Evolution of Roman Law education in the 21st century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21071/redd.vi24.17855

Keywords:

Educational innovation, Roman administrative and fiscal law, Podcast, Learning autonomy, Roman law, Administrative law

Abstract

In response to the evolving demands of modern legal education, this paper explores the integration of podcasts as an innovative teaching methodology within the Roman Law course, specifically focusing on Roman administrative and fiscal law in the university context. The podcast format fosters learner autonomy and flexibility, providing an effective medium for understanding complex and abstract concepts. Furthermore, it supports the development of practical skills and introduces pedagogical approaches grounded in the principles of “Learning by Doing” and “Lifelong Learning”. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

- ACOSTA PENCO, T.; “Can Administrative Law be taught in English? A proposal for the Environmental Law course”, Revista Docencia y Derecho, n. º 21, 2023, pp. 2-13. DOI: https://doi.org/10.21071/redd.vi21.17344

- AGUDO RUIZ, A.; La enseñanza del derecho en Roma, 1ª ed., Universidad de La Rioja, Reus, 1999.

- ALBURQUERQUE SACRISTÁN, J. M.; “La inmanencia del pensamiento de Séneca en el método educativo de la institución universitaria”, en ZAMORA MANZANO, J. L., PIQUER MARÍ, J. M., OBARRIO MORENO, J. A. Y BRAVO BOSH, M J.; Reflexiones Sobre la Misión de la Universidad en el Siglo XXI, Dykinson, 2021, pp. 23-42. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv1ks0gk3.4

- FERNÁNDEZ DE BUJÁN, A.; Derecho Público Romano, 1ª ed., Madrid, Civitas, 1996.

- FERNÁNDEZ DE BUJÁN, A.; “Ser universitario”, en ZAMORA MANZANO, J. L., PIQUER MARÍ, J. M., OBARRIO MORENO, J. A. Y BRAVO BOSH, M J.; Reflexiones Sobre la Misión de la Universidad en el Siglo XXI, Dykinson, 2021, pp. 15-22. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv1ks0gk3.3

- FERNÁNDEZ DE BUJÁN, A.; “De la actio popularis romana a la acción popular ex artículo 125 CE. Persecución de delitos públicos, delitos privados, y tutela del uso público de los bienes públicos, en FERNÁNDEZ DE BUJÁN, A. y ESCUTIA ROMERO, R.; Hacia un derecho administrativo, fiscal y medioambiental romano IV: Volumen I derecho administrativo y derecho medioambiental, Madrid, Dykinson, 2021, pp. 17-60. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv282jg17.8

- FERNÁNDEZ DE BUJÁN, A.; Derecho Público Romano, 26 ed., Madrid, Civitas, 2023.

- FERNÁNDEZ DE BUJÁN, A.; “Atenas y Roma como modelos de actividad financiera”, en Revista General de Derecho Romano, núm. 42, 2024.

- HÅKANSSON LINDQVIST, M., MOZELIUS, P., JALDEMAR, J., y CLEVELAND INNES, M.; “Higher Education Transformation towards Lifelong Learning in a Digital Era – a Scoping Literature Review,” International Journal of Lifelong Education, núm. 43, pp. 24–38. DOI: https://doi.org/10.1080/02601370.2023.2279047

- JIMÉNEZ SALCEDO, C. (2021); “El Defensor Universitario como factor clave en la buena gobernanza de las universidades españolas”, en ZAMORA MANZANO, J. L., PIQUER MARÍ, J. M., OBARRIO MORENO, J. A. Y BRAVO BOSH, M J.; Reflexiones Sobre la Misión de la Universidad en el Siglo XXI, Dykinson, 2021, pp. 131- 150. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv1ks0gk3.17

- MALAVÉ OSUNA, B.; “La educación superior y estrategia 2025: Las universidades españolas en la encrucijada”, en ZAMORA MANZANO, J. L., PIQUER MARÍ, J. M., OBARRIO MORENO, J. A. Y BRAVO BOSH, M J.; Reflexiones Sobre la Misión de la Universidad en el Siglo XXI, Dykinson, 2021, pp.267-280. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv1ks0gk3.10

- SALAZAR REVUELTA, M.; “De la enseñanza superior a la enseñanza del derecho en el marco de la sociedad romana (S. III a.C. - S. VI d.C)”, Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa, núm. 22, 2020, pp.11-37. DOI: https://doi.org/10.24310/REJIE.2020.v0i22.8232

- Servicio de Innovación Educativa de la UPM; Learning By Doing, Madrid, Publicaciones Universidad Politécnica de Madrid, 2020.

- ZAMORA MANZANO, J. L.; “La modernización de la docencia por influencia de la sociedad de la información y de las nuevas tecnologías: e- learning y derecho romano”, Revista General de Derecho Romano, núm. 10, 2008.

- ZAMORA MANZANO, J. L.; “La enseñanza en el siglo XXI: Una reflexión sobre las metodologías en la universidad”, en ZAMORA MANZANO, J. L., PIQUER MARÍ, J. M., OBARRIO MORENO, J. A. Y BRAVO BOSH, M J.; Reflexiones Sobre la Misión de la Universidad en el Siglo XXI, Dykinson, 2021, pp. 281-291. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv1ks0gk3.18

- ZAMORA MANZANO, J. L y ORTEGA GONZÁLEZ, T.; Innovación en la enseñanza del derecho romano con las TIC del siglo XXI, 1ª ed., Madrid, Dykinson, 2022. DOI: https://doi.org/10.2307/jj.1866737

Published

2024-12-31

How to Cite

Rojas Quintana, G. (2024). Evolution of Roman Law education in the 21st century. DOCENCIA Y DERECHO, (24), 233–245. https://doi.org/10.21071/redd.vi24.17855

Issue

Section

EXPERIENCIAS DOCENTES