Lotman’s Concepts of Memory and Culture in Rastrojos by Corella: Mexican Postmodernist Theatre
Main Article Content
Abstract
In this essay I analyze, interpret and evaluate Rastrojos (2013) by Roberto Corella, artistic version of the Huipas tragedy, first serial killers in Sonora, México, 1949. As theoretical and explanatory instrument I make use of Iury Lotman’s thesis about culture as a collective and individual memory (remembrance/oblivion) hoping that they will allow us to see from new perspectives the facts, literary translation, plot, motivation and conundrums not answered at its time, and that, given factors as disconfort and shame, were thrown into oversight. The importance of Rastrojos drama lays in the necessity of explanation of enigmas to which Corella has dedicated his research and recreation in drama. Besides the Huipas case, there are other outstanding events transtlated into art that exceed the anecdote and which may function to characterize the features of Sonorans: the influence of The Saint from Cabora, the problematic Chinese expulsión from Sonora, and the emigration to the mexican-american border.
Downloads
Download data is not yet available.
Article Details
How to Cite
GONZÁLEZ GAXIOLA, F. (2014). Lotman’s Concepts of Memory and Culture in Rastrojos by Corella: Mexican Postmodernist Theatre. Alfinge. Revista De Filología, 26, 57–74. https://doi.org/10.21071/arf.v26i.3357
Issue
Section
Artículos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Política propuesta para revistas que ofrecen acceso abierto. Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).