Material resources for teaching constitutional principles and values with audiovisual resources
An educational proposal with a historical and global perspective
Keywords:
Constitutional law, teaching, Constitucionalism, audiovisual resources, totalitarianism, historical memoryAbstract
The teaching of constitutional law at university requires a critical approach that goes beyond the mere exposition of rules, dogmatic categories or decontextualised principles. Constitutional texts do not emerge in a vacuum; they respond to deliberate legal and political decisions in the face of historical experiences of institutional breakdown, structural violence and the denial of human dignity. Studying them requires reconstructing the material and cultural conditions that justify their existence, shifting the focus from the rule to the foundational conflict that precedes it. In this context, the training of lawyers cannot be limited to the acquisition of interpretative techniques, as it requires a focus on the construction of a legal rationality rooted in history and committed to the values that sustain the constitutional order. The didactic use of audiovisual language, especially in relation to 20th-century totalitarianism, provides a particularly fertile pedagogical framework for representing the breakdown of law, the unlimited exercise of power and the deterioration of legal guarantees. Articulating these resources with the study of comparative constitutional history makes it possible to identify common normative patterns in the constitutions that emerged after the catastrophe of war. This approach combines memory, critical analysis and ethical reflection, and contributes to positioning constitutional law as a humanistic discipline, aimed at preserving democracy in the face of its possible degradation. The article concludes with teaching proposals applicable to the university classroom, aimed at fostering critical analysis, legal argumentation and the construction of a solid constitutional awareness in future legal professionals.
Downloads
References
-ALEXY, Robert, Teoría de los derechos fundamentales, CEPC, 2022.
-ÁLVAREZ RODRÍGUEZ, Isabel, Enseñar Derecho constitucional, Coruña: Colex, 2024.
-BARTHES, Roland, Lo obvio y lo obtuso, Paidós, 1986.
-BURGUERA AMEAVE, Luis, “Educación y adhesión a los principios y valores constitucionales”, en Francisco Javier DÍAZ REVORIO y Carlos VIDAL PRADO, Enseñar la Constitución, educar en democracia, Aranzadi, 2021.
-CABRERA, Julio, Cine: 100 años de filosofía. Una introducción a la filosofía a través del análisis de películas, Gedisa, 1999.
-DÍAZ REVORIO, Francisco Javier y VIDAL PRADO, Carlos, Enseñar la Constitución, educar en democracia, Dykinson, 2021.
-GONZÁLEZ, Francisco Javier, Aprender a ver cine, Rialp, 2002.
-GONZÁLEZ HERNÁNDEZ, Enrique y DELGADO RAMOS, Daniel, “La enseñanza del Derecho a través de la técnica del storytelling”, Docencia y Derecho, núm. 18, 2021, pp. 137-152.
-GUTIÉRREZ GARCÍA, Enrique, “El cine como herramienta de innovación docente para la enseñanza del Derecho en titulaciones no jurídicas”, en Ignacio SERRANO MAÍLLO y Ángel MORENO BOBADILLA, Prácticas educativas en ciencias sociales y jurídicas, COLEX, 2023.
-MORENO BOBADILLA, Ángel y GUTIÉRREZ GARCÍA, Enrique, Recursos audiovisuales para enseñar y aprender Derecho. El uso de películas y series como herramientas didácticas, COLEX, 2025.
-PÉREZ LLEDÓ, Juan Antonio, “La enseñanza del Derecho en España. Un diagnóstico crítico y algunas propuestas”, Doxa: Cuadernos de Filosofía del Derecho, núm. 46, 2023, pp. 348-351.
-PÉREZ TRIVIÑO, José Luis, “Cine y Derecho: aplicaciones docentes”, Quaderns de cine, núm. 1, 2007.
-RUIZ SANZ, Manuel, “La enseñanza del Derecho a través del cine: implicaciones epistemológicas y metodológicas”, Revista de Educación y Derecho, núm. 2, 2011.
-SALAZAR BENÍTEZ, Octavio, “La educación para la ciudadanía a través del cine. Igualdad e inclusión como objetivos del sistema educativo”, Historia de la educación: Revista interuniversitaria, núm. 42, 2023.
-VIDAL PRADO, Carlos, “La educación cívica como herramienta para construir y fortalecer la democracia y el Estado de Derecho”, Revista General de Derecho Público Comparado, núm. 32, 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Fruela Rio

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
El/la autor/a que publica en esta revista está de acuerdo con los términos siguientes:
- El/la autor/a conserva los derechos de autoría y otorga a la revista el derecho de primera publicación de la obra
- Los textos se difundirán con la licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite compartir la obra con terceros, siempre que éstos reconozcan su autoría, su publicación inicial en esta revista y las condiciones de la licencia.
