Moot Court in Legal Education

The European Law Moot Court as a Success Story

Authors

  • Pablo Cruz Mantilla de los Ríos Universidad Pompeu Fabra

Keywords:

moot court, European Law Moot Court, teaching methodology, professional skills

Abstract

This article analyses moot court as a teaching methodology in legal education, with a special focus on the European Law Moot Court (ELMC) as a case study. Based on a historical overview and a detailed examination of the ELMC’s design, rules, and functioning, the article evaluates its value as a pedagogical tool for developing essential professional skills—such as legal writing and oral advocacy, teamwork, time management, and multilingual communication—in law students. It also critically addresses some limitations of the model, particularly regarding its fidelity to real judicial procedures. The study concludes that moot court constitutes a highly effective teaching strategy to complement university legal training, fostering the link between theory and practice, enhancing institutional prestige, and promoting a better integration of European Union law in legal education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

-AA.VV., “Moot”, Webster’s New Riverside University Dictionary, 1984.

-AA.VV. “The ELMC Hall of Fame / Le Palmarès du ELMC”, European Community Law Moot Court – What I am Proud of”, en Alezini LOXA, Georges VALLINDAS y Rafael MOLINA VEGA (eds.), European Law Moot Court Competition – History, Cases & Materials, 2ª edición, ELMC, 2024, pp. 134-136.

-ARAMENDI JAUREGUI, Pedro, BUJAN VIDALES, Karmele, GARÍN CASARES, Segundo, VEGA FUENTE, Armando, “Estudio de caso y aprendizaje colaborativo en la universidad”, Revista de currículum y formación del profesorado, vol.18, núm.1, 2014, pp. 413-429.

-ATKIN, Lord Justice, The Moot Book of Gray’s Inn, Chiswick Press, 1824.

-BOBOC, Silvia M. y VICENTE MAMPEL, Clara, “El desarrollo de las competencias orales en el Grado en Derecho a través de la participación en competiciones de arbitraje”, Revista de Educación y Derecho, núm. 21, 2020, pp. 1-30. DOI: https://doi.org/10.1344/REYD2020.21.31285

-CORPAS PASTOR, Luis, “La simulación tipo mini-‘moot court’ como metodología activa en la docencia del derecho sustantivo”, Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa, núm. 30, 2024, pp. 17-38.

-CRABB, George, A History of English Law, Chauncey Goodrich, 1831.

-FACH GÓMEZ, Katia y RENGEL, Alexandra, “El aprendizaje a través de la simulación en el moot practice: una estrategia docente para la mejora de la formación jurídica universitaria en el marco del EEES”, Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa, núm. 9, 2013, pp. 23-48.

-FANEGO OTERO, J. David, GARCÍA ALONSO, Beatriz, MORENO LÓPEZ, Patricia, PÉREZ RODRÍGUEZ, Daniel y SERRANO DE HARO SÁNCHEZ, Agustín, “OMC, Universidad Autónoma y la práctica de los moot courts”, Revista Jurídica de la Universidad Autónoma de Madrid, núm. 20, 2009, pp. 185-193.

-KENNEDY, Tom, “A Moot Point: Sven Norberg and the European Law Moot Court Competition”, en Alezini LOXA, Georges VALLINDAS y Rafael MOLINA VEGA (eds.), European Law Moot Court Competition – History, Cases & Materials, 2ª edición, ELMC, 2024, pp. 45-49.

-LLOPIS NADAL, Patricia, “La simulación de juicios como actividad de innovación docente del grado en Derecho”, Anuario da Facultade de Dereito da Universidade da Coruña, vol. 24, 2020, pp. 222-230. DOI: https://doi.org/10.17979/afdudc.2020.24.0.7497

-MARTÍN FERNÁNDEZ, Carmen y URBANO SÁNCHEZ, Lucía, “La simulación de un juicio con carácter interdisciplinar como experiencia docente en tiempos de pandemia”, Revista Docencia y Derecho, núm. 17, pp. 195-211. DOI: https://doi.org/10.21071/redd.vi17.16653

-NEIRA LÓPEZ, Alberto, “Los Moor Court”, Revista Jurídica Universidad Autónoma de Madrid, vol. 15, 2007, pp. 267-281.

-PEARCE, Robert R., A Guide to the Inns of Court and Chancery, Butterworth’s, 1855.

-PEROTTI PINCIROLI, Ignacio, “Moot courts y comunidades de práctica en derechos humano en América Latina”, en Rabia M. RABET TEMSAANI y Lorena CALLER TRAMULLAS (coords.), Nuevas herramientas metodológicas para el fortalecimiento de las competencias en Derecho, Dykinson, 2023, pp. 461-477.

-PUETZ, Achim, “La participación en competiciones de arbitraje como herramienta didáctica en la enseñanza del Derecho”, en Joaquín BELTRÁN ARANDES Y Rosa M. RIPOLLÉS MELIÁ (eds.), V Jornada Nacional sobre estudios universitarios: I Taller de Innovación Educativa, Publicaciones Universitat Jaume I, 2015, pp. 396-406.

-RACHID, Mohamed y KNERR, Charles R., “Brief History of Moot Court: Britain and U.S.”, Presentation at the Annual Meeting of the Southwestern Political Science Association, 2000. Disponible en: https://eric.ed.gov/?id=ED442343

-REGUART SEGARRA, Núria, “Las competiciones de juicio simulado desde la perspectiva del coach: a propósito de la primera edición de la Moot Court AEDEUR”, Revista de Educación y Derecho, núm. 27, 2023. DOI: https://doi.org/10.1344/REYD2023.27.40245

-SCOTT, David M. y SOIRILA, Ukri, “The Politics of the Moot Court”, The European Journal of International Law, vol. 32, núm. 3, 2021, pp. 1079-1105. DOI: https://doi.org/10.1093/ejil/chab068

-SKOURIS, Vassilios, “Foreword to the First Edition / Préface à la Première Édition”, en Alezini LOXA, Georges VALLINDAS y Rafael MOLINA VEGA (eds.), European Law Moot Court Competition – History, Cases & Materials, 2ª edición, ELMC, 2024, pp. 11-14.

-SOLER GARCÍA, Carolina, FERRER LLORET, Jaume, GUARDIOLA LOHMULLER, Ana Victoria, MARROQUÍN GARCÍA, Shaily Stefanny, REQUENA CASANOVA, Millán y URBANEJA CILLÁN, Jorge, “Los juicios simulados o ‘Moot court’ como metodología docente en Derecho Internacional Público, en Rosana SATORRE CUERDA (ed.), El profesorado, eje fundamental de la transformación de la docencia universitaria, Octaedro, 2022, pp. 162-171.

-VAAGT, Christoph, “European Community Law Moot Court – What I am Proud of”, en Alezini LOXA, Georges VALLINDAS y Rafael MOLINA VEGA (eds.), European Law Moot Court Competition – History, Cases & Materials, 2ª edición, ELMC, 2024, pp. 37-40.

-VALLINDAS, Georges, “The Value of the ELMC Competition: Enhancing EU Law Education”, en Alezini LOXA, Georges VALLINDAS y Rafael MOLINA VEGA (eds.), European Law Moot Court Competition – History, Cases & Materials, 2ª edición, ELMC, 2024, pp. 15-29.

Published

2025-12-19

How to Cite

Cruz Mantilla de los Ríos, P. (2025). Moot Court in Legal Education : The European Law Moot Court as a Success Story. Docencia Y Derecho, (26), 1–18. Retrieved from https://journals.uco.es/dyd/article/view/18510