Prefabricated orality and the translation of Spanish and Catalan approximators into English in a TV series

Main Article Content

Natàlia Server Benetó
https://orcid.org/0000-0003-4434-6700

Abstract

Discourse markers have been studied in translation studies in the variety known as prefabricated orality, present in audiovisual products in which spontaneous orality is feigned through a priori script writing. These particles are made explicit or implied when transferring from one language to another. In the present work, I delve into the translation of four discourse markers: como and com, from Spanish and Catalan, respectively, and their variants como que and com que, categorized as approximators. The corpus used is a TV series based on improvisation, so the present article challenges the adequacy of the label of prefabricated orality considering the lack of a script and the performative factor of language. The analysis is divided into the classification of the textual and pragmatic values of the markers in the source languages and their translation in the English subtitling. The results align with past studies in which the preference seems to be for the omission of markers, regardless of their contribution to the discourse, with the losses that this entails. Beyond this, it has been found that other factors, such as co-occurrence with other markers or the marker's position, seem relevant in their translation, so a syntactic analysis of translation techniques is proposed.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Server Benetó, N. (2023). Prefabricated orality and the translation of Spanish and Catalan approximators into English in a TV series. Hikma, 22(2), 285–307. Retrieved from https://journals.uco.es/hikma/article/view/16014
Section
Articles

References

Agost, R. (1997). La traducció per al doblatge: a la recerca de l’equilibri entre oralitat i escriptura. Quaderns de Filologia. Estudis lingüístics, 2, 109–124.

Aguilar Durán, L. A. (2019). Entonces te quedas así como que… Análisis sintáctico-pragmático de la partícula como en una hablante de Caracas. Revista de Lenguas Modernas, 31, 11–42. https://doi.org/10.15517/rlm.v0i31.40857

Aijmer, K., A. Foolen & Simon-Vanderbergen, A. M. (2006). Pragmatic markers in translation: a methodological proposal. In K. Fischer (Ed.), Approaches to Discourse Particles (pp. 101–114). Elsevier.

Andersen, G. (2014). Pragmatic borrowing. Journal of Pragmatics, 67, 17–33. https://doi.org/10.1016/j.pragma.2014.03.005

Arampatzis, C. (2011). La traducción de la variación lingüística en textos audiovisuales de ficción humorística: dialectos y acentos en la comedia de situación estadounidense doblada al castellano. [Thesis disertation. Universidad de Las Palmas de Gran Canaria]. https://accedacris.ulpgc.es/bitstream/10553/7114/4/0658528_00000_0000.pdf

Baños Piñero, E. (2004). La oralidad prefabricada en los textos audiovisuales: estudio descriptivocontrastivo de Friends y Siete vidas. Jornades de Foment de la Investigació. Universitat Jaume I.

Baños, R. (2014). Orality Markers in Spanish Native and Dubbed Sitcoms: Pretended Spontaneity and Prefabricated Orality. Meta, 59(2), 406–435. https://doi.org/10.7202/1027482ar

Biber, D. & S. Conrad (2019). Register, Genre & Style. Cambridge University Press.

Blanca, M. A. (Producer) (2022). Autodefensa [TV series]. Filmin.

Calvo Rigual, C. (2015). La traducción de los marcadores discursivos en la versión doblada española de la serie Il commissario Montalbano. Cuadernos de Filología Catalana, 22, 235–261. https://doi.org/10.5209/rev_CFIT.2015.v22.50960

Camacho, J. (2011). Evaluatives, focus and syntactic computation. [Unpublished Manuscript, Department of Spanish and Portuguese, Rutgers University].

Chaume, F. (2001). La pretendida oralidad de los textos audiovisuales y sus implicaciones en traducción. In R. Agost & F. Chaume (Eds.), La traducción en los medios audiovisuales (pp. 77–88). Publicacions de la Universitat Jaume I.

Chaume, F. (2004). Discourse Markers in Audiovisual Translating. Meta, 49(4) 843–855. https://doi.org/10.7202/009785ar

Chen, S. J. (1996). Linguistic dimensions of Subtitling. Perspectives from Taiwan. Meta, 49(1), 115–124. https://doi.org/10.7202/009027ar

Costa Otero, S. L. (2021). Los marcadores del discurso en plan, o sea y rollo en WhatsApp: funciones textuales. [Undergrad Thesis. Universidad de A Coruña]. https://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/29678

Cuenca, M. J. (2006). Interjections and pragmatic errors in dubbing. Meta, 51(1), 20–35. https://doi.org/10.7202/012991ar

Cuenca, M. J. (2022). Translating discourse markers: Implicitation and expliciation strategies. In M. J. Cuenca & L. Degand (Eds.), Discourse Markers in Interaction. From Production to Comprehension (pp. 215-245). De Gruyter Mouton.

D’Arcy, A. (2017). Discourse-Pragmatic Variation in Context: Eight hundred years of like. Benjamins Publishing Company.

Denturck, K. (2012). Explicitation vs. implicitation: a bidirectional corpus-based analysis of causal connectives in French and Dutch translations. Across Languages and Cultures, 13(2), 212–227. https://doi.org/10.1556/Acr.13.2012.2.5

Dolç, M. & Santamaria, M. (1998). La traducción de l’oralitat en el doblatge. Quaderns. Revista de traducció, 2, 97–105. https://raco.cat/index.php/QuadernsTraduccio/article/view/25165

Fischer, K. (2000). From Cognitive Semantics to Lexical Pragmatics. De Gruyter Mouton.

Flores Acuña, E. (2014). La oralidad prefabricada en un clásico del cine italiano: Una giornata particolare. Cuadernos AISPI, 4, 69–90. https://doi.org/10.14672/4.2014.1037

Flores-Ferrán, N. (2014). So pues entonces: An examination of bilingual discourse markers in Spanish oral narratives of personal experiencies of New York City-born Puerto Ricans. Sociolinguistic Studies, 8(1), 57–83. https://doi.org/10.1558/sols.v8i1.57

Fuller, J. M. (2003). Use of discourse marker like in interviews. Journal of Sociolinguistics, 7(3), 365–377. https://doi.org/10.1111/1467-9481.00229

Fung, L. & Carter R. (2007). Discourse Markers and Spoken English: Native and Learner Use in Pedagogic Settings. Applied Linguistics, 28(3), 410–439. https://doi.org/10.1093/applin/amm030

Giralt Latorre, J. (1994). Coloquialismos léxicos y fraseológicos en “La estanquera de Vallecas” de José Luis Alonso de Santos. RILCE, 10, 59–92. https://doi.org/10.15581/008.10.27069

Goetsch, P. (1985). Fingierte Mündlichkeit in der Erzählkunst entwickelter Schriftkulturen. Poetica.

González, M. (1998). Bé i bueno. Apunts sobre l’ús dels marcadors discursius. In Lluís Payrató (Ed.), Oralment. Estudis de variació funcional (pp. 241–257). Publicacions de l’Abadia de Montserrat.

Gregory, M. & Carroll S. (1978). Language and situation: Language varieties and their social contexts. Routledge & Kegan Paul.

Igareda, P. & Aperribay M. (2012). New Moon: aproximación a la traducción audiovisual del lenguaje de los adolescentes. Quaderns: revista de traducció, 19, 321–339. https://raco.cat/index.php/QuadernsTraduccio/article/view/257043

Institut d’Estudis Catalans (s.f.). Com. En Diccionari de la llengua catalana. https://shorturl.at/AEQT6

Jørgensen, A. (2011). Funciones del marcador pragmático como en el lenguaje juvenil español y chileno. In M. E. Placencia y C. García Fernández. (Eds.), Pragmática y comunicación intercultural en el mundo hispanohablante (pp. 207–230). Rodopi.

Jørgensen, A. & Martínez López, J. A. (2007). Los marcadores del discurso en el lenguaje juvenil de Madrid. Revista virtual de estudios da linguagem, 5(9), 1–19. http://www.revel.inf.br/files/artigos/revel_9_los_marcadores_del_discurso_del_lenguaje_juvenil_de_madrid.pdf

Kern, J. (2017). Unpacking the variable context of quotatives. Evidence from U.S. Southwest Spanish. Spanish in Context, 14(1), 124–143. https://doi.org/10.1075/sic.14.1.06ker

Kern, J. (2020). Like in English and como, como que, and like in Spanish in the speech of Southern Arizona bilinguals. International Journal of Bilingualism, 24(2), 184–207. https://doi.org/10.1177/1367006919826329

Leal Abad, E. (2011). La oralidad fingida en la animación infantil: la reducción de la cota de variación lingüística y la explotación discursiva de las variedades dialectales. In J. J. Bustos Tovar, R. Cano Aguilar, E. Méndez García de Paredes & A. López Serena (Eds.). Sintaxis y análisis del discurso hablado en español: homenaje a Antonio Narbona (pp. 259–274). Editorial Universidad de Sevilla.

Levinson, S. C. (1983). Pragmatics. Cambridge University Press.

López Serena, A., & Borreguero M. (2010). Los marcadores del discurso y la variación lengua hablada vs. lengua escrita. In Ó. Loureda y E. Acín (Coords.), Los estudios sobre marcadores del discurso, hoy (pp. 415–495). Arco Libros.

Martínez Sierra, J. J. (2016). La traducción del humor en textos audiovisuales. Babel: Revue Internationale de la Traduction = International Journal of Translation, 62(4), 573–601. https://doi.org/10.1075/babel.62.4

Matamala, A. (2007). The translation of oh in a corpus of dubbed sitcoms. Catalan Journal of Linguistics, 6, 117–136. https://raco.cat/index.php/CatalanJournal/article/view/74213

Mattsson, J. (2006). Linguistic variation in subtitling. The subtitling of swearwords and discourse markers on public television, commercial television, and DVD. Mutra – Audiovisual Translation Scenarios: Conference Proceedings.

Mattsson, J. (2009). The Subtitling of Discourse Particles. A corpus-based study of well, you know, I mean, and like and their Swedish translations in ten American films. [Thesis disertation. Göteborgs universitet]. https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/21007

Méndez Orense, M. & V. Pérez Béjar (Eds.) (2022). La coloquialidad de Paquita Salas desde el modelo de unidades conversacionales de Val.Es.Co. Editorial Universidad de Sevilla.

Miller, J. (2009). Like and other discourse markers. In P. Peters, A. Smith & P. Collins (Eds.), Comparative Studies in Australian and New Zealand English. Grammar and Beyond (pp. 317-337). John Benjamins Publishing Company.

Molina, L. & Hurtado Albir A. (2002). Translation techniques revisited. A dynamic and functionalist approach. Meta, xlvii(4), 498–512. https://doi.org/10.7202/008033ar

Mondaca Becerra, L. A. (2019). Aproximadores y atenuadores en el español de Chile: el caso de como y como que. Textos en proceso, 5(1), 29–52. https://doi.org/10.17710/tep.2019.5.%201.3mondacabecerra

Peromingo, J.P. (2014). La traducción de los marcadores discursivos (DM) inglés-español en los subtítulos de películas: un estudio de corpus. The Journal of Specialised Translation, 21, 177–199.

Pichler, H. (2013). The Structure of Discourse-Pragmatic Variation. John Benjamins Publishing Company.

Pons, S. (2016). Evolución diacrónica de o sea, BRAE, T. XCVI, cuad. CCCXIII, 291–350.

Ravaglia, L. (2006). Marcadores discursivos y lenguaje coloquial: análisis contrastivo español-italiano de la versión subtitulada de la serie “Valeria”. [Master thesis. Università Ca’Foscari Venezia]. http://hdl.handle.net/10579/22441

Repede, D. (2020). El aproximador como que con valor atenuador en el corpus oral PRESEEA-Sevilla. Itinerarios, 32, 245–261. https://doi.org/10.7311/ITINERARIOS.32.2020.13

Rivas, B. (2016). El que mucho habla es como la mula que mucho anda, que al final tropieza. Un estudio de los usos de como en artículos de opinión venezolanos de los siglos XIX y XXI. [Master thesis. Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas, Venezuela].

Romero-Fresco, P. (2012). Dubbing dialogues naturally: A Pragmatic approach to the translation of transition markers in dubbing. MonTI. Monografías de Traducción e Interpretación, 4, 181–205. https://raco.cat/index.php/MonTI/article/view/301238

Rossi, F. (2011). Discourse analysis of film dialogues. Italian comedy between linguistic realism and pragmatic non-realism. In R. Piazza, M. Bednarek & F. Rossi (Eds.), Telecinematic Discourse. Approaches to the Language of Films and Television Series, 21–46.

Schiffrin, D. (1987). Discourse markers. New York: Cambridge University Press.

Server Benetó, N. (2024). Los marcadores discursivos “aleshores” y “entonces” en el catalán valenciano. ELUA. Estudios de Lingüística. Universidad de Alicante, 41, en prensa.

Soler Pardo, B. (2017). La traducción audiovisual en la enseñanza de una LE: la subtitulación como herramienta metodológica para la adquisición de léxico. Tejuelo (Trujillo) 26, 163–192. https://doi.org/10.17398/1988-8430.26.163

Solsona Martínez, C. (2016). La traducción entre lenguas afines en el discurso oral: el caso de algunos marcadores discursivos italianos de reformulación. MonTi. Monografías de Traducción e Interpretación, 3, 103–130. https://doi.org/10.6035/MonTI.2016.ne3.4

Torres, L. (2002). Bilingual discourse markers in Puerto Rican Spanish. Language in Society, 31, 61–83. https://www.jstor.org/stable/4169152

Vinay, J.P. and J. Darbelnet (1977/1958). Stylistique comparée du français et de l’anglais. Didier.

Wang, Y.C. (2013). Los marcadores conversacionales en el subtitulado del español al chine: análisis de La mala educación y Volver de Pedro Almodóvar. [Thesis dissertation. Universitat Autònoma de Barcelona]. https://www.tdx.cat/handle/10803/125655?locale-attribute=es#page=1