Learning law through intervention of legal clinics in steakerholders consultation

Authors

  • Julia J. Carceller Stella Investigadora postdoctoral (POP Ministerio de Ciencia e Innovación). Universitat Jaume I de Castellón

DOI:

https://doi.org/10.21071/redd.vi20.17336

Keywords:

Clinical legal education, stakeholders’ consultation, law-making process

Abstract

This article aims to assess the capacity of legal clinics in our country to participate in the lawmaking processes within their legal service-training function. It is about identifying ways of working to contribute for learning law and social justice through their intervention in stakeholders’ consultations. Specifically, through direct participation, promoting access to justice for individuals and groups by shaping interests and rights affected or doing a diagnosis and study of the procedure itself.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CALVO LANGDON, C. “Instrucción del procedimiento: alegaciones y participación de los interesados, prueba e informes. Tramitación simplificada del procedimiento administrativo común” en Lecciones Fundamentales de Derecho administrativo (Parte General y Parte Especial), VVAA, BUENO SÁNCHEZ, J. M. DE HOCES ÍNIGUEZ, J. R. et al., Thomson Reuters Aranzadi, Pamplona, 2018, p. 569-600.

CASADO CASADO, L. “La aplicación del trámite de consulta pública previa en el procedimiento de elaboración de normas locales dos años después de su entrada en vigor”, en Revista Aragonesa de Administración Pública, n.º 52, 2018, pp. 159-210.

CIERCO SEIRA, C., y ROPERO VILARÓ, A. “La consulta pública previa en la elaboración de normas reglamentarias”, en Anuario del Gobierno Local, n.º 1, Ejemplar dedicado a: Participación ciudadana y regeneración política. Retos de la gestión de los servicios públicos y de los derechos sociales, 2017, pp. 93-129.

FRIEDMAN, L y LANDINSKI, J. “El derecho como instrumento de cambio social incremental”, en Derecho PUCP, n.º 2, 1969.

GARCÍA AÑÓN, J. “La evolución de la Educación Jurídica Clínica en España”, Revista de Educación y Derecho n.º 11, 2015.

GONZÁLEZ RUS, J. J. “Reflexiones sobre el futuro de la enseñanza del derecho y sobre la enseñanza del derecho en el futuro”, en Revista electrónica de ciencia penal y criminología, n.º 5, 2003.

IKAWA, D. “El Impacto del Derecho de Interés Público en la Formación del Jurista” en FRANK S. BLOCH (Ed.), El Movimiento Global de Clínicas Jurídicas. Formando Juristas en la Justicia Social, Tirant lo Blanch, Valencia, 2013, pp. 301- 316.

MCCRIMMON, L., y SANTOW E., “Educación en la Justicia, Reforma Legislativa y Método Clínico”, en El Movimiento Global de Clínicas Jurídicas. Formando Juristas en la Justicia Social, FRANK S. BLOCH (Ed.), Tirant lo Blanch, Valencia, 2013. 317-334.

McQUOID-MASON, D., y PALMER, R., African Law Clinicians’ Manual, Open Society Foundations, p. 35. Disponible en:

https://ir.canterbury.ac.nz/bitstream/handle/10092/15366/African-Law-Clinicians-Manual-McQuoid-Mason.pdf?sequence=2.

Published

2024-07-03 — Updated on 2024-07-03

How to Cite

Carceller Stella, J. J. (2024). Learning law through intervention of legal clinics in steakerholders consultation. DOCENCIA Y DERECHO, (20). https://doi.org/10.21071/redd.vi20.17336