Spaces converted into a museum and autofiction into Dolor y Gloria (Almodóvar, 2019)
Main Article Content
Abstract
One of the guidelines that endorse Almodovarian writing is his elaboration of the story from swirls of images where characters, times and places mix and then suddenly appear a rearrangement of the story other than chronological. Dolor y gloria (Pedro Almodóvar, 2019) continues this trend, guessing in this case, more than in any other of the films by the filmmaker from La Mancha, a strong autofictional component. Added to this, in thes case, is remarkable work of the set design, with entails the transformation of some of the spaces into a museum. vital aspects of the protagonist, as well as the houses he inhabited as an adult and as a child. The objective of this work is the study of both issues, the spaces converted into museums through staging and the autofictional dimension of the film.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
- Publisher
- Ucopress. Cordoba University Press
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
AGUILAR, Andrea (2022), «La autoficción cambia y resiste más allá de las modas y las críticas», El País, 4 de junio de 2022. Disponible en: [https://elpais.com/cultura/2022-06-04/la-autoficcion-mutante-sobrevive-a-las-modas.html]. Consultado el 15-06-24.
ALBERCA, Manuel (2007), El pacto ambiguo. De la novela autobiográfica a la autoficción, Madrid: Biblioteca Nueva.
ALMODÓVAR, Pedro (2019a), Dolor y gloria, Barcelona: Penguin Random House.
ALMODÓVAR, Pedro (2019b), «Dolor y gloria: el primer deseo», El País, 24 de marzo de 2019, p. 15. Disponible en: [https://elpais.com/elpais/2019/03/23/opinion/1553348331_684765.html]. Consultado el 15-06-24.
CABALLÉ, Anna (2017), «¿Cansados del yo?», Babelia, El País, 6 de enero, pp. 2-3. Disponible en: [https://elpais.com/cultura/2017/01/06/babelia/1483708694_145058.html]. Consultado el 15-06-24.
CABALLERO BONALD, José Manuel (1998): «Prólogo», Mortal y rosa, Barcelona: Destino.
DELEUZE, Gilles (1987), La imagen- tiempo, Paidós: Barcelona.
D´LUGO, Mavin (2007), «El extraño viaje alrededor del cine de Almodóvar», en HERRERA, Javier y MARTÍNEZ-CARAZO, Cristina (eds.), Hispanismo y cine, Franckfurt y Madrid: Iberoamericana Vervuert, pp. 190-207. DOI: https://doi.org/10.31819/9783954870349-012
DOUBROVSKY, Serge (1977), Fils, Paris: Galilée.
FERNÁNDEZ-SANTOS, Elsa (2019), «Banderas interpreta al alter ego de Almodóvar en su última película», El País Semanal, 28 de febrero, pp. 30-34. Disponible en: [https://elpais.com/elpais/2019/02/18/eps/1550513030_369310.html]. Consultado el 15-06-24.
FOUCAULT, Michel (1985-1986), «Spazi altri. I principe dell´eterotopia», Lotus International, nº 48/49, pp. 9-17.
GARDIES, André (1993), L´Espace au cinema, Paris: Méridiem Klincksieck.
GENETTE, Gérard (1993), Ficción y dicción, Barcelona: Lumen.
GOMBRICH, Ernst H. (1997), La historia del arte, Londres: Phaidon.
GÓMEZ, Agustín (2014), «Del autorretrato a una cierta autobiografía», en POYATO, Pedro (ed.), El cine de Almodóvar. Una poética de lo trans, Sevilla, Universidad Internacional de Andalucía, pp. 53-80.
GÓMEZ, Agustín (2021), «Dolor y gloria, ¿autobiografía, autoficción o ficción autobiográfica audiovisual?», Pasavento, vol. IX, nº 2, pp. 405-423. DOI: htpps://doi.org/10.37536/preh.2021.10.2.1059. DOI: https://doi.org/10.37536/preh.2021.10.2.1059
LECARME, Jacques (1994), «L´autofiction: un mauvais genre?», en DOUBROVSKY, Serge, LECARME, Jacques y LEJEUNE, Philipp (eds.), Autofictions et cie, Cahiers RITM nº 6, Paris: Université de Paris X, pp. 227-249.
LEJEUNE, Philippe (1994), El pacto autobiográfico y otros estudios, Madrid: Megazul-Endymion.
POYATO, Pedro (2015), Identidad visual y forma narrativa en el drama cinematográfico de Almodóvar, Madrid: Síntesis.
POYATO, Pedro (2024), «Set pieces en Dolor y gloria (Pedro Almodóvar, 2019)», Ámbitos. Revista de Estudios de Ciencias Sociales y Humanidades, nº 52, pp. 59-71.
SÁNCHEZ NORIEGA, José Luis (2017), Universo Almodóvar. Estética de la pasión en un cineasta posmoderno, Madrid. Alianza editorial. DOI: https://doi.org/10.12795/AdMIRA.2017.02.07
VICENTE, Álex (2024), «Annie Ernaux: “A muchos no les queda nada más que la violencia. A veces, está justificada”», El País semanal, 4 de junio de 2024. Disponible en: [https://elpais.com/eps/2024-06-08/annie-ernaux-a-muchos-no-les-queda-nada-mas-que-la-violencia-a-veces-esta-justificada.html]. Consultado el 15-06-24.