Competential and significant approach in teaching Administrative Law through jurisprudence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21071/redd.vi24.17846

Keywords:

Active learning, competency-based learning, meaningful learning, cooperative learning, administrative law

Abstract

Teaching innovation experience carried out in the 2022/2023 academic year in the subject of Administrative Law II, at the “Cardenal Spínola” CEU University Studies Center, attached to the University of Seville, in which active learning methodologies and techniques are integrated. Specifically, the innovative educational project includes the application of several competency-based methodologies in the teaching-learning process based on the study, analysis, understanding and practical application of court rulings on the Patrimonial Responsibility of the Administration, which means bringing university education closer to the exercise of the profession.

Downloads

Download data is not yet available.

References

-AGENCIA NACIONAL DE EVALUACIÓN DE LA CALIDAD Y ACREDITACIÓN (ANECA). Libro Blanco. Título de Grado en Derecho. https://www.aneca.es/documents/20123/63950/libroblanco_derecho_def.pdf/8eb8ba77-ed63-ba79-6e5d-45d0a7db6092?t=1654601676974

-ALONSO PÉREZ, M.ª Teresa; “El aprendizaje del derecho a través de la jurisprudencia. Propuesta de una metodología aplicable a distintas disciplinas jurídicas, Docencia y Derecho, Revista para la docencia jurídica universitaria, núm. 3, 2011, págs. 1-14. DOI: https://doi.org/10.21071/redd.vi3.3686

-AZORÍN ABELLÁN, Celia. Mª.; “El método de aprendizaje cooperativo y su aplicación en las aulas”. Perfiles Educativos, 40(161), 2018, págs. 181–194. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2018.161.58622 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2018.161.58622

-BARBATO, M.; “El juego es algo serio”, en C. PREGNAM (comp.); Juego, aprendizaje y creatividad, Santiago de Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile, Facultad de Educación, 1999, págs. 75-85.

-BARROWS H.; “Problem-Based learning in medicine and beyond: A brief overview”, en WILKERSON L., GIJSELAERS W.H. (eds); Bringing Problem-Based Learning to Higher Education: Theory and Practice, Jossey-Bass Publishers, 1996, págs. 3-12 DOI: https://doi.org/10.1002/tl.37219966804

-DÍAZ BARRIGA ARCEO, Frida; Estrategias Docentes para un aprendizaje significativo: una interpretación constructivista. Editorial McGraw-Hill, 1999.

-MOREU CARBONELL, Elisa; “Una experiencia de aprendizaje a través de la jurisprudencia en derecho administrativo”, Docencia y Derecho, Revista para la docencia jurídica universitaria, núm. 3, 2011, págs. 1-26. DOI: https://doi.org/10.21071/redd.vi3.3688

-SILVA QUIROZ, Juan, MATURANA CASTILLO, Daniela; “Una propuesta de modelo para introducir metodologías activas en educación superior”, Innovación Educativa, 17(73), 2017, págs. 117-131.

-SUNIAGA, Asunción; “Metodologías Activas: Herramientas para el empoderamiento docente”, Revista Docentes 2.0, 7(1), 2019, págs. 65–80. https://doi.org/10.37843/rted.v7i1.27 DOI: https://doi.org/10.37843/rted.v7i1.27

-RIESCO GONZÁLEZ, Manuel; (2008) “El enfoque por competencias en el EEES y sus implicaciones en la enseñanza y el aprendizaje” Tendencias Pedagógicas, 13, 2008, págs. 79-106.

-VILLA SÁNCHEZ, Aurelio, VILLA LEICEA, Olga; “El aprendizaje basado en competencias y el desarrollo de la dimensión social en las universidades”, Educar, 40, 2007, 15-48. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/educar.149

-WISNER GLUSKO, Diana Carolina; “Experiencia de innovación con estudiantes de Derecho a través de un proyecto de investigación sobre implantación de la administración electrónica”, EA, Escuela Abierta, 20, 2017, págs. 99-111. doi:10.29257/EA20.2017.08

-WISNER GLUSKO, Diana Carolina; “Metodologías activas, múltiples y competenciales en la enseñanza del derecho administrativo”, en VENTURA SALOM, B., TABUECA BONGOA, M., VICENTE-FERNÁNDEZ, P. (Coords.); Innovación docente ante una realidad en constante cambio: iniciativas desde la comunicación, la creatividad, la legislación y el pensamiento, Dykinson, 2024, pp. 903-922.

Published

2024-12-31

How to Cite

Wisner Glusko, D. C. (2024). Competential and significant approach in teaching Administrative Law through jurisprudence. DOCENCIA Y DERECHO, (24), 282–296. https://doi.org/10.21071/redd.vi24.17846

Issue

Section

EXPERIENCIAS DOCENTES