Legal Clinics in the integral education of the student

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21071/redd.vi24.17808

Keywords:

legal clinic, transversal competences, social awareness, vulnerable groups

Abstract

This work concludes the importance of the figure of Legal Clinics in the acquisition of specific competencies by university students. If "The spirit of the University Social Clinics is none other than to contribute to social and economic progress by creating a fairer and more equitable society, constituting itself as an instrument of University Social Responsibility and continuous improvement of quality in teaching practice", obviously carrying out internships in the Clinics, will allow them to get into the role of the jurist in scenarios and real clients with issues related to social injustice. Indeed, if we take into account that the main reason for existence of Legal Clinics is to provide a service to the community and society, through these institutions, students will learn to be responsible, to actively participate in a democratic society. and to become aware of the social reality in which they live. But, in addition, with the figure of the Legal Clinic we are, on the one hand, facing a different and innovative model of teaching/learning, since they are a way of developing Service Learning (SL), and on the other, they become one of the ways in which the University exercises its Social Responsibility.

Downloads

Download data is not yet available.

References

- ALBERT MÁRQUEZ, M. Y VICENTE LORCA, A.; “La Clínica Jurídica de la Universidad Rey Juan Carlos de Madrid: presente y perspectivas de futuro” en CARMONA PAREDES, R. (dir.), LÓPEZ SÁNCHEZ, C. (Coord.); Clínicas Jurídicas Españolas. Propuestas y Desafíos, Madrid, Thomson Reuters Aranzadi, 2022, pp.243-256.

- DE PAREDES GALLARDO, C. Y PÉREZ BELTRÁN, B.; “Las Clínicas Jurídicas: formación, ética y compromiso social en la educación jurídica” en MARTÍNEZ SÁNCHEZ, N., ORERO CLAVERO, J.A., SÁNCHEZ BARROSO (Eds.), B.; Buenas Prácticas en las Clínicas Jurídicas Universitarias Españolas, Valencia, Tirant Lo Blanch, 2024, pp. 75-95.

- FERNÁNDEZ-RIVERA GONZÁLEZ, P., Y GARCÍA AMEZ, J.; “La Clínica Jurídica de la Facultad de Derecho: Un ejemplo de la metodología APS al servicio de los Objetivos de Desarrollo Sostenible”, en MARTÍNEZ SÁNCHEZ, N., ORERO CLAVERO, J.A., SÁNCHEZ BARROSO, B., Buenas Prácticas en las Clínicas Jurídicas Universitarias Españolas, Tirant Lo Blanch, Valencia, 2024, pp. 35-55.

- FONSECA FORTES-FURTADO, R.H.; “El rol de las Clínicas Jurídicas en la implementación de los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODES): experiencia desde la Universidad de Oviedo”, Revista de Educación y Derecho, I (núm. Extraordinario), 2021, pp. 239-258. DOI: https://doi.org/10.1344/REYD2021.1EXT.37701

- GARCÍA AÑÓN, J.; “La evolución de la Educación Jurídica Clínica en España”, Revista de Educación y Derecho, núm.11, 2015, pp. 1-6.

- MAC LEANS MSRTINS, A.C., “El rol de las clínicas jurídicas en la enseñanza del Derecho”, Revista Ius Et Veritas, 45, 2012, pp. 383378-386.

- MARQUÈS I BANQUÉ, M., “Clínicas Jurídicas y Universidad Pública”, Revista de Educación y Derecho, 2014, pp. 1-5.

- MUGARRA ELORRIAGA, A., Y MARTÍNEZ DE BRINGAS, A.; “La Clínica Jurídica Loiola: un proyecto de lucha por la justicia social”, Oñati Socio-legal Series [online], 8 (4), 2016, pp. 491-493.

- SÁNCHEZ GÓMEZ, R., “Clínicas Jurídicas, Método Clínico y los Conflictos susceptibles de recibir Tratamiento Clínico”, Revista Internacional de Pensamiento Político, 14, 2019, pp. 499-513. DOI: https://doi.org/10.46661/revintpensampolit.4833

Published

2024-12-31

How to Cite

Muñoz Amor, M. del M. (2024). Legal Clinics in the integral education of the student. DOCENCIA Y DERECHO, (24), 196–209. https://doi.org/10.21071/redd.vi24.17808

Issue

Section

EXPERIENCIAS DOCENTES