Analyzing gay terms in Brazilian Portuguese subtitles from the movie The Boys in the Band
Contenido principal del artículo
Resumen
The Boys in Band was one of the first American movies to thrust gay characters into the limelight, giving visibility to their way of acting, dressing, and speaking. In this article, I analyze gay male terms used by the characters in the original film (1970), and in its 2020 remake. My selection includes the lexical items “fag”, “faggot”, “faggy”, “fairy”, “gay”, “homosexual”, “nelly”, “pansy”, “queen”, “queer”, and “sissy”, all representative of camp (Harvey, 1998). My main goal is to verify how they were transposed into Brazilian Portuguese, and to what extent they can equate to camp talk from the pragmatic viewpoint. Apart from these terms, my analysis will include other linguistic resources able to shape the identity of this group of speakers. After introducing the main features of the film (Cohen, 2015; Bell, 2016), I will discuss gay issues and camp talk (Harvey, 1998/2000; Martínez Pleguezuelos, 2017); next, I will compare the data mainly focusing on their evaluative load (Hughes, 2006; Valdeón, 2010). My results have demonstrated that, in the target language, the terms analyzed were consistently used and largely equated with the evaluative load of their source counterparts.
Descargas
Detalles del artículo
Política propuesta para las revistas que ofrecen acceso abierto
Los/as autores/as que publican en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
1. Los/as autores/as conservan los derechos de autor y conceden a la revista el derecho de primera publicación con el trabajo licenciado simultáneamente bajo una Licencia de Atribución de Creative Commons, la cual permite a otras personas compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
2. Los/as autores/as pueden establecer acuerdos contractuales adicionales para la distribución no exclusiva de la versión publicada del trabajo en la revista (por ejemplo, enviarlo a un repositorio institucional), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3. Se permite y anima a los/as autores/as a publicar su trabajo previo a la versión final publicada en esta revista una vez aceptado (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su sitio web), ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor del trabajo publicado (Véase El efecto del acceso abierto).