The Presence of Juan de Mena in the Cancionero Musical de la Colombina ms. 7-1-28 (About Vuestros ojos que miraron)

Main Article Content

Ester L. Cicchetti

Abstract

The Cancionero musical (ms. 1.7.28) of Seville’s Colombina Library includes one of the oldest and most famous collections of secular polyphony from the late XVth century, by composers such as Triana and Cornago and poets such as Mena and Santillana. In this occasion I have ventured to offer a few reflections about some anonymous and incomplete stanzas added by another hand in the f. 6r of this songbook, after the villancico Gentil dama, set to music by Cornago. The comparison with the rest of the tradition has led to cast some light on the configuration of these fragments, in some occasions their authorship, and the intention of the copyist who inserted them. A prime example is Juan de Mena’s song Vuestros ojos que miraron: although we don’t know its melody, it isn’t too speculative to suppose that this piece, like the other two by the same author copied in the songbook, has also been popularized in the sung form. Through the study of the rhetoric, metrics and thematic relationships between Cornago’s villancico, Mena’s poem and the other fragmentary texts added in the f. 6r without music, we could confirm the hypothesis that these fragments were sung as an alternative to the mudanza Gentil dama.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cicchetti, E. L. “The Presence of Juan De Mena in the Cancionero Musical De La Colombina Ms. 7-1-28 (About Vuestros Ojos Que Miraron)”. Creneida. Journal of Hispanic Literatures, no. 6, Dec. 2018, pp. 324-40, doi:10.21071/calh.v6i.11550.
Section
Miscellanea

References

Anglés, Higinio, La música en la Corte de los Reyes Católicos. Polifonía religiosa, Madrid, CSIC, 1941, vol I.

Bonilla Cerezo, Rafael y Tanganelli, Paolo, “El Cancionero musical de la Colombina [SV1]. Fenomenología de los errores privativos y algunas huellas en los cancioneros literarios”, eHumanista, 38 (2018), pp. 915-926.

Cancionero musical de la Colombina (Siglo XV), ed. Miguel Querol Gavaldá, Barcelona, CSIC, Instituto Español de Musicología, 1971.

Dutton, Brian, Catálogo-Índice de la poesía cancioneril del siglo XV, Madison, 1982.

Dutton, Brian, El Cancionero del siglo XV (c. 1360-1520), Salamanca, Universidad de Salamanca, 1990-1991, IV.

Dumanoir, Virginie, “Melodía y texto. El caso de los romances viejos”, en Música y literatura en la España de la Edad Media y del Renacimiento, Madrid, Casa de Velázquez, 2003, pp. 107-116. DOI: https://doi.org/10.4000/books.cvz.2886

Elia, Paola y Zimei, Francesco, “Le ragioni di un approccio interdisciplinare”, en Il repertorio iberico del Canzoniere, N 871 di Montecassino. Musica e poesia alla corte aragonese di Napoli, Como-Pavia, Ibis, 2005, pp. 9-11.

Haberkamp, Gertraut, Die weltliche Vokalmusik in Spanien um 1500, Tutzing, Schneider, 1968.

Krogstad, Jineen, “La música y los cancioneros: 1480-1520”, en Apéndice II de Dutton, 1982, pp. 275-276.

Lida de Malkiel, María Rosa, Juan de Mena. Poeta del prerrenacimiento español, México, Colegio de México, 1950.

Nigris, Carla de “Oya tu merçed y crea”, en Juan de Mena, Poesie minori, Napoli, Liguori, 1988, pp. 294-296.

Pegera, Diego, Consuelo de los naçidos [ID 4351] (vv. 1-12).

Pérez Priego, Miguel Ángel, “Oya tu merced y crea”, en Juan de Mena, Obra lírica, Madrid, Alhambra, 1979, pp. 75-76.

Pons Rodríguez, Lola, “La lengua en el Cancionero musical de la Colombina”, en Cancioneros en Baena. Actas del II Congreso Internacional Cancionero de Baena, ed. Jesús L. Serrano Leyes, I, Baena, M. I. Ayuntamiento de Baena, 2003, pp. 588-608.

Robert Stevenson, Cantinelas vulgares puestas en música por varios españoles, Lima, Pacific Press, 1952.

Román, Comendador, Coplas de la pasión con la resurrección, ed. Giuseppe Mazzocchi, Firenze, La Nuova Italia, 1990.

Sierra Pérez, José y Gonsálvez Lara, José Carlos, Cancionero musical de La Colombina: cantinelas vulgares puestas en música por varios españoles (Siglo XV), ed. facs., Madrid, Sociedad Española de Musicología. Asociación Española de Documentación Musical, 2006.

Stevenson, Robert, Spanish Music in the Age of Columbus, The Hague, Martinus Nijhoff, 1960. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-011-9438-9

Tomassetti, Isabella, Mil cosas tiene el amor. El villancico cortés entre Edad Media y Renacimiento, Kassel, Edition Reichenberger, 2008.

Vallín, Gema y Toro Pascua, María Isabel, “Lírica culta, lírica tradicional: intercambios («Ver y desear»: un villancico popular de origen trovadoresco”, en La literatura popular impresa en España y en la América colonial: formas y temas, géneros, funciones, difusión, historia y teoría, dir. Pedro Manuel Cátedra García, Salamanca, Seminario de Estudios Medievales y Renacentistas-Instituto de Historia del Libro y de la Lectura, 2006, pp. 169-189.