Manuel de Faria e Sousa and the Quinta From Santa Cruz (Maia, Portugal)

Main Article Content

Aude Plagnard

Abstract

This article proposes a first approach to the Description of the Quinta de Santa Cruz by Manuel de Faria e Sousa, a long composition in 157 sextinas dedicated to Manuel Severim de Faria and published in the Fuente de Aganipe (1644). Why did the poet take the pen to praise, decades after their respective deaths, the founding bishop of the Quinta, Rodrigo Pinheiro, and that of the bishop restorer of the Quinta, Gonçalo de Moraes? How did he proceed to describe the Quinta de Santa Cruz as a pleasant place and Arcadian fiction, exalting the local populations of the region of Maia? Did he manage to participate in the hermit fashion launched especially by the construction of the Buen Retiro? In each of these aspects, Faria e Sousa placed at the center the formulation of his own ethos, sheltering in the shadow of Lope de Vega.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Plagnard, A. “Manuel De Faria E Sousa and the Quinta From Santa Cruz (Maia, Portugal)”. Creneida. Journal of Hispanic Literatures, no. 9, Dec. 2021, pp. 165-97, doi:10.21071/calh.v1i9.13354.
Section
Special Issue

References

Aude, Plagnard, “A conversão de Manuel de Faria e Sousa ao antigongorismo na constituição de um campo literário lusocastelhano”, e-Spania, 27 (2017), 27.

Blanco, Mercedes, Góngora o la invención de una lengua, León, Universidad de León, 2016.

Brown, Jonathan y Huxtable Elliott, John, “The Marquis of Castel Rodrigo and the Landscape Paintings in the Buen Retiro”, The Burlington Magazine, CXXIX, 1007 (1987), pp. 104-107.

Brown, Jonathan y Huxtable Elliott, John, Un palacio del rey. El Buen Retiro y la corte de Felipe II, Madrid, Taurus, 2005.

Carreira, Antonio, Luis de Góngora, Poesía, Paris, OBVIL / Sorbonne Université, 2016, https://obvil.sorbonne-universite.fr/corpus/gongora/gongora_obra-poetica#poem264B (consultado el 31/10/2021).

Cerqueira Pinto, Antonio, Catalogo e historia dos bispos do Porto. Offerecida a Diogo Lopes de Souza, no Porto, por Ioao Rodriguez, ed. Rodrigo de Cunha, Lyon, Biblioteca Pública de Lyon (Bibliothèque jésuite des Fontaines) 1623.

Curtius, Ernst Robert, Literatura europea y Edad Media Latina, México / Madrid, Fondo de Cultura Económica, 1955.

Digitalización del Museo del Prado. https://www.museodelprado.es/coleccion/obra-de-arte/san-pablo-ermitao/c3f5a01c-b02a-4cb1-860d-9dc042947c81 (consultado el 31/10/2021).

Ercilla, Alonso de, La Araucana, ed. Luis Gómez Canseco, Madrid, Real Academia Española, 2021.

Espinosa Medrano, Juan de, Apologético en favor de don Luis de Góngora, príncipe de los poetas líricos de España, contra Manuel de Faría y Sousa, caballero portugués, ed. de Héctor Ruiz Soto, Paris, OBVIL / Sorbonne Université, 2017. https://obvil.sorbonne-universite.fr/corpus/gon-gora/1662_apologetico?q=compilar#mark1 (consultado el 31/10/202).

Faria e Sousa, Manuel de, Divinas y humanas flores, Madrid, Diego Flamenco, 1624.

Faria e Sousa, Manuel de, Manuel, Fuente de Aganipe. Parte segunda, Madrid, 1644.

Faria e Sousa, Manuel de, Noches claras [fragmentos], ed. Aude Plagnard, París, Sorbonne Université / OBVIL, 2019. https://obvil.sorbonne-universite.fr/corpus/gongora/1624_nochesclaras#note188 (consultado el 31/10/2021).

Faria e Sousa, Manuel de, ‘enemigo lector’ de Luis de Góngora”, en El universo de una polémica. Góngora y la cultura del siglo XVII, dirs. Mercedes Blanco y Aude Plagnard, Madrid / Frankfurt, Iberoamericana / Vervuert, 2021.

Felgueiras, Guilherme, Monografia de Matosinhos, Lisboa, Matosinhos, 1958.

Góngora, Luis de, Soledades, ed. Robert Jammes, Madrid, Castalia, 1994.

Hatherly, Ana, “Labirintos da parte VII da ‘Fuente de Aganipe’ de Manuel de Faria e Sousa”, Paris, Fundação Calouste Gulbenkian, 1985, pp. 439-467.

Huergo Cardoso, Humberto, “«De una encina embebido en lo cóncavo». Las Soledades y la iconografía eremítica”, Creneida, 9 (2019).

Martínez Hernández, Santiago, “Aristocracia y anti-olivarismo: el proceso al marqués de Castelo Rodrigo, embajador en Roma, por sodomía y traición (1634-1635)”, en La Corte en Europa: Política y Religión (siglos XVI-XVIII), coords. José Martínez Millán, Manuel Rivero Rodríguez, Gijs Versteegen, Madrid, Ediciones Polifemo, 2012, vol. II, pp. 1147-1196.

Matas Caballero, Juan, “Juan de Jáuregui, perfil barroco de un poeta-pintor”, e-Spania, 35 (2020).

Núñez Rivera, Valentín, “Sobre géneros poéticos e historia de la poesía. Los discursos de Faria e Sousa (de la fuente de Aganipe a las rimas de Camoens)”, Edad de Oro, 30 (2011), pp. 179-206.

Núñez Rivera, Valentín, “Un último testimonio del desengaño de senectute: Lope en la biografía de Faria e Sousa (con Camões al fondo)”, Criticón, 134 (2018), pp. 141-157.

Núñez Rivera, Valentín, Escrituras del yo y carrera literaria. Las biografías de Faria e Sousa, Huelva, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Huelva, 2020.

Orozco Díaz, Emilio, “La muda poesía y la elocuente pintura (Notas a unas décimas de Bocángel)”, Escorial, X, 4 (1941), pp. 282-290.

Pezzo, Annalisa, “Nasoni, Niccolò”, Dizionario Biografico degli Italiani, vol. LXXVII, 2012. https://www.treccani.it/enciclopedia/niccolo-nasoni_(Dizionario-Biografico)/ (consultado el 31/10/2021]).

Plagnard, Aude, “Épica e imagen: un análisis socio-poético de los manuscritos de Jerónimo Corte-Real (ca. 1569 y 1575)”, Hipogrifo, V, 2 (2017), pp. 215-239.

Ponce Cárdenas, Jesús, “Pintura y panegírico. Usos de la écfrasis en Manoel de Galhegos”, Versants. Revista suiza de literaturas románicas, III, 65 (2018), pp. 97-123.

Ponce Cárdenas, Jesús, “El Panegírico al Buen Retiro de José Pellicer de Salas y la tradición de las poesie di villa”, e-Spania, 35 (2020).

Rodrigues de Sá de Meneses, João, “Disertissimi viri Ioannis Roderici de Sa Portu-gallensis arcis preafecti carmen, in Religiosissimi doctoris Roderici Pinarii dei gratia Portugallensis Episcopi encomium”, en Cadabal Gravio Calidónio, Pityographia, Lisboa, António Gonçalves, 1568, f. 3r.

Rodríguez G. de Ceballos, Alfonso, “Velázquez y las ermitas del Buen Retiro: entre el eremitismo religioso y el refinamiento cortesano”, Atrio. Revista de Historia del Arte, 15-16 (2010), pp. 135-148.

Vega, Lope de, Descripción de la Tapada, ed. Alberto Fadón, Madrid, Plural Mayestático, 2020.

Vega, Garcilaso de la, Obra poética, ed. Bienvenido Morros, Barcelona, Crítica, 2001.