Fiction, Hybridization and Narrative Composition in La Araucana.

Main Article Content

Luis Gómez Canseco

Abstract

La Araucana was initially designed by Ercilla as a poem only focused on the conquest of Chile and strictly adjusted to the historical truth. However, the second and third parts break that unity, giving rise to diverse episodes in which fiction predominates over history. The poet explained the reasons for these changes in a series of metaliterary notes that could influence later authors, such as Cervantes. 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gómez Canseco, L. “ Hybridization and Narrative Composition in La Araucana”. Creneida. Journal of Hispanic Literatures, no. 8, Jan. 2021, pp. 68-86, doi:10.21071/calh.vi8.13185.
Section
Limits of narrative variatons and genre hybridization during the Golden Age

References

Albarracín Sarmiento, Carlos, “Arquitectura del narrador en La Araucana”, en Studia hispanica in honorem R. Lapesa, Madrid, Gredos, 1974, vol. II, pp. 7-19.

Alverio, Carmen S., “La metaficción en La Araucana de Alonso de Ercilla”, Revista Interamericana, XIX, 3-4 (1989), pp. 10-18.

Askins, Arthur F., “El romance de Ercilla ‘A los veyntidós de Iulio’”, en Homenaje a Eugenio Asensio, ed. Luisa López Grigera, Madrid, Gredos, 1988, pp. 57-66.

Blanco, Mercedes, “Fábulas de amores en la épica de guerra. De la Araucana al Arauco domado”, Bulletin Hispanique, CXXI, 1 (2019), pp. 17-54.

Calhoun, Gloria D., “Ercilla, ¿posible fuente literaria de Cervantes?”, Ábside, XXXV, 3 (1971), pp. 315-334.

Cervantes, Miguel de, Don Quijote de la Mancha, ed. Francisco Rico, Madrid, Real Academia Española, 2015.

Checa, Jorge, “La ubicación de la voz en La Araucana”, en Nictimene... sacrílega. Estudios coloniales en homenaje a Georgina Sabat-Rivers, eds. Mabel Moraña y Yolanda Martínez San Miguel, México, Universidad del Claustro de Sor Juana, 2003, pp. 37-52.

Choi, Imogen, “Os Lusíadas and Armas Antárticas: Eros and Eris at the Frontiers of Empire”, en The Rise of Spanish American Poetry 1500-1700. Literary and Cultural Transmission in the New World, eds. Rodrigo Cacho e Imogen Choi, Oxford, Lengenda, 2019, pp. 222-238.

Coddou, Marcelo, “Nuevas consideraciones sobre el tema del amor en la obra de Ercilla”, en Homenaje a Ercilla, coords. Luis Muñoz, Jaime Concha. Dieter Janik y Marcelo Coddou, Concepción, Universidad de Concepción, 1969, pp. 111-130.

Corominas, Juan M., “Cervantes y Ercilla”, en Cervantes and the Renaissance, ed. Michael D. McGaha, Newark, University of Delaware, 1980, pp. 11-22.

Durand, José, “La Araucana en sus 35 cantos originales”, Anuario de Letras, 16 (1978), pp. 291-294.

Echevarría, Evelio, “Influencias de Ercilla en La Numancia, de Cervantes”, Cuadernos Hispanoamericanos, 430 (1986), pp. 97-99.

Goic, Cedomil, Letras del Reino de Chile, Madrid, Iberoamericana, 2006.

Gómez Canseco, Luis, “Adiáforas y variantes de autor en La Araucana (1589-1590)”, Janus, 8 (2019), pp. 20-41.

Hayes, Aden W., “Fiton’s Aleph, Ercilla’s World”, Revista de Estudios Hispánicos, XV, 3 (1981), pp. 356-357.

Herrera Montero, Bernal, “La Araucana: conflicto y unidad”, Criticón, 53 (1991), pp. 57-69.

Lagos, Ramona, “El incumplimiento de la programación épica en La Araucana”, Cuadernos Americanos, CCXXXVIII, 5 (1981), pp. 157-191.

Lázaro Carreter, Fernando, “Imitación compuesta y diseño retórico en la Oda a Juan de Grial”, en Fray Luis de León. Actas de la I Academia Literaria Renacentista, ed. Víctor García de la Concha, Salamanca, Universidad de Salamanca, 1981, pp. 193-224.

Lerner, Isaías, “Entre Cervantes y Ercilla: Quijote, I, 8-9”, en El comentario de textos, eds. Inés Carrasco y Guadalupe Fernández Ariza, Málaga, Universidad de Málaga, 1998, pp. 207-220.

Marrero-Fente, Raúl (ed.), “Épica, fantasma y lamento: la retórica del duelo en La Araucana de Alonso de Ercilla”, en Poesía épica colonial del siglo XVI: historia, teoría y práctica, Madrid / Frankfurt, Iberoamericana / Vervuert, 2017, pp. 95-132.

Martínez, Miguel, “Writing on the Edge: the Poet, the Printer, and the Colonial Frontier in Ercilla’s La Araucana (1569-1590)”, Colonial Latin American Review, 26 (2017), pp. 132-153.

Maxey, Bryce, “The Design of Part One of La Araucana: Doña Mencía and the Fall of Concepción”, Hispania, CI, 3 (2018), pp. 433-445.

Medina, José Toribio, Biblioteca hispano-chilena (1523-1817), Santiago de Chile, En casa del autor, 1897.

Medina, José Toribio, La Araucana. Vida de Ercilla, Santiago de Chile, Imprenta Elzevirana, 1916.

Medina, José Toribio, La Araucana. Ilustraciones II, Santiago de Chile, Imprenta Elzevirana, 1918.

Medina, José Toribio, “El Lauso de Galatea de Cervantes es Ercilla”, Romanic Review, X, 1 (1919), pp. 16-25.

Morínigo, Marcos A., “Introducción biográfica y crítica”, en La Araucana, aut. Alonso de Ercilla eds. Marcos A. Morínigo e Isaías Lerner, Madrid, Castalia, 1979, vol. I, p. 51.

Mosquera de Figueroa, Cristóbal, Comentario en breve compendio de disciplina militar, Madrid, Luis Sánchez, 1596.

Murillo, Luis A., “Don Quixote as Renaissace Epic”, en Cervantes and the Renaissance, ed. Michael D. McGaha, Easton, Juan de la Cuesta, 1980, pp. 51-70.

Nicolopulos, James R., The Poetics of Empire in the Indies. Prophecy and Imitation in “La Araucana” and “Os Lusíadas”, Pennsylvania, The Pennsylvania State University Press, 2000.

Operé, Fernando, “De Cervantes a Ercilla: Entre tradición y rupturas”, Exégesis, XVIII, 53 (2005), pp. 13-19.

Ponce Cárdenas, Jesús, La imitación áurea (Cervantes, Quevedo, Góngora), París, Éditions Hispaniques, 2016.

Quint, David (ed.), “Epics of the Defeated: The Other Tradition of Lucan, Ercilla, and D’Aubigné”, en Epic and Empire. Politics and Generic Form from Virgil to Milton, Princeton, Princeton University Press, 1993, pp. 178-185.

Quiñones Goergen, Juana, “Retrato del colonizado: Explorando las formas de la diversidad cultural en la épica temprana de América Latina”, Calíope, IV, 1-2 (1998), pp. 260-261.

Ramírez de Arellano, Rafael, Juan Rufo, jurado de Córdoba. Estudio biográfico y crítico, Madrid, Hijos de Reus, 1912.

Torre, Lucas de, “De la Academia a los Humildes de Villamanta”, Boletín de la Real Academia Española, II, (1915), p. 216.

Valero Juan, Eva Mª, “De La Araucana a El Quijote, o el ocaso de la Edad Dorada”, en Diálogos para el Bicentenario. Concepción-Alicante, eds. M.ª Nieves Alonso y Carmen Alemany, Concepción, Universidad de Concepción, 2011, pp. 121-143.

Valero Juan, Eva Mª, Ercilla y “La Araucana” en dos tiempos, Sevilla, Renacimiento, 2016.

Vázquez de Contreras, Diego, Orlando Furioso. Nueuamente traduzido en prosa Castellana por Diego Vázquez de Contreras, Madrid, Francisco Sánchez, 1585.

Vega, María José, “La idea de la épica en la España del Quinientos”, en La teoría de la épica en el siglo XVI (España, Francia, Italia y Portugal), coord. María José Vega y Lara Vilà, Vigo, Editorial Academia del Hispanismo, 2010, pp. 103-136.

Vivar, Jerónimo de, Crónica y relación copiosa y verdadera de los reinos de Chile, ed. Irving A. Leonard, Santiago de Chile, Fondo José Toribio Medina, 1966.

Z. Bélaygue, “Deux sonnets inédits d’Ercilla”, Bulletin Hispanique, CII, 2 (1900), pp. 80-84.