Pedagogical innovation in Constitutional Law: the case of the “Derecho Y Constitución” Project at UNED

Authors

  • Ricardo Esteban Bouzas Mendes Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)

DOI:

https://doi.org/10.21071/redd.vi25.18296

Keywords:

uned, distance education, teaching innovation, Constitutional law, Active learning

Abstract

The Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED) represents a unique model in the international academic landscape due to its approach to technology-mediated distance education. This article first presents an introduction to UNED’s educational model, contextualizing its origin, evolution, methodology, and adaptation to the digital era. It then describes and analyzes the Derecho y Constitución teaching innovation project, a concrete experience of methodological and technological transformation in the teaching of Constitutional Law. The paper demonstrates how this project aligns with UNED’s methodological principles and offers transferable and adaptable strategies that can be applied across other academic disciplines.

Downloads

Download data is not yet available.

References

• DERECHO Y CONSTITUCIÓN, “Quiénes somos”, Blog Derecho y Constitución, Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2025. https://blogs.uned.es/derechoyconstitucion/quienes/ (consulta: 31 de mayo de 2025).

• DERECHO Y CONSTITUCIÓN, “Recursos audiovisuales”, Blog Derecho y Constitución, Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2025. https://blogs.uned.es/derechoyconstitucion/recursos-audiovisuales/ (consulta: 31 de mayo de 2025).

• GARCÍA ARETIO, Lorenzo, “La Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED) de España”, RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, núm. 9(1-2), 2006, pp. 17-51

• UNED MEDIA, “Centro de Medios Audiovisuales de la Universidad a Distancia”, Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2025. https://www.uned.es/universidad/inicio/en/unidad/unedmedia.html (consulta: 31 de mayo de 2025).

• UNED, “Canal UNED. Contenidos audiovisuales universitarios”, Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2025. https://canal.uned.es/ (consulta: 31 de mayo de 2025).

• UNED, “Localización de las distintas facultades, sedes y centros asociados”, Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2025. https://www.uned.es/universidad/inicio/informacion/localizacion.html (consulta: 31 de mayo de 2025).

• UNED, “Proyectos de innovación docente”, Instituto Universitario de Educación a Distancia (IUED), Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2025. https://www.uned.es/universidad/inicio/unidad/IUED/innovacion/proyectos-innovacion.html (consulta: 31 de mayo de 2025).

• UNED, Estatutos de la Universidad Nacional de Educación a Distancia, Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2010.

http://portal.uned.es/pls/portal/url/ITEM/5C7438949BEEC531E050660A34704AA2 (consulta: 31 de mayo de 2025).

• UNED, UNIDIS. Oficina de Atención a Universitarios con Discapacidad, Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2025. https://www.uned.es/universidad/inicio/vida-universitaria/unidis.html (consulta: 24 de junio de 2025)

Published

2025-07-29

How to Cite

Bouzas Mendes, R. E. (2025). Pedagogical innovation in Constitutional Law: the case of the “Derecho Y Constitución” Project at UNED. DOCENCIA Y DERECHO, (25), 19–36. https://doi.org/10.21071/redd.vi25.18296

Issue

Section

EXPERIENCIAS DOCENTES