Unlocking global opportunities: Exploring bilingual teaching in Spanish business law

Autores/as

Palabras clave:

bilingual teaching, business law, legal education, educational advancements

Resumen

This paper explores the complexities of bilingual teaching in Spanish business law, highlighting both opportunities and challenges. Teaching in English offers global recognition and collaboration, especially in areas like international trade. However, nuances in Spanish commercial law and subjects rooted in national legal traditions, like insolvency law, pose hurdles. Anisomorphism between legal systems complicates direct translations, emphasizing the need for a strategic approach. Despite harmonization through directives, elements shaped by national legislation persist. Scarcity of English teaching materials necessitates ad hoc preparation, impacting educators and student independence. A judicious approach to bilingual teaching is crucial, balancing global benefits with linguistic intricacies and resource challenges.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Bibliografía

- AIREY, J., “I don’t teach language. The linguistic attitudes of physics lecturers in Sweden”, AILA Review, Nº. 25, 2012, pp. 64–79

- ARNAIZ CASTRO, P., “El inglés como Lengua Extranjera en España: ¿en qué convocatoria aprobaremos esta asignatura”, in AMOR ALMEDINA, M.I; SERRANO RODRÍGUEZ, R y PÉREZ GRACIA, E (coords.), La educación bilingüe desde una visión integrada e integradora, Síntesis, Madrid, 2018, pp. 51-63.

- BAJČIĆ, M., “The role of EU Legal English in shaping EU Legal culture”, International Journal of Language & Law, Vol. 8, Nº. 4, 2018

- BELANDO GARÍN, B., “La enseñanza del Derecho en inglés: Lost in translation”, Actualidad Jurídica Iberoamericana, Nº. 4.bis (extraordinario), 2016, pp. 406-417

- CASADO NAVARRO, A & GONZÁLEZ JIMÉNEZ, P.M., “Simulación de pleitos mercatorios y competiciones de derecho mercantil durante el estado de alarma derivado del covid-19: una herramienta innovadora para la adquisición de competencias”, Cuadernos jurídicos del Instituto de Derecho Iberoamericano, Nº. 1 (extraordinario), 2021, pp. 204-217

- CHESTERMAN, S., “The Globalization of Legal Education”, Singapore Journal of Legal Studies, Vol. 58, Nº. 1, 2008, pp. 3-76.

DE LUCCHI LÓPEZ-TAPIA, Y & CABRA APALATEGUI, J.M., “Internacionalización de la Universidad (2.0): La enseñanza del Derecho a través del inglés”, Revista Jurídica de Investigación e Innovación educativa (REJIE), Nº. 22, 2020, pp. 183-202

- ESCUIN IBÁÑEZ, I., “Law applicable to de European Cooperative Society: special reference to the European cooperative society established in Spain”, European Company and Financial Law Review, Nº. 1, 2011, pp. 30-46.

— “Propuesta de impartición de la asignatura Derecho mercantil en inglés”, Intervention submitted to the Congreso Internacional de Innovación Docente Universidad Politécnica de Cartagena, held on July 6, 7 and 8th of 2011, pp. 1-9

- FENYÖ, S.S., “The function of the English language in the European Union”, European Integration Studies, Vol. 2, Nº. 2, 2003, pp. 53-64

- FERREIRA MADRIGAL, A.S., “La figura del abogado en la globalización”, Commercium Plus, Vol. 4, Nº. 2, 2020, pp. 1-17.

- GARTH, B & SHAFFER, G., “The globalization of legal education: a crytical perspective”, UC Irvine School of Law Research Paper, Nº. 24, 2022, pp. 3-75

- GÓMEZ LÓPEZ, A; SOLAZ PORTOLÉS, J. J. & SANJOSÉ LÓPEZ, V., “Competencia de lengua inglesa de estudiantes universitarios españoles en el contexto del EEES: nivel de dominio lingüístico, estrategias metacognitivias y hábitos lectores”, Revista de educación, Nº. 363, 2014, pp. 154-183

- GONZALES MANTILLA, G., “Enseñanza del derecho y cultura legal en tiempos de globalización”, Derecho PUCP: Revista de la Facultad de Derecho, Nº. 60, 2007, pp. 51-96

- GRANFELDT, J; SAYEHLI, S & ÅGREN, M., “The context of second foreign languages in Swedish secondary schools: Results of a questionnaire to school leaders”, Journal of Applied Language Studies, Vol. 13, Nº. 1, 2019, pp. 27-48.

- GUTIÉRREZ BENGOECHEA, M., “La introducción del inglés en la explicación de las asignaturas del Grado en Derecho en España: especial referencia a la asignatura de Derecho Financiero y Tributario impartida en la Facultad de Derecho de Málaga”, Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa (REJIE), Nº. 14, 2016, pp. 75-83

- HALBACH, A; LÁZARO LAFUENTE, A & PÉREZ GUERRA, J., “La lengua inglesa en la nueva universidad española del EEES”, Revista de educación, Nº. 362, 2013, pp. 105-132

- HERBERT, M., “On the role of English in the post-Brexit European Union”, International Journal of Language & Law, Vol. 12, Nº. 1, 2023, pp. 31-47

- IBÁÑEZ MARSILLA, S., “La evaluación de los estudiantes en el PIE Enseñanza del Derecho en inglés de la Facultad de Derecho”, @tic. Revista d’innovació educativa, Nº. 9, 2012, pp. 152-156

- KIM-RIVERA, E.G., “English language education in the Swedish compulsory school”, Foreign Languages Annals, Vol. 32, Nº. 2, 1999, pp. 155-268

- KREPELKA, F., “Dominance of English in the European Union and in European Law”, Studies in Logic, Grammar and Rhetoric, Vol. 38, Nº. 51, 2014, pp. 137-150.

- MARTÍN DEL POZO, M.A., “Formación del profesorado universitario para la docencia en inglés”, Revista de Docencia Universitaria (REDU), Vol. 11, Nº. 3, 2013, pp. 197-218

- MARTÍNEZ CAÑELLAS, A., “Enseñanza de materias jurídicas en inglés siguiendo el método del caso: una experiencia”, Revista Electrònica d’innovació Educativa i Socieducativa, Nº. 1, 2009, pp. 27-36.

- MARTÍNEZ RIZO, F., “Los rankings de universidades: una visión crítica”, Revista de la Educación Superior, Vol. XL, Nº. 157, 2011

- MULLERAT BALMAÑA, R.M., “El futuro de la abogacía y la formación del abogado”, Anuario de la Facultad de Derecho de la Universidad Autónoma de Madrid, núm. 6, 2022, pp. 283-306

- RATHOD, J.M., “The transformative potential of attorney bilingualism”, University of Michigan Journal of Law Reform, Vol. 46, Nº. 3, 2013, pp. 863-920

- SENCI, V; HENDRICKSON, B & DEBEVC, M., “Examining Erasmus student social integration at two Crotian universities”, International Journal of Intercultural Relations, Nº. 90, 2022, pp. 57-72.

- TERRY, L.S., “The Legal world is flat: Globalization and its effect on lawyers practicing in non-global law firms”, Northwestern Journal of International Law & Business, Vol. 28, Nº. 3, 2008

- TORRA BITLLOCH, I; MÁRQUEZ CEBRIÁN, M.D.; PAGÉS COSTAS, T; SOLÁ I YSUAR, P; GARCÍA CAMPOS, R; MOLINA LUQUE, F; GONZÁLEZ SOTO, A & SANGRÁ MORER, A., “Retos institucionales de la formación del profesorado universitario”, Revista de Docencia Universitaria, Vol. 11, Nº. 1, 2013, pp. 285-309

Descargas

Publicado

2023-06-01

Cómo citar

González Jiménez, P. M. (2023). Unlocking global opportunities: Exploring bilingual teaching in Spanish business law. DOCENCIA Y DERECHO, (21), 14–28. Recuperado a partir de https://journals.uco.es/dyd/article/view/17380

Número

Sección

ESTUDIOS