A Possible Echo from Sannazaro’s Arcadia in the Prologue of Cervantes’ La Galatea.
Main Article Content
Abstract
The aim of this note is to point out how Cervantes, when writing his prologue to the readers of La Galatea -and especially the ending-, may have taken into account a passage from the congedo (“A la sampogna”) of Sannazaro’s Arcadia. In order to defend this hypothesis, certain similarities of argument, not free of muffled verbal echoes, are noted between the two texts. The possibility of a direct influence is supported by echoes of the same text in a paratextual sonnet included in the Pastor de Fílida by Luis Gálvez de Montalvo, a friend of Cervantes. This connection with Sannazaro provides a valuable benchmark for understanding the concept of the pastoral in Cervantes, as well as his approach to the printed edition of La Galatea.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Avisos de derechos de autor propuestos por Creative Commons
1. Política propuesta para revistas que ofrecen acceso abierto
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
References
Armas, Frederick A. de, “Cervantes and the Virgilian Wheel: The Portrayal of a Literary Career”, en European Literary Careers: the Author from Antiquity to the Renaissance, eds. Patrick Cheney y Frederick A. De Armas, Toronto, University of Toronto Press, 2002, pp. 268-285.
Blasco, Javier, Miguel de Cervantes Saavedra. Regocijo de las musas, Valladolid, Universidad de Valladolid, Secretariado de Publicaciones e Intercambio Editorial, 2005.
Blecua, Alberto, “Cervantes historiador de la literatura”, en Silva. Studia philologica in honorem Isaías Lerner, eds. Isabel Lozano Renieblas y Juan Carlos Mercado, Madrid, Castalia, 2001, pp. 87-98.
Cervantes, Miguel de, La Galatea, ed. Juan Montero, con la colaboración de Francisco J. Escobar y Flavia Gherardi, Madrid, RAE, 2014.
G. Fucilla, Joseph, “Sobre la Arcadia de Sannazaro y El Pastor de Fílida de Montalvo” [1942], en Relaciones hispanoitalianas, Madrid, CSIC, 1953, pp. 71-76.
Gálvez de Montalvo, Luis, El pastor de Fílida, ed. Miguel Á. Martínez San Juan, Málaga, Universidad de Málaga, 2006.
Herrera, Fernando de, Anotaciones a la poesía de Garcilaso, eds. Inoria Pepe y José María Reyes, Madrid, Cátedra, 2001.
López Estrada, Francisco, La Galatea de Cervantes. Estudio crítico, Tenerife, La Laguna de Tenerife, 1948.
Luengo Añón, Mónica, “El jardín barroco o la terza natura. Jardines barrocos privados en España”, en Mecenazgo y Humanidades en tiempos de Lastanosa: Homenaje a Domingo Ynduráin, coords. Aurora Egido y José Enrique Laplana, Zaragoza / Huesca, Institución Fernando el Católico / Instituto de Estudios Altoaragoneses, 2008, pp. 89-112.
Marín Cepeda, Patricia, Cervantes y la corte de Felipe II. Escritores en el entorno de Ascanio Colonna (1560-1608), Madrid, Polifemo, 2015.
Montemayor, Jorge de, La Diana, ed. Juan Montero, Barcelona, Crítica, 1996.
Montero, Juan, “Algunas enmiendas al texto de La Galatea (libro IV), a la luz de las fuentes filográficas italianas”, Rivista di filologia e letterature ispaniche, 9 (2006), pp. 9-23.
Nardoni, Valerio, “La Galatea” de Cervantes y el modelo lingüístico y literario de la “Arcadia” de Sannazaro, Alcalá de Henares, Universidad de Alcalá de Henares, 2018.
Nardoni, Valerio, Sulle fonti italiane de “La Galaeta” di Cervantes, Alessandria, Edizioni dell’Orso, 2016.
Sannazaro, Iacopo, Arcadia, ed. Carlo Vecce, Roma, Carocci, 2013.
Stagg, Geoffrey, “A Matter of Masks: La Galatea”, en Hispanic Studies in Honor of Joseph Manson, eds. Dorothy Atkinson y Anthony Clarke, Oxford, Dolphin, 1972, pp. 255-267.
Stagg, Geoffrey, “Plagiarism in La Galatea”, Filologia romanza, 6 (1959), pp. 255-276.
Wellington, M. Z., “La Arcadiade Sannazaro y la Galatea de Cervantes”, Hispanófila, 3 (1959), pp. 7-18.