The eternal dichotomy between the master class and practical teaching or the case method in the teaching of Law

Authors

  • Pilar Navarro Rodríguez Universidad de Cádiz

DOI:

https://doi.org/10.21071/redd.vi24.17725

Keywords:

master class, practical class, case method, law teaching

Abstract

The implementation of the European Higher Education Area in Spain has given us a golden opportunity for reflection, for a “rethinking” of the way in which Law had been taught in our universities until then. And this translates into the need to position ourselves in the eternal dichotomy between the master class (as the traditional method par excellence of teaching Law) and the case method (as the main example of practices classes, understood in a broad sense, as a tool for facilitate the students' acquisition of “competences, abilities and skills” in the area covered in each Law course).

               In this doctrinal article we try to provide a possible solution to this dichotomy, analyzing the main characteristics of each type of teaching methodology, in order to then be able to position ourselves on the convenience of using each of them.

Downloads

Download data is not yet available.

References

-ALARCÓN SOTOMAYOR, L., BUENO ARMIJO, A., e IZQUIERDO CARRASCO, M., “La enseñanza del derecho administrativo en el espacio europeo de educación superior. Nuevos materiales docentes”, en Revista Docencia y Derecho Núm. 1, 2010.

-CABRERA, J., LARA, A., y VELA, V., “Métodos de enseñanza en clases para ciencias jurídicas en educación superior”, Revista Espacios núm. 41, 2020.

-FIDALGO, A., Conceptos, recursos y reflexión sobre innovación educativa, publicado el 7/4/2016, en Innovación Educativa, https://innovacioneducativa.wordpress.com/2016

-FONT I LLOVET, T., “Enseñanza, aprendizaje y educación en el Derecho Administrativo”, RAP, núm. 153, 2000, págs. 251 y ss.

-GALLARDO CASTILLO, M.J., Materiales ECTS de derecho administrativo: (casos prácticos con soluciones), Tecnos, Madrid, 2011.

-GAMERO CASADO, E. (Coord.), Derecho Administrativo para el ECTS. Materiales docentes adaptados al proceso Bolonia, Iustel, Madrid, 2009.

-GARCÍA COSTA, F. M., “Una propuesta de prelación de los métodos docentes de enseñanza del Derecho”, VII Jornadas de Investigación en Docencia Universitaria, 2009.

-GONZÁLEZ NAVARRO, F., “La Universidad en la que yo creo”, RAP, núm. 153, 2000, págs. 121 y ss.

-GONZÁLEZ PÉREZ, J., “El método en el Derecho Administrativo”, RAP, núm. 22 (1957), págs. 90 y ss.

-LÓPEZ SAKO, M.J, Documentación correspondiente al Concurso público para la Plaza 06/01/2019 de Profesor Titular de Universidad del Área de Derecho Administrativo en la Universidad de Granada.

-LLORENTE GÓMEZ DE SEGURA, C., “La lección expositiva en materias jurídicas”, en PALOMINO LOZANO, R., y RODRÍGUEZ-ARANA, J., (Dirs.), Enseñar Derecho en el S. XXI. Una guía práctica sobre el Grado en Derecho, Thomson Reuters Aranzadi, 2009.

-MARTÍN REBOLLO, L., “Sobre la enseñanza del Derecho Administrativo tras la Declaración de Bolonia (Texto, contexto y pretexto)”, Actas del I Congreso de la Asociación Española de Profesores de Derecho Administrativo (AEPDA), Thomson Reuters Aranzadi, Madrid, 2007.

- Prólogo a la obra colectiva Derecho Administrativo para el ECTS. Materiales docentes adaptados al proceso Bolonia, Iustel, Madrid, 2009.

-MARTÍN-RETORTILLO BAQUER, L., “Acerca de la enseñanza de la Ciencia del Derecho administrativo en las Facultades Universitarias”, en VV.AA., Homenaje a Carlos Ruiz del Castillo, IEAL, Madrid, 1985 y A vueltas con la Universidad, Civitas, Madrid, 1990.

-MICHAVILA, F. y CALVO, B., La Universidad española hoy. Propuestas para una política universitaria, Editorial Síntesis, Madrid, 1998.

-MUÑOZ CATALÁN, E. (2021). “De las clases magistrales al método del caso ante supuestos sobre herencia, nasciturus y postumus”, Revista de Derecho de la UNED (RDUNED), Núm. 27, págs. 739 a 760. DOI: https://doi.org/10.5944/rduned.27.2021.31103

-PÉREZ LLEDÓ, J.A., “La enseñanza del Derecho en España. Un diagnóstico crítico y algunas propuestas”, Cuadernos de Filosofía del Derecho núm. 46, 2023. DOI: https://doi.org/10.14198/DOXA2023.46.20

-RACIONERO PLAZA, S., “La centralidad en la Zona de Desarrollo Próximo (ZDP)”, Aula de innovación educativa Núm. 313, 2022.

-RAFFINI, J., 150 Maneras de incrementar la motivación en clase, Editorial Troquel, Argentina, 1998.

-SÁNCHEZ-MESA MARTÍNEZ, L.J., Documentación correspondiente al Concurso público para la Plaza 25/04/2010 de Profesor Titular de Universidad del Área de Derecho Administrativo en la Universidad de Granada.

Published

2024-12-31

How to Cite

Navarro Rodríguez, P. (2024). The eternal dichotomy between the master class and practical teaching or the case method in the teaching of Law. DOCENCIA Y DERECHO, (24), 210–220. https://doi.org/10.21071/redd.vi24.17725

Issue

Section

EXPERIENCIAS DOCENTES