Antonio Gala’s Literary Inheritance: Status of the Issue

Main Article Content

Clara Cobo Guijarro
Ana Padilla Mangas

Abstract

The following article performs a review of the main research areas that, over the Antonio Gala’s literary work, have been developed for the last fifty years. These academic works have explored the various facets of the author as a playwright, poet, novelist, but also as a scriptwriter and columnist in the main national newspapers. Thus, in the different sections, the most relevant aspects of Antonio Gala’s literary legacy will be evaluated in consonance with the bibliography derived from the national and international academic community. Likewise, we add to this state of the art the challenges and pending discussions to be adressed in the future.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cobo Guijarro, C., and A. Padilla Mangas. “Antonio Gala’s Literary Inheritance: Status of the Issue”. Creneida. Journal of Hispanic Literatures, no. 7, Dec. 2019, pp. 372-07, doi:10.21071/calh.v7i.12493.
Section
Miscellanea

References

Aldeguer Beltrá, Mª del Carmen, “Técnicas de reconocimiento en una novela histórica de memorias: El manuscrito carmesí, de Antonio Gala”, en La novela histórica a finales del siglo XX: actas del V seminario Internacional del Instituto de Semiótica Literaria y Teatral de la UNED, coords. José Romera Castillo y Mario García-Page Sánchez, Madrid, Visor, 1996, pp. 119-126.

Amorós, Andrés, “Introducción biográfica y crítica”, en Los buenos días perdidos y Anillos para una dama, Madrid, Castalia, 1987, pp. 9-117.

Amorós, Andrés, “El teatro de los poetas”, en Antonio Gala y el arte de la palabra, coord. Ana Padilla Mangas, Córdoba, Universidad de Córdoba, 2011, pp. 69-86.

Amorós, Andrés, “Un cancionero andaluz: los sonetos de la Zubia”, en III Congreso Internacional “El arte de la comunicación”, Córdoba, 15-16 de noviembre de 2018 [ponencia inédita].

Areilza, José María y Sábada, Javier, “Prólogo”, en Séneca o el beneficio de la duda, Madrid, Espasa-Calpe, 1987, pp. 9-46.

Arroyo Martínez, Laura, La desmitificación de Ulises en el teatro de Antonio Gala. Confluencia, Madrid, Ediciones Clásicas, 2010.

Billat, Astrid A., “¿Con o sin la protagonista en Estambul?”, en La imposibilidad de “la mujer” en cinco novelas postfranquistas, Nueva York, Peter Lang, 2004, pp. 45-60.

Caballero Bonald, José Manuel, “La expresión poética de Antonio Gala”, en Antonio Gala y el arte de la palabra, coord. Ana Padilla Mangas, Córdoba, Universidad de Córdoba, 2011, pp. 25-33.

Cazorla, Hazel, “Antonio Gala y la desmitificación de España: Los valores alegóricos de Anillos para una dama”, Estreno: cuadernos del teatro español contemporáneo, IV, 2 (1978), pp. 13-15.

Cazorla, Hazel, “Introducción”, en Los verdes campos del Edén, Salamanca, Almar, 1983, pp. 13-38.

Cazorla, Hazel, “La tradición pasional andaluza en Carmen Carmen de Antonio Gala”, en De lo particular a lo universal: el teatro español del siglo XX y su contexto, coord. John P. Gabriele, Madrid, Iberoamericana, 1994, pp. 143-150. DOI: https://doi.org/10.31819/9783964566799-016

Cazorla, Hazel, “Cárceles de la conciencia y fugas pasionales: espacios psíquicos en dos estrenos recientes de Antonio Buero Vallejo y Antonio Gala (Las trampas del azar y Los bellos durmientes)”, en Entre actos: diálogos sobre Teatro Español entre siglos, eds. Martha T. Halsey y Phyllis Zatlin, University Park (Pennsylvania), Estreno, 1999, pp. 185-193.

Cazorla, Hazel, “El legado de la Córdoba ‘romana y mora’ en el teatro de Antonio Gala”, en Antonio Gala y el arte de la palabra, coord. Ana Padilla Mangas, Córdoba, Universidad de Córdoba, 2011, pp. 87-103.

Cobo Guijarro, Clara, “Antonio Gala: Bibliografía completa”, en Antonio Gala: Eterno y de Cristal, ed. Isabel Martínez Moreno, Sevilla, Junta de Andalucía, 2016, pp. 205-211.

Cobo Guijarro, Clara, “El abandono del jardín o la delimitación de un nuevo espacio narrativo en las novelas de Antonio Gala: El viaje al cuerpo”, Ámbitos: Revista de Estudios de Ciencias Sociales y Humanidades, XXXVII (2017), pp. 71-82.

Cortés Ibáñez, Emilia, “Desideria Oliván, protagonista de La pasión turca”, en Actas del V Simposio Internacional de la Asociación Andaluza de Semiótica, eds. María I. Navas, Jose Valles y Jerónimo de las Heras, Almería, Universidad de Almería-Asociación Andaluza de Semiótica, 1995, pp. 127-138.

Cruz Casado, Antonio, “Bandolero andaluz en su paisaje: José María El Tempranillo, un guión de Antonio Gala”, en Antonio Gala y el arte de la palabra, coord. Ana Padilla Mangas, Córdoba, Universidad de Córdoba, 2011, pp. 347-360.

Cueto, Juan, “Prólogo”, en En propia mano, Madrid, Espasa-Calpe, 1983, pp. 11-23.

Díaz Castañón, Carmen, “Estudio preliminar”, en Trilogía de la libertad: Petra regalada, La vieja señorita del paraíso y El cementerio de los pájaros, Madrid, Espasa-Calpe, 1981, pp. 15-70.

Díaz Castañón, Carmen, “Acercamiento al teatro político de Antonio Gala”, Los cuadernos del Norte, III, 12 (1982), pp. 26-39.

Díaz Castañón, Carmen, “El teatro de Antonio Gala”, en Samarkanda y El hotelito, Madrid, Espasa-Calpe, 1985, pp. 9-28.

Díaz Castañón, Carmen, “Introducción”, en Andaluz, ed. Carmen Díaz Castañón, Madrid, Espasa-Calpe, 1994, pp. 9-43.

Díaz Castañón, Carmen, “Introducción”, en El águila bicéfala, ed. Carmen Díaz Castañón, Madrid, Espasa-Calpe, 1994, pp. 9-38.

Díaz Castañón, Carmen, “Prólogo”, en Samarkanda y Los bellos durmientes, Barcelona, Planeta-De Agostini, 1999, pp. 9-32.

Díaz Castañón y Andrés Peláez, Carmen, “Prólogo”, en Café cantante y El hotelito, Barcelona, Planeta-De Agostini, 1999, pp. 7-23 / pp. 137-141.

Díaz Padilla, Fausto, “Prólogo”, en Antonio Gala. Obras escogidas, Madrid, Aguilar, 1981, pp. VII-CLV.

Doman, Eunice, “Antonio Gala’s La pasión turca: Loving Too Much”, Letras peninsulares, XVIII, 2-3 (2005), pp. 326-338.

Dubosquet, François, “Antonio Gala, un regard sur l’Espagne des anées 80”, Hispanística XX, VII (1989), pp. 71-76.

Dubosquet, François, “Paremia y prensa. Presencia y función de los proverbios, refranes y expresiones populares en la obra periodística de Antonio Gala”, Paremia, VI (1997), pp. 195-201.

Dubosquet, François, “Antonio Gala, el concepto de fidelidad en un intelectual”, Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica, VI (1997), pp. 161-186.

Dubosquet, François, “Historia e historia de una vida: El manuscrito carmesí, de A. Gala”, en Biografías literarias (1975-1997), coords. José N. Romera Castillo y Francisco Gutiérrez Carbajo, Madrid, Visor, 1998, pp. 387-399.

Dubosquet, François, “Intelectual y prensa”, en Historia y sociedad comparada y otros estudios, eds. Florencio Sevilla y Carlos Alvar, Madrid, Castalia, 2000, vol. VI, pp. 318-328.

Dubosquet, François, “Voix de femmes galiciennes dans le paysage d’Antonio Gala”, en Galice-Bretagne-Amérique Latine: Hommage à Bernard Le Gonidec, Rennes, Cahiers du LIRA, 2000, pp. 131-141.

Dubosquet, François, “El manuscrito carmesí ou l’Histoire revisitée”, en Ecriture(s) et Histoire, Angers, Université d’Angers-Centre de Recherche Inter-langues Angevin, 2001, pp. 289-304.

Dubosquet, François, “Entre Ecriture de l’Histoire et quête identitaire, El manuscrito carmesí d’Antonio Gala”, en La Fiction romanesque actuelle dans les pays de langues romanes et la problématique identitaire, ed. Rita Olivieri Godet, Rennes, PUR, 2010, pp. 223-242. DOI: https://doi.org/10.4000/books.pur.40163

Dubosquet, François, “La columna entre literatura y periodismo, de la hoja caduca al ramo perenne”, en La morfología de la prensa y del impreso: la función expresiva de las formas. Homenaje al profesor Jean Michel Desvois, París, PILAR, 2010, pp. 261-277.

Dubosquet, François, “¿Novela histórica o Historia novelesca?”, en Antonio Gala y el arte de la palabra, coord. Ana Padilla Mangas, Córdoba, Universidad de Córdoba, 2011, pp. 257-280.

Dubosquet, François, “La invitación al viaje”, Revista internacional DIGILEC, XI, 1 (2014), pp. 124-138.

Dubosquet, François, “Las tres fidelidades de Antonio Gala”, en Antonio Gala: Eterno y de Cristal, ed. Isabel Martínez Moreno, Sevilla, Junta de Andalucía, 2016, pp. 181-187.

Dubosquet, François, “Antonio Gala: un écrivain citoyen”, en Intelectuales y medios de comunicación en los espacios hispanófono y lusófono (siglos XIX-XXI). Homenaje a Marie-Claude Chaput, eds. François Dubosquet, Nadia Ait Bachir, Nathalie Ludec y Aranzazu Sarría Buil, Caen, PILAR, 2017, pp. 189-210.

Egea Fernández-Montesinos, Alberto, “Carmen Carmen de Antonio Gala, pos-costumbrismo y des-orientalización de los mitos andaluces”, Revista de Estudios Hispánicos, XXXVII, 1 (2003), pp. 31-48.

Fatma, Benhamamouche, “Le mythe de Boabdil dans El manuscrito carmesí de Antonio Gala”, en Héroes, mitos y monstruos en la literatura española contemporánea, coord. Fidel López Criado, Santiago de Compostela, Andavira, 2009, pp. 193-200.

Gala, Antonio, Paisaje andaluz con figuras, Granada, Biblioteca de Cultura Andaluza, 1984, vols. I y II.

Gala, Antonio, Andaluz, ed. Carmen Díaz Castañón, Madrid, Espasa-Calpe, 1994.

Gala, Antonio, Ahora hablaré de mí, Barcelona, Planeta, 2000.

Gala, Antonio, Córdoba de Gala, coord. Ana Padilla Mangas, Córdoba, Almuzara, 2017.

García Pareja, Mª de las Nieves, “La rebeldía femenina en la obra de Antonio Gala”, en Antonio Gala y el arte de la palabra, coord. Ana Padilla Mangas, Córdoba, Universidad de Córdoba, 2011, pp. 129-136.

García Romero, Fernando, “El mito de Ulises en el teatro español del siglo XX”, Cuadernos de Filología Clásica: estudios griegos e indoeuropeos, XVIII (1983), pp. 361-382.

García Romero, Fernando, “El mito de Ulises en el teatro español del siglo XX”, CFC: egi, IX (1999), pp. 281-303.

García Romero, Fernando, “Pervivencia de Penélope”, en El perfil de les ombres. El teatre clàssic al marc de la cultura grega i la sua pervivència dins la cultura occidental, coords. Carmen Morenilla Talens y Francesco de Martino, Bari, Levante Editori, 2002, pp. 187-204.

Gilmour, Nicola, “Turkish Delight: Antonio Gala’s La pasión turca as a Vision of Spain’s Contested Islamic Heritage”, Arizona Journal of Hispanic Cultural Studies, X (2006), pp. 77-94. DOI: https://doi.org/10.1353/hcs.2007.0021

González Delgado, Ramiro, “¿Casta, libertina o feminista?: Penélope en el teatro español contemporáneo (II)”, La ratonera: Revista asturiana de teatro, 13 (septiembre 2005), pp. 106-113.

Guarinos, Virginia, “Carmen: Puro teatro. Granés, Madariaga, Gala y Távora”, en Carmen global. El mito en las artes y en los medios audiovisuales, eds. Rafael Utrera Macías y Virginia Guarinos, Sevilla, Universidad de Sevilla, 2010, pp. 251-275.

Heitsch, Friederike, Antonio Gala y el Islam, Kassel, Reichenberger, 1995.

Infante, José, Antonio Gala: Un hombre aparte, Madrid, Espasa-Calpe, 1994.

Infante, José, “El alma andaluza de Antonio Gala a través de su poesía”, en Antonio Gala: Eterno y de Cristal, ed. Isabel Martínez Moreno, Sevilla, Junta de Andalucía, 2016, pp. 159-168.

Kirsner, David M., “The Theater and Politics of Antonio Gala”, en Hispanic Literature and Politics, Indiana, Indiana University of Pennsylvania, 1977, pp. 241-250.

Llovet, Enrique, “Prólogo”, en Las cítaras colgadas de los árboles y ¿Por qué corres, Ulises?, Madrid, Espasa-Calpe, 1977, pp. 9-35.

López López, Carmen María, “Odiseo a través de la parodia. Desmitificación e ironía de una Ítaca nostálgica en Prometeo de Pérez de Ayala y ¿Por qué corres, Ulises? de Gala”, Panta Rei: Revista Digital de Ciencia y Didáctica de la Historia, 8 (2014), pp. 71-96. DOI: https://doi.org/10.6018/pantarei/2014/6

López López, Carmen María, “Hacia una lectura paródica del mito: caída y descreimiento del héroe en ¿Por qué corres, Ulises? de Antonio Gala”, Cuadernos de Aleph, VII (2015), pp. 97-116.

Machado Meugé, Eliana, Le ‘chemin de croix’ de l’héroïne dans quatre romans d’ Antonio Gala: “La pasión turca”, “Más allá del jardín”, “Las afueras de Dios” et “La regla de tres”, Lille, Atelier National de Reproduction des Thèses, 2003.

Martín Fernández, Mª del Amor, “Literatura y transformación social: el simbolismo del jardín, invitados y excluidos”, en Antonio Gala y el arte de la palabra, coord. Ana Padilla Mangas, Córdoba, Universidad de Córdoba, 2011, pp. 281- 298.

Martínez Moreno, Isabel, Antonio Gala. El paraíso perdido, Madrid, CSIC, 1994.

Martínez Moreno, Isabel, “Prólogo”, en Los bellos durmientes, Madrid, Espasa-Calpe, 1994, pp. 9-49.

Martínez Moreno, Isabel, “El teatro de Antonio Gala: escenarios de soledad, espacios para un sueño”, en Antonio Gala y el arte de la palabra, coord. Ana Padilla Mangas, Córdoba, Universidad de Córdoba, 2011, pp. 137-172.

Martínez Moreno, Isabel, “Apuntes para un boceto de El Greco, figura de Gala, a la luz de Manuel B. Cossío y Gregorio Marañón”, en Tejedora de palabras. La lengua y la literatura en relación con los medios de comunicación, ed. Antonio Ubach, Madrid, Fragua, 2013, pp. 227-241.

Martínez Moreno, Isabel, “Premios y distinciones”, en Antonio Gala: Eterno y de Cristal, ed. Isabel Martínez Moreno, Sevilla, Junta de Andalucía, 2016, pp. 212-213.

Martínez Moreno, Isabel, “Memoria y profecía”, en Antonio Gala: Eterno y de Cristal, ed. Isabel Martínez Moreno, Sevilla, Junta de Andalucía, 2016, pp. 11-105.

Martínez Robertson, Victoria, “Antonio Gala’s ¿Por qué corres, Ulises?: Form in Search of Content”, Anales de la literatura española contemporánea, XVII, 1-3 (1992), pp. 221-228.

Monleón, José, Casona, Alejandro y Rodríguez, José Mª, “Juicios sobre Antonio Gala”, en El caracol en el espejo, El sol en el hormiguero y Noviembre y un poco de yerba, Madrid, Taurus, 1970, pp. 9-51.

Oliva, César, Antonio Gala. El teatro que yo escribo, Sevilla, Universidad Internacional de Andalucía, 2008.

Padilla Mangas, Ana, Tipología dramática en la obra de Antonio Gala, Córdoba, Diputación Provincial de Córdoba, 1985.

Padilla Mangas, Ana, “La truhana, un hito hacia la carnavalización en el mundo teatral de Antonio Gala”, Boletín de la Real Academia de Ciencias, Bellas Letras y Nobles Artes de Córdoba, CXXIV (enero-junio 1993), pp. 101-115.

Padilla Mangas, Ana, “De la actriz al personaje en el teatro de Antonio Gala”, Boletín de la Real Academia de Ciencias, Bellas Letras y Nobles Artes de Córdoba, CXLVIII (2005), pp. 13-28.

Padilla Mangas, Ana, “La inteligencia emocional femenina en la dramaturgia de Antonio Gala”, en Antonio Gala y el arte de la palabra, coord. Ana Padilla Mangas, Córdoba, Universidad de Córdoba, 2011, pp. 183-201.

Padilla Mangas, Ana, “Prólogo”, en Córdoba de Gala, coord. Ana Padilla Mangas, Córdoba, Almuzara, 2017, pp. 13-19. DOI: https://doi.org/10.5209/GERI.56134

Padilla Mangas, Ana y Cobo Guijarro, Clara, “Bibliografía completa sobre la obra de Antonio Gala”, Boletín de la Real Academia de Ciencias, Bellas Letras y Nobles Artes de Córdoba, CLXVII (2018), pp. 381-404.

Paulino, José C., “Ulises en el teatro español contemporáneo. Una revisión panorámica”, Anales de la literatura española contemporánea, XIX, 3 (1994), pp. 327-342.

Peláez, Andrés, “Prólogo”, en Inés desabrochada, Madrid, Espasa-Calpe, 2003, pp. IX-XXIII.

Peláez, Andrés, “Algunas constantes en el teatro de Antonio Gala”, en Antonio Gala y el arte de la palabra, coord. Ana Padilla Mangas, Córdoba, Universidad de Córdoba, 2011, pp. 203-209.

Popek-Bernat, Katarzyna, “The Conceptual Images of Erotic Relations in Spanish. Analysis of Some Linguistic Aspects of the Turkish Passion by Antonio Gala”, Cognitive Studies, XI (2011), pp. 321-336. DOI: https://doi.org/10.11649/cs.2011.020

Porro Herrera, María José, “Antonio Gala: cauces poéticos”, en Antonio Gala y el arte de la palabra, coord. Ana Padilla Mangas, Córdoba, Universidad de Córdoba, 2011, pp. 33-69.

Porro Herrera, María José, “Interrelaciones culturales en la poesía de Antonio Gala”, en II Congreso Internacional “Antonio Gala: de la palabra al arte”, Córdoba, 11-13 de marzo de 2015 [ponencia inédita].

Procopio, Alessandra, El mito de Ulises y Penélope en el teatro español contemporáneo, Madrid, Fundamentos, 2018.

Pujante Segura, Carmen, “El mito de Carmen a finales del siglo XX: desmitificación o remitificación”, en Actas del XVII Simposio de la Sociedad Española de Literatura General y Comparada, coords. Montserrat Cots Vicente y Antonio Monegal, Madrid, Universitat Pompeu Fabra-SELGyC, 2010, vol. I, pp. 379-390.

Rodríguez Olay, Lucía, Personajes femeninos en el teatro de Antonio Gala: una perspectiva de género, Madrid, Editorial Académica Española, 2011 [tesis doctoral].

Rogers, Elisabeth, “Role Constraints versus Self-Identity in La tejedora de sueños and Anillos para una dama”, Modern Drama, XXVI, 3 (1983), pp. 310-319. DOI: https://doi.org/10.3138/md.26.3.310

Rogers, Elisabeth, “Myth, Man and Exile in El retorno de and ¿Por qué corres Ulises?”, Anales de la literatura española contemporánea, IX, 1-3 (1984), pp. 117-130.

Romera Castillo, José, “Rosalía de Castro (una figura en su paisaje) de Antonio Gala”, en Actas do Congreso Internacional de Estudios sobre Rosalía de Castro e o seu tempo, Santiago de Compostela, Consello da Cultura Galega-Universidade de Santiago de Compostela, 1986, pp. 317-325.

Romera Castillo, José, “Prólogo”, en Los verdes campos del Edén y El cementerio de los pájaros, Barcelona, Plaza & Janés, 1986, pp. 15-115.

Romera Castillo, José, “Prólogo”, en Carmen Carmen, Madrid, Espasa-Calpe, 1988, pp. 9-44.

Romera Castillo, José, “Francia en el teatro de Antonio Gala”, en Imágenes de Francia en las letras hispánicas, ed. Francisco Lafarga, Barcelona, PPU, 1989, pp. 191-198.

Romera Castillo, José, “Prólogo”, en Cristóbal Colón, Madrid, Espasa-Calpe, 1990, pp. 9-65.

Romera Castillo, José, Con Antonio Gala (estudios sobre su obra), Madrid, UNED, 1996.

Romera Castillo, José, “Prólogo”, en Las manzanas del viernes, Madrid, Espasa-Calpe, 1999, pp. IX-XXVII.

Romera Castillo, José, Padilla Mangas, Ana y Muro, Robert, “Análisis crítico, biografía y bibliografía, y presentación y álbum de fotografías”, en El caracol en el espejo, Madrid, Sociedad General de Autores y Editores, 2003, pp. 99-116.

Romera Castillo, José, “Sobre el teatro con referencias históricas de Antonio Gala”, en Antonio Gala y el arte de la palabra, coord. Ana Padilla Mangas, Córdoba, Universidad de Córdoba, 2011, pp. 209-237.

Romera Castillo, José, en II Congreso Internacional “Antonio Gala: de la palabra arte”, Córdoba, 11-13 de marzo de 2015 [ponencia inédita].

Romera Castillo, José, “Antonio Gala y la música”, en Antonio Gala: Eterno y de Cristal, ed. Isabel Martínez Moreno, Sevilla, Junta de Andalucía, 2016, pp. 143- 149.

Rubio, Fanny, Las revistas poéticas españolas (1939-1975), Alicante, Universidad de Alicante, 2004.

Ruiz Martínez, Emilia, “En el jardín de Antonio Gala”, Espéculo. Revista de estudios literarios, XXI (2002), s.p.

Sainz de Robles, Federico Carlos, “Prólogo: breve reseña de una temporada teatral (1963- 1964)”, en Antonio Gala. Los verdes campos del edén; Mihura Miguel. La bella Dorotea; y, Casona, Alejandro. Los árboles mueren de pie [Teatro Español 1963-64], Madrid, Aguilar, 1965, pp. 11-29.

Sainz de Robles, Federico Carlos, “Prólogo”, en Antonio Gala, Los buenos días perdidos; Ana Diosdado, El okapi; Jaime Salom, Tiempo de espadas; José Fernando Dicenta, La jaula; y, Enrique Llovet, Sócrates [Teatro español 1972-1973], Madrid, Aguilar, 1974, pp. IX-XXXVI.

Sánchez Dueñas, Blas, “Funciones y caracteres del prólogo en la narrativa de Antonio Gala”, en Antonio Gala y el arte de la palabra, coord. Ana Padilla Mangas, Córdoba, Universidad de Córdoba, 2011, pp. 299-316.

Sánchez Dueñas, Blas, en II Congreso Internacional “Antonio Gala: de la palabra al arte”, Córdoba, 11-13 de marzo de 2015 [ponencia inédita].

Valenzuela, Rafaela, Revistas literarias de posguerra en Andalucía (1949-1959), Córdoba, Universidad de Córdoba, 1986 [tesis doctoral].

Zatlin, Phyllis, “The Theatre of Antonio Gala: In Search of Paradise”, Kentucky Romance Quartely, XXIV, 2 (1977), pp. 175-183. DOI: https://doi.org/10.1080/03648664.1977.9928137

Zatlin, Phyllis, “Estudio previo”, en Noviembre y un poco de yerba y Petra Regalada, Madrid, Cátedra, 1983, pp. 11-74.

Zatlin, Phyllis, “Introducción”, en Los verdes campos del Edén y Los buenos días perdidos, Madrid, Espasa-Calpe, 1994, pp. 9-43.

Zatlin, Phyllis, “Variantes de desmitificación en la obra de Antonio Gala”, en Antonio Gala y el arte de la palabra, coord. Ana Padilla Mangas, Córdoba, Universidad de Córdoba, 2011, pp. 239-256.