News as a teaching resource for learning administrative law in Non-legal degrees

Authors

  • María del Pilar Castro López Universidad de Málaga

DOI:

https://doi.org/10.21071/redd.vi24.17853

Keywords:

news, Non-legal degrees, introduction to administrative law, student motivation

Abstract

The purpose of this work is to report on a teaching experience carried out, as part of an educational innovation project, in the Audiovisual Law subject of the Degree in Audiovisual Communication at the University of Malaga during the 2022/23 academic year, focused on the use of news appearing in the media as a teaching resource that facilitates the knowledge and understanding at a basic level of legal concepts and institutions of Administrative Law by students of a non-legal Degree.

The aim of this experience was to liven up classes to make them more attractive and accessible to students who are normally unmotivated towards legal subjects, to encourage the active participation of students in learning, through an evaluation that assesses their work and involvement in the subject, in addition to making visible the social projection of legal-administrative institutions, so that students perceive the connection of what they learn with the real world.

Downloads

Download data is not yet available.

References

- ÁLVAREZ GONZÁLEZ, E. M.; “Noticias de prensa, otros medios de información y docencia en Derecho”, en ÁLVAREZ GONZÁLEZ, E. M. (Dir.); Medios de comunicación y docencia en Derecho. En especial, el tratamiento de la covid-19 en los medios de comunicación, Editorial Comares, Granada, 2021, pp. 3-14.

-FERNÁNDEZ MARCH, A.; “Metodologías activas para la formación de competencias”, Educatio siglo XXI, 24, 2006, 35-56. Recuperado a partir de https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1892

- LARO GONZÁLEZ, E.; “Innovar enseñando: la educación del futuro. Las TICs como factor motivador en la enseñanza”, Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa (REJIE Nueva Época), 21, 2020, pp. 11-23. Recuperado a partir de https://doi.org/10.24310/REJIE.2020.v0i21.7530 DOI: https://doi.org/10.24310/REJIE.2020.v0i21.7530

- LÓPEZ GARCÍA, M., “Evaluación continua y propuesta para el desarrollo del ser jurídico. Una visión práctica desde el Derecho Administrativo”, en CARO GANDARA, R. (DIR.), SALAS PORRAS, M. Y VIGO SERRALVO, F. (Coords.), El valor de la justicia en las metodologías activas de aprendizaje, Ed. Laborum, S. L., Murcia, 2022, pp. 57-77.

- MONTOYA MEDINA, D. et al.; “La docencia y la evaluación del Derecho en las enseñanzas oficiales de Grado de perfil no jurídico”, en ROIG-VILA, R.; BLASCO MIRA, J. E.; LLEDÓ CARRERES, A. Y PELLÍN BUADES, N. (Coords.); Investigación e Innovación Educativa en Docencia Universitaria. Retos, Propuestas y Acciones, Universidad de Alicante, Vicerrectorado de Calidad e Innovación Educativa, Instituto de Ciencias de la Educación (ICE), Alicante, 2016, pp. 1503 y ss. Recuperado a partir de http://hdl.handle.net/10045/60395 .

- RIESCO GONZÁLEZ, M.; “El enfoque por competencias en el EEES y sus implicaciones en la enseñanza y el aprendizaje”, Tendencias Pedagógicas, 13, 2015, pp.79-106. Recuperado a partir de:

https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1892

- ROMERO-CASTILLO, J.; “Aportaciones de la neuropsicología al constructivismo como base de las metodologías activas de aprendizaje”, en CARO GANDARA, R. (DIR.), SALAS PORRAS, M. Y VIGO SERRALVO, F. (Coords.), El valor de la justicia en las metodologías activas de aprendizaje, Ed. Laborum, S. L., Murcia, 2022, pp. 13-32.

Published

2024-12-31

How to Cite

Castro López, M. del P. (2024). News as a teaching resource for learning administrative law in Non-legal degrees. DOCENCIA Y DERECHO, (24), 71–88. https://doi.org/10.21071/redd.vi24.17853

Issue

Section

EXPERIENCIAS DOCENTES