The Design of a Didactic Resource for the Study of the Legal Regime of Advertising

Authors

Keywords:

teaching resources, illegal advertising, case method

Abstract

A simple resource or teaching material, perfectly accessible, is presented here in an orderly and systematic manner, intended to serve as a support for the study of the legal regime of advertising. In itself, the resource is a list of advertisements, which can be used to discuss various types of unlawful advertising, in a similar manner to the traditional case method approach, although in a more visual way. However, the focus is not only on the description of the material, but rather on its elaboration process, in order to make explicit its virtuality and pedagogical value, in a critical and reasoned manner. To this end, we began by detailing the context in which it was developed, including the material elements necessary for its implementation and its inclusion in the teaching activity. Then, it has been related to the objectives or competences, as well as the contents on which it can mainly influence, among those indicated in the context for which it has been created. Finally, its development is described and a brief guide of use is provided, for each of the proposed activities, in any case, susceptible to adaptation, depending on the specific circumstances of the target students, since in the end, it is a highly versatile or adaptable resource.

Downloads

Download data is not yet available.

References

-ASENSI MERÁS, Altea, FERNÁNDEZ PÉREZ, Nuria e ÍÑIQUEZ ORTEGA, Pilar, “La relevancia de la metodología del aprendizaje del Derecho Mercantil a través de la jurisprudencia”, en María Teresa TORTOSA YBÁÑEZ, José Manuel ÁLVAREZ TERUEL y Neus PELLÍN BUADES (coord.), XI Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria: Retos de futuro en la enseñanza superior. Docencia e investigación para alcanzar la excelencia académica, Universidad de Alicante, Instituto de Ciencias de la Educación, 2013, pp. 721-733

-CABERO ALMENARA, Julio, “La red como instrumento de formación. Bases para el diseño de materiales didácticos”, Pixelbit, Revista de Medios y Educación, núm. 22, 2004, pp. 5-23.

-ROPERO CARRASCO, Julia, GARCÍA SÁNCHEZ, Beatriz y SANZ-DÍEZ DE ULZURRUN LLUCH, Marina, Claves para la aplicación de nuevas metodologías docentes en derecho inspiradas en el proceso de Bolonia, Dykinson, 2012.

-LANGDELL, Christopher Columbus, Selection of Cases on the Law of Contracts, Little Brown and Company, 1879.

- LAVILLA RUVIRA, Juan José, “Sobre el case-method para la enseñanza del Derecho. La experiencia de la Harvard Law School”, Revista de Administración Pública, núm. 117, 1988, pp. 433-446.

-LUCENA FERRERO, Ricardo, “El profesor que programa: la programación como instrumento de trabajo”, en Juan Carlos SÁNCHEZ HUETE (coord.), Compendio de Didáctica general, CCS, 2008, pp. 207-242.

-MONEDERO MOYA, Juan José, “El diseño de los materiales educativos ante un nuevo reto en la eseñanza universitaria: el Espacio Europeo de Educación Superior (EEES)”, Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, núm. 21-1, 2017, pp. 51-68.

-MORENO HERRERO, Isidro, “Medios y recursos didácticos en el aula”, en Primitivo Sánchez Delgado (coord.), Enseñar y aprender, Tempora, 2005, pp. 169-184.

-RECIO SAUCEDO, Michelle Adriana y CABERO ALMENARA, Julio, “Enfoques de aprendizaje, rendimiento académico y satisfacción de los alumnso en formación en entornos virtuales”, Pixelbit, Revista de Medios y Educación, núm. 25, 2005, pp. 93-115.

-RODRÍGUEZ RODRÍGUEZ, Jesús y MONTERO MESA, María Lourdes, “Indefinición terminológica y tecnología educativa”, Pixelbit, Revista de Medios y Educación, núm. 22, 2004, pp. 51-65.

-SANTOS MARTÍNEZ, Vicente, Para una didáctica del Derecho (con especiales referencias al Derecho mercantil), Instituto de Ciencias de la Educación, 1978.

-TOLLER, Fernando M., “Orígenes históricos de la educación jurídica con el método del caso”, Anuario da Facultade de Dereito da Universidade da Coruña, núm. 9, 2005, pp. 921-941.

-ZABALZA BERAZA, Miguel Ángel, “Fundamentación de la Didáctica y del conocimiento didáctico”, en Antonio María MEDINA RIVILLA, y María Luisa SEVILLANO GARCÍA (coord.), Didáctica. El currículum: fundamentación, diseño, desarrollo y evaluación, UNED, 1991, pp. 87-220.

Published

2025-12-19

How to Cite

Couto Calviño, R. (2025). The Design of a Didactic Resource for the Study of the Legal Regime of Advertising. Docencia Y Derecho, (26), 71–84. Retrieved from https://journals.uco.es/dyd/article/view/18498

Issue

Section

MATERIAL DOCENTE