IusLab: a legal laboratory model as a catalyst for evidence-based teaching innovation
Keywords:
evidence-based learning, legal laboratory, feedback, legal education, practical learningAbstract
The article presents IusLab, a teaching innovation initiative at the University of Extremadura aimed at improving legal education through a practical, interdisciplinary approach grounded in scientific evidence on learning. It is structured around three levels of practical activities (ranging from short exercises to complex simulations), two access formats (in-person and digital), and three application contexts (classroom, autonomous spaces, and institutional visits). IusLab is based on principles of cognitive psychology and its evidence on learning processes. The project involved over 200 students from various degree programs and academic levels and has benefited from the collaboration of faculty members from multiple legal disciplines. IusLab is emerging as a preliminary step toward the creation of a Legal Clinic in Extremadura.
Downloads
References
-ÁLVAREZ GARCÍA, Vicente et al., Lecciones sobre los medios materiales y personales de la Administración y sobre el orden público, Universidad de Extremadura, 2024.
-ÁLVAREZ GARCÍA, Vicente et al., Lecciones sobre la actividad administrativa y sobre la contratación pública, Universidad de Extremadura, 2022.
-ÁLVAREZ GARCÍA, Vicente et al., Lecciones sobre el acto administrativo y sobre el procedimiento administrativo común, Universidad de Extremadura, 2020.
-LÓPEZ JIMÉNEZ, José Manuel et al. (coord.), Metodologías innovadoras en la enseñanza del Derecho: a la vanguardia en la educación jurídica, Colex, 2024.
-LÓPEZ PICÓ, Rubén, “El cine y la prensa escrita como medios de innovación docente en la enseñanza del Derecho Procesal”, Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa (REJIE Nueva Época), 19, pp. 25-38, 2019, https://doi.org/10.24310/REJIE.2019.v0i19.5474.
-MAYER, Richard E., Aplicando la ciencia del aprendizaje, International Science Teaching Foundation & GRÃO, 2020.
-MUÑOZ AMOR, María del Mar, “Las Clínicas Jurídicas en la formación integral del alumno”, Docencia y Derecho, 24, 2024, pp. 196-209.
-NAVARRO RODRÍGUEZ, Pilar, “La eterna dicotomía entre la clase magistral y la enseñanza práctica o el método del caso en la docencia del Derecho”, 2024, Docencia y Derecho, 24, pp. 210-220.
-RUIZ MAGAÑA, Inmaculada, “Innovación docente en derecho administrativo: una propuesta inspirada en los escape room”, Docencia y Derecho, 24, 2024, pp. 246-258.
-RUÍZ MARTÍN, H. ¿Cómo aprendemos? Una aproximación científica al aprendizaje y a la enseñanza, International Science Teaching Foundation & GRÃO, 2023 (4ª ed.).
-TALAVERA CORDERO, Pilar; DOMÍNGUEZ ÁLVAREZ, José Luis, “El Derecho Administrativo a través de la literatura: el ejemplo paradigmático de “Silencio Administrativo. La pobreza en el laberinto burocrático”, Docencia y Derecho, 24, 2024, pp. 268-281.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Enrique Hernández Diez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
El/la autor/a que publica en esta revista está de acuerdo con los términos siguientes:
- El/la autor/a conserva los derechos de autoría y otorga a la revista el derecho de primera publicación de la obra
- Los textos se difundirán con la licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite compartir la obra con terceros, siempre que éstos reconozcan su autoría, su publicación inicial en esta revista y las condiciones de la licencia.
