Writing scenes, intimacy and ethos issues. The meaning of civil war in Manuel Azaña and Juan Benet
Main Article Content
Abstract
In the present article we aim to analyze two key texts for the comprehension of the republican axiology in two central periods of the Spanish recent history. On the one hand, “Reasons of the war of Spain”, by Manuel Azaña; on the other, “What was the civil war?”, and The culture in the civil war, by Juan Benet. In these texts there can be planned three theoretical and analytical ways that show a political Rhetoric, understood with the terms of an epidictic speech that points out a moral lesson (Lopez Eire, 2002): the treatment of the civil war; the uses of intimacy in the rhetorical forms of the ethos and the writing scenes that place in the tension between the public and the private. Likewise, they allow to understand two moments: on the one hand, the period 1936-1940, sealed by the end of the Republic, the civil war and the immediate postwar; on the other, the period which goes from Franco's death in 1975 up to the Democracy. Both periods come together in the memory of the civil war as a central element for the construction of the intellectual critic. We will complement the analysis by taking the “Memory Notes” (1936-1940) by Azaña and The culture in the civil war, dated 1986, by Juan Benet.
Downloads
Download data is not yet available.
Article Details
How to Cite
MINARDI, A. E. (2013). Writing scenes, intimacy and ethos issues. The meaning of civil war in Manuel Azaña and Juan Benet. Alfinge. Revista De Filología, 25, 57–74. https://doi.org/10.21071/arf.v25i.3349
Issue
Section
Artículos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Política propuesta para revistas que ofrecen acceso abierto. Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).