It's What's Inside (Greg Jardin, 2024): cinema that speaks the language of the new spectator

Main Article Content

Gloria Soto Fernández
https://orcid.org/0000-0002-4170-2397

Abstract

The digital revolution has given rise to new cinematic consumption practices, leading to a redefinition of the role played by the spectator in front of the big screen. This article analyzes how the role of the spectator has been redefined in the context of contemporary cinema and evaluates whether the film It's What's Inside (Greg Jardin, 2024) meets the needs and demands of this contemporary audience by employing innovative narrative codes that challenge more conventional frameworks. Additionally, it explores whether this work could serve as a starting point to inspire future cinematic productions that engage with audiences in this digital era.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
88%
33%
Days to publication 
124
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Ucopress. Cordoba University Press

Article Details

How to Cite
Soto Fernández, G. (2025). It’s What’s Inside (Greg Jardin, 2024): cinema that speaks the language of the new spectator. SERIARTE. Revista científica De Series Televisivas Y Arte Audiovisual, 8, 155–176. https://doi.org/10.21071/seriarte.v8i.18035
Section
Miscelánea

References

CASTRO, Abril, DE LA VILLA MORAL, María (2017), «Uso problemático de redes sociales 2.0 en nativos digitales: análisis bibliográfico», Salud y drogas, vol.17, nº.1, pp. 73-85. https://doi.org/10.21134/haaj.v17i1.284 DOI: https://doi.org/10.21134/haaj.v17i1.284

EQUIPO QUSTODIO, «Informe Anual de Qustodio: ‘De Alpha a Zeta, educando a las generaciones digitales», En: https://www.qustodio.com/es/research/estudio-anual-de-qustodio-2022/ (fecha de consulta: 1-02-2025).

FEIXA, Carles, FERNÁNDEZ-PLANELLS, Ariadna, FIGUERAS, Mónica (2016), «Generación Hashtag. Los movimientos juveniles en la era de la web social», Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, vol. 14, nº.1, enero-junio, pp. 107-120. https://doi.org/10.11600/1692715x.1416301115 DOI: https://doi.org/10.11600/1692715x.1416301115

FERNÁNDEZ, Rosa (2025), «Porcentaje de usuarios de redes sociales en España en 2024, por edad». En: https://es.statista.com/estadisticas/1260093/redes-sociales-porcentaje-de-usuarios-por-edad-en-espana/ (fecha de consulta: 03-febrero-2025).

FERNÁNDEZ-PLANELLS, Ariadna, FIGUERAS, Mónica (2014), «De la guerra de pantallas a la sinergia entre pantallas: El multitasking en jóvenes», Audiencias juveniles y cultura digital, pp. 87-106, Barcelona: Institut de la Comunicació, UAB.

FLORENCIA, María (2025), «La adicción a las redes sociales en el mundo». En: https://es.statista.com/grafico/18988/tiempo-medio-diario-de-conexion-a-una-red-social/ (fecha de consulta: 14-febrero-2025).

FUMERO, Antonio (2016), «JóveneZ», Revista de Estudios de Juventud, nº.14, pp. 11-17.

GALLEGOS, Natalia Edith Santa Ana (2021), «Multitasking: El uso de tecnologías y la crisis del pensamiento», Revista Intercontinental de Psicología y Educación, vol. 23, n º. 2, pp. 61-72. En: https://psicologiayeducacion.uic.mx/index.php/1/article/view/1

GARDNER, Howard y DAVID, Katie (2014), The App Generation. How Today's Youth Navigate Identity, Intimacy, and Imagination in a Digital World, New Haven: Yale University Press.

GUBERN, Román (2016), Historia del cine, Barcelona: Anagrama.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA, «Población que usa Internet de manera frecuente (al menos una vez a la semana)». En: https://www.ine.es/ss/Satellite?L=es_ES&c=INESeccion_C&cid=1259925528559&p=1254735110672&pagename=ProductosYServicios%2FPYSLayout (fecha de consulta: 24-01-2025).

JARDIN, Greg (2024), Lo que hay dentro, Boldly Go Productions, EEUU.

JIMÉNEZ, Mònika, MONTAÑA, Mireia y VIRÓS, Clara (2024), «1 de cada 5 jóvenes españoles realizan un consumo de riesgo de TikTok, pasando más de 2 horas al día en la APP, según un estudio de la UPF y la UOC». En: https://www.upf.edu/es/web/comunicacio/noticies/-/asset_publisher/Z43gkEdp7zFm/content/1-de-5-jovenes-espa%C3%B1oles-consumo-riesgo-tiktok-mas-2-horas-dia/10193/maximized (fecha de consulta: 14-02-2025)

LIPOVETSKY, Gilles, SERROY, Jean (2009), La pantalla global. Cultura mediática y cine en la era hipermoderna, Barcelona: Anagrama.

LON ROCA, Nuria (2023), «Nuevos espectadores para el cine actual: la resignificación del rol», Revista de Historia Contemporánea y Tiempo Presente - Gaurko Historiaren Aldizkari Kritikoa, n º. 5, pp. 105-117.

MANNHEIM, Karl (1928), «El problema de las generaciones», Revista Española de Investigaciones Sociológicas, nº.62, pp.193-244. DOI: https://doi.org/10.2307/40183643

MEJÍA, Noelia (2018), «Usos, hábitos, actitudes y experiencias usuario de jóvenes universitarios en el consumo audiovisual de Netflix», Revista Aportes de la Comunicación y la Cultura, nº. 25, diciembre, pp.49-62. https://doi.org/10.56992/a.v1i25.60 DOI: https://doi.org/10.56992/a.v1i25.60

MICALETTO, Juan Pablo, RAMALLAL, Pablo (2021), «Tiktok, red simbiótica de la generación z para la realidad aumentada y el advergaming inmersivo», Revista de Comunicación, vol.20, nº2, pp.223–242. https://doi.org/10.26441/RC20.2-2021-A12 DOI: https://doi.org/10.26441/RC20.2-2021-A12

PRENSKY, Marc (2001), «Digital natives, digital immigrants Immigrants Part 2: Do They Really Think Differently?», On the Horizon, Vol. 9 Nº. 6, pp. 1-6. https://doi.org/10.1108/10748120110424843 DOI: https://doi.org/10.1108/10748120110424843

RAMOS, Pablo, «'Speedwatching': ¿afecta el consumo acelerado de vídeos y audios a la atención y el aprendizaje?». En: https://www.uoc.edu/es/news/2023/288-speedwatching-afecta-atencion-y-aprendizaje (fecha de consulta: 28-01-2025)

ROBLES, Rebeca (2023), «La era de la sobreestimulación: los desafíos de estabilidad emocional», XV Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología. XXX Jornadas de Investigación. XIX Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR.

ROSA, Hartmut (2016), Alienación y Aceleración: Hacia una teoría crítica de la temporalidad en la modernidad, Madrid: Katz Barpal Editores DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvndv5zf

RUÍZ SÁNCHEZ, José Carlos (2018), «El pensamiento crítico en la hipermodernidad. Turbotemporalidad y pantallas», Ámbitos: Revista internacional de comunicación, nº.41, pp.77-87. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2018.i41.05 DOI: https://doi.org/10.12795/Ambitos.2018.i41.05

SCOTT, Holly, y, WOODS, Heather (2016), «#Sleepyteens: Social media use in adolescence is associated with poor sleep quality, anxiety, depression and low self-esteem», J Adolesc, vol. 51, nº.1, pp.41-49. DOI: 10.1016/j.adolescence.2016.05.008. DOI: https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2016.05.008

SIMMEL, Georg (1971). Metrópolis and Mental Life, Chicago: University of Chicago Press.

VAN DIJCK, José (2009), «Users like you? Theorizing agency in user-generated content», Media, Culture & Society, vol. 31, nº1, pp. 41-58. DOI: 10.1177/0163443708098245 DOI: https://doi.org/10.1177/0163443708098245

WHITE, David y LE-CORNU, Alison (2011), «Visitors and Residents: A new typology for online engagement», First Monday, Vol. 16, nº. 9, septiembre. https://doi.org/10.5210/fm.v16i9.3171 DOI: https://doi.org/10.5210/fm.v16i9.3171

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.