Mariano Bertuchi as a Painter of Moroccan Privacy
Main Article Content
Abstract
This article aims to recover the figure of the artist from Granada Mariano Bertuchi Nieto (1884-1955), one of the decisive painters in the construction of images in the africanist context of the first half of the twentieth century. Considered by antonomasia “the official painter of the spanish Protectorate in Morocco”, would have to materialize his communicative project in a comprehensive way through various expressive supports: tourism posters, series of stamps, postcards, illustrations for magazines and books, and, strictly speaking, pictorial works. Far from focusing on the officialist painting made by the artist, this article addressed his more intimate plastic communications. In the analysis carried out, one investigates the possible connections between the colonial literature of the time and a selection of the Bertuchi ́s production developed across the Forties.
Downloads
Download data is not yet available.
Article Details
How to Cite
ABAD DE LOS SANTOS, B. “Mariano Bertuchi As a Painter of Moroccan Privacy”. Creneida. Journal of Hispanic Literatures, no. 4, Dec. 2016, pp. 561-90, doi:10.21071/calh.v4i.6400.
Section
Miscellanea
Avisos de derechos de autor propuestos por Creative Commons
1. Política propuesta para revistas que ofrecen acceso abierto
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).