Incapaz de gobernarse a sí misma: Roma de HBO

Main Article Content

Marcos Rafael Cañas Pelayo

Abstract

The historic television series Rome (2005-2007), which was created by John Milius and William J. MacDonald, was a turning point for the genre. Coinciding with the rise of cable TV channels, HBO sought to prioritise a product that addressed subjects that would appeal to a more adult audience, so it chose to recreate the great, late-Republican city of Rome during the power struggle between Julius Caesar and Gnaeus Pompey. By taking advantage of the only two legionnaires mentioned in Caesar's famous commentaries on the conquest of Gaul, referring to Titus Pullo and Lucius Vorenus, the programme, which was filmed in the prestigious Cinecittà studios, aimed for an in-depth analysis of all the elements that comprised the ancient world (slaves, merchants, senators, patricians, centurions, common women, criminals, and others). The research herein attempts to focus on the potential for learning offered by the two seasons of the show, highlighting the contrast between fiction and classical source data, as well as recent advances in research on this particular historical period. We have also noted a gap in the television story, as the first part advances the protagonists forward in parallel to historic events, while the closing part tries to fit the events into the dramatic plot lines of its characters.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cañas Pelayo, M. R. (2023). Incapaz de gobernarse a sí misma: Roma de HBO. SERIARTE. Revista científica De Series Televisivas Y Arte Audiovisual, 3, 59–80. https://doi.org/10.21071/seriarte.v3i.15172
Section
Monográfico

References

AGUILERA, Christian (2009), Joseph L. Mankiewicz. Madrid: T&B.

ALONSO, Jorge, ALONSO, Juan y MASTACHE, Enrique (2008), La antigua Roma en el cine. Madrid: T&B.

ÁLVAREZ, Rafael (2013), The Wire: Toda la verdad. Barcelona: Principal de los Libros.

ANDERSON, Erich B. (04/04/2022). «The Untold Truth of HBO’s Rome», Looperer. Disponible en: https://www.looper.com/51901/everything-sequels-didnt-know-made/

CARRIÓN, Jorge (2011), Teleshakespeare. Madrid: Errata naturae.

CASCAJOSA VIRINO, Concepción (2006), «No es televisión, es HBO: La búsqueda de la diferencia como indicador de calidad en los dramas del canal HBO», Zer, nº 21, pp. 23-33.

DANDO-COLLINS, Stephen (2021), La legione di Cesare. Firenze: Giunti.

DE LOS RÍOS, Iván et al. (2009). Los Soprano Forever: Antimanual de una serie de culto. Errata naturae: Madrid.

DE OLIVEIRA CARVALHO ROSSI, Andrea Lúcia Dorini (2015), «Reflexos da Historiografia no Cinema: uma análise da serie Roma», en BURITI DE OLIVEIRA, Iranilson y AGUIAR, José Otávio (orgs.), Identidades & sensibilidades: o cinema como espaço de leituras. Sâo Paulo: Humanitas.

DEL PRADO FLORES, Rogelio (2014), «Comunicación aplicada hacia los medios: La serie Roma, de HBO, deconstruida a partir de la noción de campo (Bourdieu) y de esfera (Sloterdijk) para demostrar la opresión simbólica de la televisión», Razón y Palabra: Primera Revista Electrónica en Iberoamérica Especializada en Comunicación, nº 87. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=199531505004 [Consultado el 10/08/2022].

DI CHIARA, Francesco (2016), Peplum. Il cinema italiano alle prese col mondo antico. Bologna: Donzelli.

DUPLÁ ANSUATEGUI, Antonio (2019), «Marco Antonio, un imperator venido a menos en pantalla», en ANTELA-BERNÁRDEZ, Borja y VIDAL, Jordi (eds.), La guerra de la Antigüedad en el cine, Zaragoza: Libros Pórtico, pp. 129-148.

EVERITT, Anthony (2007), Cicerón. Barcelona: Edhasa.

FERNÁNDEZ, Fausto (2010), «John Milius, el último bárbaro», Clío: Revista de Historia, nº 105, pp. 14-19.

FERNÁNDEZ VEGA, Pedro Ángel (2003). La casa romana. Madrid: Akal.

FERREIRA PAUINO DA SILVA, Camilla (2019), «O Éthos de Otávio na série Rome (HBO», Heródoto, nº 2, vol. 4, octubre, pp. 91-103.

FONTE, Jorge (2016), Ridley Scott. Madrid: Cátedra.

GALLEGO, Julie (2016), «Tous les chemins ménent à Rome», en DORNEL, Laurent (coord.), Le Retour. Pau: Universidad de Pau, pp. 91-102.

GARCÍA, Mariló (2010), «Spartacus: Sangre (sexo) y arena», Cinemanía, nº 177, junio, pp. 120-123.

GARCÍA CAMPA, Francisco (2017), Cayo Mario: El tercer fundador de Roma. Zaragoza: HRM Ediciones.

GOLDSWORTHY, Adrian (2007). César: La biografía definitiva. Madrid: La Esfera de los Libros.

GOLDSWORTHY, Adrian (2011). Antonio y Cleopatra. Madrid: La Esfera de los Libros.

GOLDSWORTHY, Adrian (2014), Augusto: de revolucionario a emperador. Madrid: La Esfera de los Libros.

GOLVIN, Jean-Claude y RODDAZ, Jean-Michel (2018). Herodes: El rey arquitecto. Madrid: Desperta Ferro.

GONZÁLEZ GUTIÉRREZ, Patricia (2021). «Perspectivas romanas de las relaciones homoeróticas», Desperta Ferro: Arqueología e Historia, nº 39, octubre, pp. 38-42.

GREENE, Richard y VERNEZZE, Peter (2010). Los Soprano y la filosofía. Barcelona: Ariel.

KNAPP, Robert (2011). Los olvidados de Roma: Prostitutas, forajidos, esclavos, gladiadores y gente corriente. Barcelona: Ariel.

KNAPP, Robert (2012). «Los burdeles en Roma: Amor de pago», La aventura de la Historia, nº 164, junio, pp. 18-23.

LE BOHEC, Yann (2013). «La batalla de Farsalia: 9 de agosto de 48 a.C.», Desperta Ferro: Antigua y medieval, nº 19, octubre, pp. 26-33.

MARTÍN IGLESIAS, José Carlos (Ed.) (2001). Discursos contra Marco Antonio o Filípicas. Madrid: Cátedra.

MCKEE, Robert (2011). El guion: Sustancia, estructura, estilo y principios de la escritura de guiones. Barcelona: Alba Editorial.

MÉNARD, Hélène (2015). «La inseguridad en la Antigua Roma: Crimen, violencia y disturbios», Desperta Ferro: Arqueología e Historia, nº 2, agosto, pp. 6-13.

MÉNDEZ BAIGES, Maite (2017). «El mito de lo clásico en el siglo XXI: La ciudad de Roma en la serie Rome de HBO», Fedro, Revista de Estética y Teoría de las Artes, nº 17, julio, pp. 120-141.

MONTANELLI, Indro (1999). Historia de Roma. Barcelona: Plaza & Janés.

NEGRETE, Javier (2021). Roma traicionada. Madrid: La Esfera de los Libros.

OLIVIER, Laurent (2021), César contra Vercingetórix. Madrid: Punto de Vista Editores.

PIGLIUCCI, Massimo (2018). Cómo ser un estoico: Utilizar la filosofía antigua para vivir una vida moderna. Barcelona: Ariel.

RAGALIE, Maureen (2007). «Sex and Scandal with Sword and Sandals: A Study of the Female Characters in HBO’s Rome», Studies in Mediterranean Antiquity and Classics, vol. 1, nº 1, pp. 2-19.

RAMÍREZ DE VERGER, Antonio (ed.) (2013), Catalinarias: Edición bilingüe de Antonio Ramírez de Verger. Madrid: Cátedra.

RAMÍREZ VERGER, Antonio (ed.) (2017), Julio César: La guerra de las Galias. Madrid: Cátedra.

RIPOLL, Carlos (2012). Juego de Tronos: Secretos del Trono de Hierro. Palma de Mallorca: Dolmen.

RODRÍGUEZ, José Joaquín (2020). Frank Miller: Honor y Furia. Palma de Mallorca: Dolmen.

RUIZ DE ARBULO, Joaquín (2016). «Del bolsillo de los ricos: Los orígenes del evergetismo romano y su perduración imperial», Deperta Ferro: Arqueología e Historia, nº 8, agosto, pp. 20-25.

SAMPSON, Gareth (2020), The Collapse of Rome: Marius, Sulla and the First Civil war. Londres: Pen & Sword Military.

STAMP, Jonathan (2007), Rome. New York: Melcher Media.

TONER, Jerry (2020). Infamia: El crimen en la antigua Roma. Madrid: Desperta Ferro.

UNCETA GÓMEZ, Luis y SÁNCHEZ PÉREZ, Carlos (eds.) (2019), En los márgenes de Roma: La Antigüedad romana en la cultura de masas contemporánea. Madrid: Los Libros de la Catarata.