The treatment of love in the work of Andrei Tarkovsky

Main Article Content

Ángel Domínguez Tórtola

Abstract

We examine the work of the Russian filmmaker Andréi Tarkovsky in order to trace the different types of love that, in our opinion, come together in it, namely: love for the couple, for the family, for the homeland and for humanity. Addressing an issue such as love involves many difficulties, since it is an elusive and multi-faceted concept. Therefore, we will try to penetrate the question of love but always from the perspective and thought of Tarkovsky. Not in vain, the desired objective is none other than to explore this director's conception of love and to show how that love was captured on celluloid.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Domínguez Tórtola, Ángel. (2023). The treatment of love in the work of Andrei Tarkovsky. SERIARTE. Revista científica De Series Televisivas Y Arte Audiovisual, 3, 142–165. https://doi.org/10.21071/seriarte.v3i.15074
Section
Miscelánea

References

AGUILAR GIMÉNEZ, Antonio (2015), «Estética y retórica de la inscripción, Lectura de la imagen-tiempo en Solaris, de A. Tarkovski», Tropelías: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, nº 23, p. 171-183.

CAPANNA, Pablo (2003), Andréi Tarkovski. El icono y la pantalla, Buenos Aires: De la flor.

CARRERA, Pilar (2008), Andréi Tarkovski. La imagen total, Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

CHION, Michel (2007), «El libro de Andrei Tarkovski». Cahiers du cinema, nº 13, p. 7-94.

DA SILVA FERRAREZI, Carolina, MONTEIRO DE ARAUJO, Paulo Roberto (2021), «Uma biografia marcada pela guerra». Revista NóS: Cultura, Estética e Linguagens, vol. 6, nº 1, p. 131-150.

DE BAECQUE, Antoine (1989), Andréi Tarkovski, París: Cahiers du Cinéma.

DOMINGO, Lourdes, DEL CARMEN VILA, María (1999), «Solaris (1972), de Andrei Tarkovski: La conciencia y la poética». Filmhistoria online, vol. 9, nº 1, p. 71-75.

EYMAR, Carlos (2018), La mirada rusa hacia María. Perspectivas teológicas y estéticas de Dostoievski a Tarkovski, Burgos: Editorial de Espiritualidad.

GOVERNATORI, Luca (2002), Andréi Tarkovski, l’art et la pensée. París: L’Harmattan.

GOYES NARVÁEZ, Julio César (2014), La mirada espejeante. Análisis textual del film El Espejo de Andréi Tarkovski, Tesis doctoral, Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

GUTIÉRREZ, Ángel, MOURIÑO, José Manuel (2020), «Momentos con Tarkovski: conversación con Ángel Gutiérrez». Minerva: Revista del Círculo de Bellas Artes, nº 34, p. 40-44.

LLANO, Rafael (2017), Andréi Tarkovski. Vida y obra (2 vols), Madrid: Mishkin Ediciones.

LEITE MENDONÇA, Kátia Marly (2018), «A presença dos ícones no cinema de Andrei Tarkovski», Horizonte, Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião, vol. 16, nº 51, p. 1391-1406.

LEWIS, Clive Staples (2018), Los cuatro amores. Madrid: Rialp.

MENGS, Antonio (2004), Stalker de Andréi Tarkovski. Madrid: Rialp.

MIRÓ I COMAS, Abel (2020), «Tres ejemplos medievales de ‘amor puro’: la herejía cátara, la doctrina de Pedro Abelardo sobre el amor divino y el ‘amor puro’ de Eloísa», Espíritu: cuadernos del Instituto Filosófico de Balmesiana, vol. 69, nº 160, p. 333-366.

MORIN, Edgar (1972), El cine o el hombre imaginario. Barcelona: Seix Barral.

MOURIÑO, José Manuel (2018), Andréi Tarkovski y El espejo, estudio de un sueño, Madrid: Círculo de Bellas Artes.

PEÑA, Jorge (1992), «En torno a El sacrificio de Tarkovski», Estudios Públicos, nº 46, p. 319-332.

SARTRE, Jean Paul (2017), La náusea. Madrid: Alianza Editorial.

SEÑOR, Carlos (1994), Andréi Tarkovski, Madrid: JC.

SMITH, Alexandra (2004), «Andrei Tarkovsky as reader of Arsenii Tarkovsky’s poetry in the film Mirror». Russian Studies in Literature, vol. 40, nº 3, p. 46-63.

TARKOVSKI, Andréi (2005), Esculpir en el tiempo, Madrid: Rialp.

TARKOVSKI, Andréi (2019), Martirologio. Diarios, Salamanca: Sígueme.

TEJEDA, Carlos (2010), Andréi Tarkovski, Madrid: Cátedra.

TRÍAS, Eugenio (2013), De cine. Aventuras y extravíos, Barcelona: Galaxia Gutenberg.

ZIZEK, Slavoj (2018), Lacrimae rerum: Ensayos sobre cine y ciberespacio, Barcelona: Debate.