armando Antonio (2022): “La conquista visual de América: Imágenes del Nuevo Mundo y los caníbales americanos como medios de dominación colonial entre los siglos XVI y XVII”. En: AURA. Revista de Historia y Teoría del Arte, 15, Tandil, pp. 3–30.
Déak, Gloria (1992): Discovering America’s Southeast: A sixteenth-century view based on the mannerist engravings of Theodore de Bry. Birmingham: Birmingham Public Library Press.
Duchet, Michèle (1987): L'Amérique de Théodore de Bry. París: Éditions du CNRS.
Eco, Umberto (1979): A Theory of Semiotics. Bloomington: Indiana University Press.
Elliott, John H. (1970): The Old World and the New, 1492–1650. Cambridge: Cambridge University Press.
Farriss, Nancy (1984): Maya Society under Colonial Rule: The Collective Enterprise of Survival. Princeton: Princeton University Press.
Foucault, Michel (2002): Vigilar y castigar: nacimiento de la prisión (Garzón del Camino, Aurelio, trad.). Buenos Aires: Siglo XXI.
Freedberg, David (1992): El poder de las imágenes: estudios sobre la historia y la teoría de la respuesta (Jiménez, Purificación; Bonafé, Jerónima, trads.). Madrid: Cátedra.
Freire, Deolinda (2008): “Theodor de Bry e a narrativa visual da Brevísima Relación de la Destruición de las Indias”. En: Revista USP, 77, São Paulo, pp. 200–215.
Gaudio, Michael (2008): Engraving the Savage: The New World and Techniques of Civilization. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Gerbi, Antonello (1960): La disputa del Nuevo Mundo: historia de una polémica, 1750–1900. México, D. F.: Fondo de Cultura Económica.
Giuseppi, Montague (1915): “The work of Theodore de Bry and his sons, engravers”. En: Proceedings of the Huguenot Society of London, 9, Londres, pp. 204–226.
Groesen, Michiel van (2007): The De Bry collection of voyages (1590-1634): Editorial strategy and the representations of the overseas world. Ámsterdam: Universiteit van Amsterdam.
Groesen, Michiel van (2008): “The De Bry Collection of Voyages (1590-1634): Early America reconsidered”. En: Journal of Early Modern History, 12, 1, Ámsterdam, pp. 1–24.
Gruzinski, Serge (1992): “Colonisation et guerre des images dans le Mexique colonial (XVIe XVIIe siècle)”. En: Regards Sociologiques, 4, París, pp. 37–53.
Gruzinski, Serge (2022): La guerra de las imágenes (Utrilla, José Joaquín, trad.). Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
Jaber, Loreley El (2014): “Primeras imágenes del Río de la Plata: Colonialismo, viaje y escritura en los siglos XVI y XVII”. En: Iglesias, Carlos y Jaber, Loreley El (eds.) (2014): Historia crítica de la literatura argentina (Vol. 1). Buenos Aires: Emecé, pp. 23–57.
Klor de Alva, Jorge (1995): “The Postcolonization of the (Latin) American Experience”. En: Prakash, Gyan (ed.) (1995): After Colonialism: Imperial Histories and Postcolonial Displacements. Princeton: Princeton University Press, pp. 241–271.
León-Portilla, Miguel (1959): Visión de los vencidos: relaciones indígenas de la Conquista. México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Lira, Obed (2017): Bartolomé de las Casas and the Passions of Language. Cambridge: Harvard University.
Mignolo, Walter (2003): Historias locales/diseños globales: Colonialidad, conocimientos subalternos y pensamiento fronterizo (Madariaga, J. M. y Vega, C., trads.). Madrid: Akal.
Mignolo, Walter (2011): “Crossing gazes and the silence of the ‘Indians’: Theodor de Bry and Guaman Poma de Ayala”. En: Journal of Medieval and Early Modern Studies, 41(1), Durham, pp. 173–223.
Mitchell, William (2009): Teoría de la imagen: Ensayos sobre representación verbal y visual (Hernández Velázquez, Y., trad.). Madrid: Akal.
Morse, Richard (1982): El espejo de Próspero: un estudio de la dialéctica del Nuevo Mundo (Mastrángelo, Stella, trad.). México: Siglo XXI.
Ong, Walter J. (1982): Orality and Literacy: The Technologizing of the Word. London: Methuen.
Panofsky, Erwin (1939): Studies in Iconology: Humanistic Themes in the Art of the Renaissance. Oxford: Oxford University Press.
Panofsky, Erwin (1998): El significado en las Artes Visuales (Ancochea, N., trad.). Madrid: Alianza.
Panofsky, Erwin (2012): Estudios sobre iconología (Fernández, B., trad.). Madrid: Alianza Editorial.
Piazza, Rosalba (2014): Sincretismi e pratiche religiose nell’America coloniale. Roma: Carocci.
Pratt, Stephanie (2009): “Truth and Artifice in the Visualization of Native Peoples: From the Time of John White to the Beginning of the 18th Century”. En: Sloan, Kim (ed.) (2009): European Visions: American Voices. Londres: British Museum, pp. 33–40.
Prieto, Melquíades (2000): La guerra de papel: origen iconográfico de la Leyenda Negra. Madrid: Modus Operandi.
Racy, Gustavo (2022): “Of Cannibals and Witches: Monstrosity and Capitalism at the Onset of Colonial Visual Culture”. En: Review of International American Studies (RIAS), 15, 2, Varsovia, pp. 71–93.
Ruiz, Silvia (2011): De-witching Female America: The Figure of the Sorceress in the Representation of America. Pennsylvania: The Pennsylvania State University.
Ruiz, Silvia (2021): “La posesión de lo indómito: La construcción imaginaria de América en la iconografía y la cartografía del siglo XVI”. En: ILCEA. Revue de l’Institut des langues et cultures d’Europe, Amérique, Afrique, Asie et Australie, 36, Grenoble, pp. 1–30.
Salazar, Eric (2025): “En el umbral de la muy cruda guerra: estrategias de resistencia indígena en las cartas de la conquista de Chile (1545-1552)”. En: Fronteras de la Historia, 30, 1, Bogotá, pp. 315-339.
Scott, James C. (1985): Weapons of the Weak: Everyday Forms of Peasant Resistance. New Haven: Yale University Press.
Scott, James C. (1990): Domination and the Arts of Resistance: Hidden Transcripts. New Haven: Yale University Press.
Todorov, Tzvetan (2007): La conquista de América: el problema del otro (Botton, Flora, trad.). México: Siglo XXI Editores.
Villas Bôas, Luciana (2019): Encontros escritos: Semântica histórica do Brasil no século XVI. Río de Janeiro: Editora UFRJ.
Villaverde, María José/Castilla, Francisco (eds.) (2016): La sombra de la leyenda negra. Madrid: Tecnos.
Vovelle, Michel (2002): “Historia de la muerte”. En: Cuadernos de Historia, 22, Santiago de Chile, pp. 17–29.