The Legal Clinic of the University of Alcalá: Innovating the Teaching of Administrative Law through Real Cases

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21071/redd.vi25.18265

Keywords:

legal clinic, Administrative law, practical class, social justice, fundamental rights

Abstract

What can a legal clinic contribute to the teaching of Administrative Law? This article explores the pedagogical, institutional, and social potential of the clinical model based on the experience of the Legal Clinic at the University of Alcalá. By working on real cases, students not only consolidate their knowledge and develop essential skills for their future profession, but also adopt a critical perspective on the role of law in society. The article also examines how this model strengthens the University’s commitment to the protection of fundamental rights and helps to build transformative connections between academia and its surrounding environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

-BERNARDINI, Maria Giulia, “Las clínicas jurídicas y la identidad del jurista: reflexiones filosófico-jurídicas a partir del debate italiano | Legal Clinics and the Identity of the Jurist: A Legal-Philosophical Perspective from the Italian Landscape”, Cuadernos Electrónicos de Filosofía del Derecho, n.º 36, 2017, pp. 27-44, disponible en: https://doi.org/10.7203/CEFD.36.10374 (último acceso: 25 de junio de 2025).

-BERNARDINI, Maria Giulia, “Las clínicas jurídicas y la identidad del jurista: reflexiones filosófico-jurídicas a partir del debate italiano”, Cuadernos Electrónicos de Filosofía del Derecho, n.º 36, 2017, pp. 27-44, disponible en: https://turia.uv.es/CEFD/10374 (último acceso: 25 de junio de 2025).

-BLOCH, Frank S. (coord.), El movimiento global de clínicas jurídicas: formando juristas en la justicia social, Tirant lo Blanch, 2013.

-CARPENTER, Anna E., “The Project Model of Clinical Education: Eight Principles to Maximize Student Learning and Social Justice Impact”, Clinical Law Review, vol. 20, 2013, pp. 39-94, University of Tulsa Legal Studies Research Paper n.º 2013-05, disponible en: https://ssrn.com/abstract=2356999 (último acceso: 25 de junio de 2025).

-CIPOLLE, Susan Benigni, Service-learning and social justice, Rowman & Littlefield Publishers, 2010.

-FONT I LLOVET, Tomàs, “Enseñanza, aprendizaje y educación en el Derecho administrativo”, Revista de Administración Pública, n.º 153, 2000, pp. 251-266, disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=17509 (último acceso: 25 de junio de 2025).

-GIROUX, Henry A., “Literacy, pedagogy, and the politics of difference”, College Literature, vol. 19, n.º 1, 1992, pp. 1-11.

-MARTÍN JIMÉNEZ, Berta; NASTASACHE, Mariela Alina; RAMÍREZ CARVAJAL, Paulina; y RAMIRO AVILÉS, Miguel Ángel, “Una clínica legal para los derechos de las personas con VIH”, en Clínicas jurídicas españolas: propuestas y desafíos, Atelier, 2022, pp. 117-144.

-MUÑOZ AMOR, María del Mar, “Las Clínicas Jurídicas en la formación integral del alumno”, Docencia y Derecho, n.º 24, 2024, pp. 196-209, disponible en: Vista de Las Clínicas Jurídicas en la formación integral del alumno (último acceso: 25 de junio de 2025).

-NARANJO ROMÁN, Rosario, “El Aprendizaje Servicio como vía para la reducción de las desigualdades y lograr ciudades más inclusivas y resilientes. Un proyecto de la Facultad de Derecho en barrios desfavorecidos de Sevilla”, en TORRES FERNÁNDEZ, Cristóbal; JEREZ RIVERO, Wilbemis; ARRASCO ALEGRE, Jorge Luis; PUIG CABRERA, Miguel (coords.), Políticas públicas y ODS: intervenciones prácticas para la transformación social, 2022, pp. 135-151, disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8408934 (último acceso: 25 de junio de 2025).

Published

2025-07-29

How to Cite

Martín Jiménez, B. (2025). The Legal Clinic of the University of Alcalá: Innovating the Teaching of Administrative Law through Real Cases. DOCENCIA Y DERECHO, (25), 37–55. https://doi.org/10.21071/redd.vi25.18265

Issue

Section

EXPERIENCIAS DOCENTES