Introduction of the gender perspective in law teaching
DOI:
https://doi.org/10.21071/redd.vi24.17840Keywords:
teaching innovation, gender, protection, law, socialAbstract
With this project we have attempted to integrate the gender perspective into one of the legal subjects of the Degree in Labor Relations and Human Resources (RRLL and HR) at the University of Córdoba (UCO), proposing a teaching innovation project that is not only aimed at students who take the subject, thus favoring their study and further study of the subject and expanding the application spectrum of social protection provided by our Social Security system, but also allowing the teacher who teaches the subject to develop techniques facilitating the master classes, thus facilitating the study and assimilation of concepts in matters as arduous as knowledge and understanding of the Social Security system and its operation. This project aims to introduce the transversal treatment of gender in the teaching of Labor Law. It thus shows its adherence to the SDG objectives related to gender equality and the achievement of a more just society, favoring the training of both students and teachers in this perspective, thus contributing to the security, autonomy and vocational development of the work of teachers. and the students.
Downloads
References
-BASCÓN MARÍN, J.; La ineficaz protección social de las trabajadoras a tiempo parcial. Una situación de discriminación indirecta por razón de sexo. Córdoba, UCOPress, 2022.
-FITA ORTEGA, F.; “Una perspectiva de género en la enseñanza del derecho del trabajo”, en VELASCO, M.I., TRIGO, E., DOMÍNGUEZ, E. (Coord.); Nuevas lecturas docentes, Valencia, Tirant lo Blanch, 2020, págs. 131-142.
-GIBBS, G. Y SIMPSON, C.; Condiciones para una evaluación continuada favorecedora del aprendizaje. Barcelona, Ediciones Octaedro, 2009.
-HORTIGÜELA, D., PÉREZ-PUEYO, A., Y GONZÁLEZ-CALVO, G.; “Pero… ¿A qué nos referimos realmente con la Evaluación Formativa y Compartida? Confusiones habituales y reflexiones prácticas”; Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, Vol. 12. N.º 1, 2019, págs. 13-27. DOI: https://doi.org/10.15366/riee2019.12.1.001
-LÓPEZ ANIORTE, M. C.; “Propuestas para la incorporación de la perspectiva de género a la docencia de la asignatura derecho de la seguridad social”, en RODRÍGUEZ, M.M., ORTIZ, F.M., MEGÍAS, A. (Coord.); Innovación metodológica y buenas prácticas docentes en el ámbito del Derecho del Trabajo y de la Seguridad Social. Valencia, Tirant lo Blanch, 2022, págs. 189-202.
-LÓPEZ INSÚA, B.M.; “Implementación de las habilidades y acción comunicativa en el Derecho Social del Trabajo”, en CUADROS, M.E., SELMA, A. (Dir.), RÍOS MESTRE, J.M. (Coord.); Técnicas de innovación docente en Derecho del Trabajo y de la Seguridad Social, Cizur Menor (Navarra), Thomson Reuters Aranzadi, 2021, págs. 97-111.
-SANZ SÁEZ, C.; “Trabajo en grupo y aprendizaje cooperativo: una experiencia docente aplicada al ámbito de la Seguridad Social”, en CUADROS, M.E., SELMA, A. (Dir.), RÍOS MESTRE, J.M. (Coord.); Técnicas de innovación docente en Derecho del Trabajo y de la Seguridad Social, Cizur Menor (Navarra), Thomson Reuters Aranzadi, 2021, págs. 113-123.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
El/la autor/a que publica en esta revista está de acuerdo con los términos siguientes:
- El/la autor/a conserva los derechos de autoría y otorga a la revista el derecho de primera publicación de la obra
- Los textos se difundirán con la licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite compartir la obra con terceros, siempre que éstos reconozcan su autoría, su publicación inicial en esta revista y las condiciones de la licencia.
