Some reflections and proposals for improvement on the problem of the beginning of the university career
DOI:
https://doi.org/10.21071/redd.vi22.17449Keywords:
doctorado, profesor universitario, docencia universitaria, iniciación a la investigación, carrera universitariaAbstract
The university career is a long road full of obstacles, but these are especially magnified at the beginning. University professors who are beginning their academic career often face a series of particular challenges such as lack of teaching experience or training, precariousness, pressure and difficulty when publishing and researching, work overload or job insecurity. among many others. To overcome these challenges, it is crucial that new professors receive institutional support, receive some type of training for the tasks they will perform, have access to professional development opportunities, and have a work environment that encourages adaptation and growth. This work aims to delve more deeply into all this problem faced by young people who want to dedicate themselves to a university career, as well as shed some light on the possible solutions or improvements that could be made.
Downloads
References
BELTRÁN LLERA, J. A., & PÉREZ SÁNCHEZ, L. F. (2005). El profesor universitario desde la perspectiva de los alumnos. Revista de psicología y educación.
CABEZAS, I. L., MARTÍNEZ, M. J. I., & RUIZ, M. Á. M. (2014). Las oportunidades de las académicas en el desarrollo profesional docente universitario: un estudio cualitativo. Educación xx1, 17(1), 159-182. DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.17.1.10709
DA ROCHA, J. M. (2022). ¿Reducirá la LOSU la" precariedad"? (Vol. 21). FEDEA.
DUEÑAS CASTRILLO, A. I. (DIR.), ANDRÉS LLAMAS M. A. (COORD.), MACHO CARRO A. (COORD.), (2022). La precariedad en la universidad española. Un estudio en primera persona.
FONDÓN, I., MADERO, M. J., & SARMIENTO, A. (2010). Principales problemas de los profesores principiantes en la enseñanza universitaria. Formación universitaria, 3(2), 21-28. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062010000200004
GARCÍA DEL DUJO, A. (1997). La formación el profesorado universitario como acción estratégica en la mejora de la calidad institucional. Revista Española de Pedagogía.
GARCÍA SEVILLA, J. (2008). El aprendizaje basado en problemas en la enseñanza universitaria.
MARGALEF, L., CANABAL, C., & IBORRA, A. (2006). Transformar la docencia universitaria: una propuesta de desarrollo profesional basada en estrategias reflexivas. Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, (48), 73-89.
MARÍN-DÍAZ, V. (2006). El desarrollo profesional del docente universitario a debate: factores que lo determinan.
MARUGAN PINTOS, B., & CRUCES AGUILERA, J. (2013). Fragmentación y precariedad en la universidad.
MAURA, V. G. (2002). El profesor universitario: ¿un facilitador o un orientador en la educación de valores? Pedagogía Universitaria, 7(4).
MORALES, C., MUÑOZ-CORTÉS, E., SORIANO, L., & SÁNCHEZ, C. (2022). Investigación y jóvenes investigadores: La excelencia en la precariedad. Encuentros Multidisciplinarios, 70.
OROZCO, G. L. (2012). Visión integral del desarrollo profesional del docente universitario. Revista del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI), 1(1).
SANTOS ORTEGA, A., MUÑOZ RODRÍGUEZ, D., & POVEDA ROSA, M. M. (2015). En cuerpo y alma: intensificación y precariedad en las condiciones de trabajo del profesorado universitario.
TEJEDOR, F. J., & MONTERO, M. L. (1990). Indicadores de la calidad docente para la evaluación del profesor universitario. Revista española de pedagogía, 259-279.
TORRADO, J. M., & DUQUE-CALVACHE, R. (2023). Universidad y precariedad. Orígenes y consecuencias del modelo laboral de las universidades públicas españolas del siglo XXI. Educación XXI, 26(1), 47-69. DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.33510
YALLONES LEVISON, Y. (2006). Una cultura del desarrollo profesional del docente universitario: Reto, problema u oportunidad en la Universidad. Docencia universitaria, 7(2), 23-45.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
El/la autor/a que publica en esta revista está de acuerdo con los términos siguientes:
- El/la autor/a conserva los derechos de autoría y otorga a la revista el derecho de primera publicación de la obra
- Los textos se difundirán con la licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite compartir la obra con terceros, siempre que éstos reconozcan su autoría, su publicación inicial en esta revista y las condiciones de la licencia.