Collaborative videographic practices in depopulated Spain. The case of the Laboratorio de Antropología Audiovisual Experimental (León, Spain)

Main Article Content

Rubén Marín Ramos
https://orcid.org/0000-0002-0494-1225

Abstract

This article analyses the collaborative non-fiction films made by the Laboratorio de Antropología Audiovisual (LAAV_), a space for research and creation developed by Belén Sola (head of the Department of Education and Cultural Action at MUSAC) and Chus Domínguez (audiovisual creator). LAAV_ carries out projects that involve audiences and collectives in audiovisual creation processes, challenging notions of authorship and stimulating self-representation and experimentation with audiovisual tools. In particular, we will focus on three of their works: Teleclub (developed between 2016 and 2017), Puta mina (2018) and Hostal España (2020), in which issues related to depopulation in rural areas are more clearly addressed. To this end, concepts such as collaborative filmmaking and autoethnography are brought into relation, confronting the notion of the canonical documentary and the usual procedures and hierarchies in film production.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Marín Ramos, R. (2024). Collaborative videographic practices in depopulated Spain. The case of the Laboratorio de Antropología Audiovisual Experimental (León, Spain). SERIARTE. Revista científica De Series Televisivas Y Arte Audiovisual, 6, 155–169. https://doi.org/10.21071/seriarte.v6i.16903
Section
Monográfico

References

BAIXAULI, Miguel Ángel, «Notas sobre, para y con el LAAV_». En: <https://laav.es/notas-sobre-para-y-con-el-laav_-miguel-angel-baixauli> (fecha de consulta: 11-11-2023).

BOURRIAUD, Nicolás (2006), Estética relacional. Buenos aires: Ed. Adriana Hidalgo.

CASADO, Ignacio (2009), «Breve historia de la minería leonesa del carbón», Contribuciones a las Ciencias Sociales, diciembre 2009, www.eumed.net/rev/cccss/06/icg7.htm

CRUZ, Fátima (2006). Género, psicología y desarrollo rural: la construcción de nuevas identidades. Madrid: Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación.

DEREN, Maya (2005). Essential Deren. Collected writings on film by Maya Deren. Nueva York: Documentext.

DOMÍNGUEZ, Chus, «Las voces de la mina. En torno al proceso de creación de Puta mina». En: <https://laav.es/las-voces-de-la-mina/> (fecha de consulta: 12-11-2023).

EPDATA. La España Vacía: Despoblación en España, datos y estadísticas. En: https://www.epdata.es/datos/despoblacion-espana-datos-estadisticas/282 (fecha de consulta: 21-11-2023).

FREIXA RIBA, Vanesa (2023) Ruralisme: La lluita per una vida millor. Barcelona: editorial ARA LLIBRES.

PIAULT, Marc Henri (2002), Antropología y cine. Madrid: Ed. Cátedra.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA. Estadística Continua de Población (ECP). En: https://www.ine.es/dyngs/Prensa/ECP4T23.htm (fecha de consulta: 21-11-2023).

RANCIÈRE, Jacques (2005), Sobre políticas estéticas. Barcelona: Servei de Publicacions de la Universitat Autónoma de Barcelona.

RUBY, Jay (1991) «Speaking For, Speaking About, Speaking With, or Speaking Alongside-An Anthropological and Documentary Dilemma», Visual Anthropology Review, volumen 7, septiembre, pp. 50-67. https://doi.org/10.1525/var.1991.7.2.50 DOI: https://doi.org/10.1525/var.1991.7.2.50

RUSSELL, Catherine (2011), «Autoetnografía: viajes del yo», laFuga, 12. http://2016.la-fuga.cl/autoetnografia-viajes-del-yo/446

STAM, Robert (2001), Teorías del cine. Barcelona: Ed. Paidós.

QUINTANA, Ángel (2011), Después del Cine. Imagen y realidad en la era digital. Barcelona: acantilado.