Interdisciplinarity and teaching innovation in the higher education. The influence of online teaching on the learning process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21071/redd.vi22.17448

Keywords:

information, technology and innovation, teaching, methodology, communication

Abstract

Information and Communication Technologies (ICT) have meant a whole innovation in the way of understanding higher education, developing new teaching methodologies. This research analyzes the evolution of the teacher towards a multidisciplinary profile, which uses technology to project their knowledge, creating a new reformulation of educational spaces and purposes in order to enhance the academic performance of students. The education professional has become an expert in various sciences, making interdisciplinarity a new scientific field, a reality in constant transformation. The influence of the media and its contextualization in the information society is serving teachers to develop a critical position with their surroundings, in order to help students and improve their cultural training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BUCKINGHAM, David, “Más allá de la dependencia: Hacia una teoría de la educación para los medios” en Comunicar. Revista Científica de Comunicación y Educación, núm. 14, 2000, pp. 57-62. DOI: https://doi.org/10.3916/C14-2000-08

FERNANDO CARO, Manuel y ROMERO MORENO, Marta, “Exploración de la narrativa audiovisual para el diseño y producción de hipervídeos educativos”, Escenarios. Vol. 10, N. º 2, julio-diciembre de 2012, pp. 45-56. DOI: https://doi.org/10.15665/esc.v10i2.218

GARCÍA SAN MARTÍN, María J., “Competencia digital docente: La competencia profesional clave del siglo XXI”, en VV. AA: Competencia digital docente: una perspectiva de futuro en la Educación Superior, Dykinson, Madrid, 2019.

GARCÍA-VALCÁRCEL MUÑOZ-REPISO, Ana, “Herramientas tecnológicas para mejorar la docencia universitaria. Una reflexión desde la experiencia y la investigación”, RIED, 10(2), 2007, pp. 125-148. DOI: https://doi.org/10.5944/ried.2.10.996

- “El hipervídeo y su potencialidad pedagógica”, RELATIC Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, Volumen 7, Número 2, 2008, pp. 69-79.

LIAW, Shu-Sheng y HUANG, Hsiu-Mei, “Perceived, satisfaction, perceived usefulness and interactive learning environments as predictor to self-regulation in e-learning environments” Computers & Education, v 60 (1), 2013, pp. 14-24. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.07.015

MARTÍN NIETO, Rebeca, “Uso educativo del podcast como herramienta didáctica en las aulas universitarias”, en VV. AA., Competencia digital docente: una perspectiva de futuro en la Educación Superior, Dykinson, Madrid, 2019.

MASTERMAN, Len, Teaching in Media, Comedia, London, 1985.

MERAYO PÉREZ, Arturo, “La comunicación y la configuración de valores en las nuevas tecnologías” en VV. AA., La comunicación humana y sus múltiples manifestaciones artísticas, Tenerife, Universidad de La Laguna, 1997, pp. 35-42.

- Curso práctico de técnicas de comunicación oral, Tecnos, Madrid, 1998.

- “Cómo aprender en el siglo de la información: claves para una enseñanza más comunicativa” en Comunicar, N.º 14, Revista Científica de Comunicación y Educación, 2000, pp. 35-42. DOI: https://doi.org/10.3916/C14-2000-05

MONTESINOS PADILLA, Carmen, “La acción tutorial como herramienta de aprendizaje. Especial referencia a la tutorización del alumnado con necesidades especiales”, en Docencia y Derecho. Revista para la docencia jurídica universitaria, núm. 11, 2017, pp. 1-15.

MORENO PONS, Margarita, “Las diapositivas como recurso didáctico: diaporamas en el aula”, en Comunicar, N.º 21, Revista Científica de Comunicación y Educación, 2003, pp. 95-100. DOI: https://doi.org/10.3916/C21-2003-14

RODRÍGUEZ NEIRA, Teófilo, “Interdisciplinariedad: aspectos básicos”, Aula Abierta, N.º 69, 1997, pp. 3-22.

SÁNCHEZ VIDAL, Alipio, Psicología social aplicada: teoría, método y práctica, Editorial Pearson Educación, Madrid, 2002.

TORRES SANTOMÉ, Jurjo, Globalización e interdisciplinariedad, el currículo integrado, Morata, Madrid, 1994.

Published

2023-12-01

How to Cite

López de Lerma Galán, J. (2023). Interdisciplinarity and teaching innovation in the higher education. The influence of online teaching on the learning process. DOCENCIA Y DERECHO, (22), 18–33. https://doi.org/10.21071/redd.vi22.17448