Interdisciplinarity and teaching innovation in the higher education. The influence of online teaching on the learning process
DOI:
https://doi.org/10.21071/redd.vi22.17448Keywords:
information, technology and innovation, teaching, methodology, communicationAbstract
Information and Communication Technologies (ICT) have meant a whole innovation in the way of understanding higher education, developing new teaching methodologies. This research analyzes the evolution of the teacher towards a multidisciplinary profile, which uses technology to project their knowledge, creating a new reformulation of educational spaces and purposes in order to enhance the academic performance of students. The education professional has become an expert in various sciences, making interdisciplinarity a new scientific field, a reality in constant transformation. The influence of the media and its contextualization in the information society is serving teachers to develop a critical position with their surroundings, in order to help students and improve their cultural training.
Downloads
References
BUCKINGHAM, David, “Más allá de la dependencia: Hacia una teoría de la educación para los medios” en Comunicar. Revista Científica de Comunicación y Educación, núm. 14, 2000, pp. 57-62. DOI: https://doi.org/10.3916/C14-2000-08
FERNANDO CARO, Manuel y ROMERO MORENO, Marta, “Exploración de la narrativa audiovisual para el diseño y producción de hipervídeos educativos”, Escenarios. Vol. 10, N. º 2, julio-diciembre de 2012, pp. 45-56. DOI: https://doi.org/10.15665/esc.v10i2.218
GARCÍA SAN MARTÍN, María J., “Competencia digital docente: La competencia profesional clave del siglo XXI”, en VV. AA: Competencia digital docente: una perspectiva de futuro en la Educación Superior, Dykinson, Madrid, 2019.
GARCÍA-VALCÁRCEL MUÑOZ-REPISO, Ana, “Herramientas tecnológicas para mejorar la docencia universitaria. Una reflexión desde la experiencia y la investigación”, RIED, 10(2), 2007, pp. 125-148. DOI: https://doi.org/10.5944/ried.2.10.996
- “El hipervídeo y su potencialidad pedagógica”, RELATIC Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, Volumen 7, Número 2, 2008, pp. 69-79.
LIAW, Shu-Sheng y HUANG, Hsiu-Mei, “Perceived, satisfaction, perceived usefulness and interactive learning environments as predictor to self-regulation in e-learning environments” Computers & Education, v 60 (1), 2013, pp. 14-24. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.07.015
MARTÍN NIETO, Rebeca, “Uso educativo del podcast como herramienta didáctica en las aulas universitarias”, en VV. AA., Competencia digital docente: una perspectiva de futuro en la Educación Superior, Dykinson, Madrid, 2019.
MASTERMAN, Len, Teaching in Media, Comedia, London, 1985.
MERAYO PÉREZ, Arturo, “La comunicación y la configuración de valores en las nuevas tecnologías” en VV. AA., La comunicación humana y sus múltiples manifestaciones artísticas, Tenerife, Universidad de La Laguna, 1997, pp. 35-42.
- Curso práctico de técnicas de comunicación oral, Tecnos, Madrid, 1998.
- “Cómo aprender en el siglo de la información: claves para una enseñanza más comunicativa” en Comunicar, N.º 14, Revista Científica de Comunicación y Educación, 2000, pp. 35-42. DOI: https://doi.org/10.3916/C14-2000-05
MONTESINOS PADILLA, Carmen, “La acción tutorial como herramienta de aprendizaje. Especial referencia a la tutorización del alumnado con necesidades especiales”, en Docencia y Derecho. Revista para la docencia jurídica universitaria, núm. 11, 2017, pp. 1-15.
MORENO PONS, Margarita, “Las diapositivas como recurso didáctico: diaporamas en el aula”, en Comunicar, N.º 21, Revista Científica de Comunicación y Educación, 2003, pp. 95-100. DOI: https://doi.org/10.3916/C21-2003-14
RODRÍGUEZ NEIRA, Teófilo, “Interdisciplinariedad: aspectos básicos”, Aula Abierta, N.º 69, 1997, pp. 3-22.
SÁNCHEZ VIDAL, Alipio, Psicología social aplicada: teoría, método y práctica, Editorial Pearson Educación, Madrid, 2002.
TORRES SANTOMÉ, Jurjo, Globalización e interdisciplinariedad, el currículo integrado, Morata, Madrid, 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
El/la autor/a que publica en esta revista está de acuerdo con los términos siguientes:
- El/la autor/a conserva los derechos de autoría y otorga a la revista el derecho de primera publicación de la obra
- Los textos se difundirán con la licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite compartir la obra con terceros, siempre que éstos reconozcan su autoría, su publicación inicial en esta revista y las condiciones de la licencia.