An innovative experience in the Law Degree programme: the integration of challenge-based learning in the Final Degree Project
DOI:
https://doi.org/10.21071/redd.vi24.17887Keywords:
Active learning, challenge, higher education, Final Degree ProjectAbstract
This article presents a pilot experience developed at the Faculty of Law of the Universidad Autónoma de Barcelona. The Final Degree Project (FDP) is an exceptional opportunity to introduce innovative methodologies that link academic learning with social reality. In this framework, Challenge-Based Learning (CBL) emerges as an interdisciplinary approach that allows students to work in teams to solve real challenges proposed by external actors, such as, in the case study, local councils. Through this innovative teaching project, students in the final year of the Law degree and other university degrees have integrated the challenge of proposing solutions to ensure the sustainable development of cities (SDG 11) into their dissertations, strengthening skills such as critical thinking, problem solving and collaborative work. The multidisciplinary teams of students have tackled this problem by defining specific sub-challenges that have been translated into concrete and applicable proposals in the territory. This approach, which combines practical learning and reflection, has enabled students to acquire transferable skills for their professional future, while helping to generate positive social impact. In short, the CBL proves to be a transformative educational tool that can redefine the link between university and society, turning the FDP course into an experience with real value.
Downloads
References
-ABRIL-LÓPEZ, D.; CARRILLO, D.L.; GONZÁLEZ-MORENO, P.M.; DELGADO-ALGARRA, E.J.; “How to Use Challenge-Based Learning for the Acquisition of Learning to Learn Competence in Early Childhood Preservice Teachers: A Virtual Archaeological Museum Tour in Spain”, Frontiers in Education, vol. 6, 2021. http://dx.doi.org/10.3389/feduc.2021.714684 DOI: https://doi.org/10.3389/feduc.2021.714684
-BLANCH GELABERT, S.; FRANCO PUNTES, D.; REDONDO, O.; RONZONI, M; Guia per implementar l'Aprenentatge Basat en Reptes (ABR) a la UAB, UAB: Gabinet de Projectes Institucionals, 2024.
-CARBONELL, J.; Pedagogías del S. XXI. Alternativas para la innovación educativa. Barcelona: Octaedro, 2014.
-CEDEÑO-ESCOBAR, M. R.; VIGUERAS-MORENO, J.A.; Aula invertida una estrategia motivadora de enseñanza para estudiantes de educación general básica. Dominio de las Ciencias, vol. 6, núm. 3, julio-septiembre, 2020, 878-89.
-D’ARMENGOL SÁEZ, R.; HU, J.; IZQUIERDO GUTIÉRREZ, S.; NDIAYE GRAU, S.; OLIVA COSTA; J.; REY GÓMEZ, V.J.; Projecte pilot Sostenibilitat Urbana a Cerdanyola del Vallès. Guia de propostes per a la sostenibilitat urbana per a l’Ajuntament de Cerdanyola del Vallès, 2024.
-FRANCO-SEGOVIA, A.M.; Importancia de la gamificación en el proceso de enseñanza-aprendizaje, Polo del Conocimiento, vol. 8, núm. 8, agosto 2023, 844-852.
-GALLAGHER, S.E. Y SAVAGE, T.; “Challenge-based learning in higher education: an exploratory literature review”, Teaching in Higher Education, Vol. 8, 2023. 10.1080/13562517.2020.1863354
-GIFREU FONT, J.; “La aplicación de metodologías activas (APS y ABR) en las asignaturas de TFG y prácticas curriculares del Grado de Derecho en el marco del ODS 11 (Ciudades y Comunidades Sostenibles)”, en RUDA GONZÁLEZ, A. (dir.), Sostenibilidad en el Derecho. Los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) en la docencia, la investigación y el mundo profesional, Barcelona: Colex, 2024, 219-244. DOI: https://doi.org/10.69592/978-84-1194-321-5-CAP11
-GUERRA SANTANA, M; RODRÍGUEZ PULIDO, JOSEFA; ARTILES RODRÍGUEZ, J.; “Aprendizaje colaborativo: experiencia innovadora en el alumnado universitario”, Revista de estudios y experiencias en educación, vol.18, núm. 36, abril 2019, 269-281. DOI: https://doi.org/10.21703/rexe.20191836guerra5
Johnson, R.; Johnson, T.; Holubec, E. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Buenos Aires: Paidós.
-KIDDER, D.; BOWES-SPERRY, L.; “Examining the influence of team project design decisions on student perceptions and evaluations of instructors”, Academy of Management Learning & Education, 11 (1), 2012, 69-81. DOI: https://doi.org/10.5465/amle.2010.0040
-KOHN RÅDBERG, K.; LUNDQVIST, U.; MALMQVIST, J.; HAGVALL SVENSSON, O.; “From CDIO to challenge-based learning experiences – expanding student learning as well as societal impact?”, European Journal of Engineering Education, 42 (1), 2020, 22-37. DOI: https://doi.org/10.1080/03043797.2018.1441265
-MALMQVIST, J.; KOHN RÅDBERG, K.; LUNDQVIST, U.; Comparative Analysis of Challenge-Based Learning Experiences. 11th International CDIO Conference, Chengdu University of Information Technology, Chengdu, Sichuan, P.R. China, 2015.
-MAYOR PAREDES, D.; “Aprendizaje-Servicio: una práctica educativa que favorece la participación fuerte de los menores en la construcción de las ciudades”, Educación y Ciudad, núm. 33, junio-diciembre 2017, 171-184. DOI: https://doi.org/10.36737/01230425.v0.n33.2017.1659
-MEMBRILLO-HERNANDEZ, J.; RAMIREZ-CADENA, M..; CABALLERO-VALDES, C.; GANEM-CORVERA, R.; BUSTAMANTE-BELLO, R.; BENJAMIN-ORDONEZ, J.A.; ELIZALDE-SILLER, H.; “Challenge Based Learning: The Case of Sustainable Development Engineering at the Tecnologico de Monterrey, Mexico City Campus”, International Journal of Engineering Pedagogy, vol. 8, núm. 3, 2018, 137–144. DOI: https://doi.org/10.3991/ijep.v8i3.8007
-PUIG, J.; Aprendizaje servicio (APS): Educación y compromiso cívico. Barcelona: Graó, 2009.
-TAPIA, M.N.; La pràctica solidària coma a pedagogia de la ciutadania activa, Barcelona: Fundació Jaume Bofill/Universitat Oberta de Catalunya, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
El/la autor/a que publica en esta revista está de acuerdo con los términos siguientes:
- El/la autor/a conserva los derechos de autoría y otorga a la revista el derecho de primera publicación de la obra
- Los textos se difundirán con la licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite compartir la obra con terceros, siempre que éstos reconozcan su autoría, su publicación inicial en esta revista y las condiciones de la licencia.
