Administrative Law through literature: the paradigmatic example of ‘Administrative Silence. Poverty in the bureaucratic labyrinth’

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21071/redd.vi24.17713

Keywords:

teaching, literature, administrative law, non-legal studies, social and legal sciences

Abstract

This paper analyses the use of literature in the teaching of administrative law, specifically in non-legal studies, such as the Bachelor's Degree in Social Work. The proposed book is Administrative Silence by Sara Mesa, which recounts the bureaucratic labyrinth that a homeless woman with a disability has to go through in order to apply for a minimum income. The story, simple and dynamic, and its relationship with the professional practice of social workers, makes this book a fundamental tool to improve the understanding of the basic legal-administrative institutes and increase interest in the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

References

-BUENO ARMIJO, A. M. y MAGALDI, N.; “Silencio administrativo: el laberinto burocrático para personas con discapacidad y en situaciones de exclusión”, Revista de educación y derecho, n.º 29, 2024. DOI: https://doi.org/10.1344/REYD2024.29.43901

-DE LUCAS, J.; “Comprender y enseñar el derecho desde el cine”, Teoría y derecho: revista de pensamiento jurídico, n.º 15, 2014, pp. 109-122.

-FALCÓN Y TELLA, M. J.; Derecho y literatura, Marcial Pons, Madrid, 2015.

-FERNANDO PABLO, M. M.; Iurisdocencia administrativa (enseñar e investigar derecho administrativo), Colex, A Coruña, 2024.

-GARCÍA GESTOSO, N.; “El uso de la literatura en la docencia y aprendizaje del Derecho Constitucional y de los derechos fundamentales”, Revista Docencia y Derecho, n.º 18, 2021, pp. 93-107. DOI: https://doi.org/10.21071/redd.vi18.16661

-GUTIÉRREZ GARCÍA, E.; “El cine como herramienta de innovación docente para la enseñanza del derecho en titulaciones no jurídicas”, en SERRANO MAÍLLO, M. I. y MORENO BOBADILLA, A. (Dirs.); Prácticas educativas en ciencias sociales y jurídicas, Colex, A Coruña, 2023, pp. 231-256. DOI: https://doi.org/10.69592/978-84-1194-252-2-CAP10

-MESA, S.; Silencio administrativo: la pobreza en el laberinto burocrático, Anagrama, Barcelona, 2019.

-RODRÍGUEZ ÁLVAREZ, A.; “Literatura y docencia jurídica: cómo y por qué” en VV. AA.; La enseñanza del derecho en tiempos de crisis: nuevos retos docentes del derecho procesal, J. M. Bosch, Barcelona, 2021, pp. 75-88. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv253f6hj.8

-RODRÍGUEZ SÁNCHEZ, A. (Dir.); Manual de 350 conceptos jurídico-criminológicos básicos, Colex, A Coruña, 2024.

-SÁNCHEZ MORÓN, M.; Derecho administrativo. Parte General, Tecnos, Madrid, 2016.

-TORRES BARQUILLA, Y.; “La labor del docente en la formación práctica del derecho administrativo” en VV. AA., Derecho y competencias prácticas, Dykinson, Madrid, 2024, pp. 265-276.

-VV. AA.; “La docencia y la evaluación del Derecho en las enseñanzas oficiales de Grado de perfil no jurídico” en ROIG VILA, R., BLASCO MIRA, J. E., LLEDÓ, CARRERES, A. y PELLÍN BUADES, N.; Investigación e Innovación Educativa en Docencia Universitaria: Retos, propuestas y acciones, Universidad de Alicante, Alicante, 2016, pp. 1503-1523.

-VV. AA.; “Las dificultades para la docencia del Derecho en el Grado en Trabajo Social”. En ROIG VILA, R., BLASCO MIRA, J. E., LLEDÓ, CARRERES, A. y PELLÍN BUADES, N.; Investigación e Innovación Educativa en Docencia Universitaria: Retos, propuestas y acciones, Universidad de Alicante, Alicante, 2016, pp. 1649-1664.

-YUBERO, S. y LARRAÑAGA, E.; “Lectura y universidad: hábitos lectores de los estudiantes universitarios de España y Portugal”, El profesional de la información, vol. 24, n.º 6, 2015, pp. 717-723. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2015.nov.03

Published

2024-12-31

How to Cite

Talavera Cordero, P., & Domínguez Álvarez, J. L. (2024). Administrative Law through literature: the paradigmatic example of ‘Administrative Silence. Poverty in the bureaucratic labyrinth’. DOCENCIA Y DERECHO, (24), 268–281. https://doi.org/10.21071/redd.vi24.17713

Issue

Section

EXPERIENCIAS DOCENTES