The Origin of the Sea of Plastic in the Institutional Documentaries of the Ministry of Agriculture

Main Article Content

Loreto Garcia Saiz
https://orcid.org/0000-0002-4048-173X

Abstract

The audiovisual representations of what is now popularly known as the «Sea of Plastic» have historically manifested different ways of looking at the rural world through the cinematographic apparatus. This article explores the documentaries produced by the Ministry of Agriculture in Almería’s countryside between 1967 and 1976, the first existing cinematographic images of the agricultural transformation of this place. The purpose of this paper is threefold: first, to contextualize the institutional production of documentaries on the new agriculture in Almeria in its early days from a historiographical perspective; second, to review the information that is currently available about the documentaries, contrasting the data found in the archives in order to qualify the information that has been published to date; finally, to carry out a film analysis of the documentaries to understand certain practices implemented by the Ministry that have not been studied so far, such as the production of what I define as «institutional remakes».

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Garcia Saiz, L. (2024). The Origin of the Sea of Plastic in the Institutional Documentaries of the Ministry of Agriculture. SERIARTE. Revista científica De Series Televisivas Y Arte Audiovisual, 6, 170–188. https://doi.org/10.21071/seriarte.v6i.16900
Section
Monográfico

References

ACLAND, Charles, y WASSON, Haidee (eds.)(2011), Useful Cinema, Durham: Duke University Press.

AZNAR-SÁNCHEZ, José Ángel (2000), Dinámica demográfica y económica de Almería en el siglo XX, Almería: Universidad de Almería.

AZNAR-SÁNCHEZ, José Ángel (2011), «El clúster agroindustrial de la horticultura intensiva de Almería. Surgimiento, dinámica y perspectivas», Cuadernos de estudios agroalimentarios, 2, pp.199-217.

BALLESTEROS, Isolina (2001), «Xenofobia y racismo en España: La inmigración africana en Las cartas de Alou (1990) de Montxo Armendáriz y Bwana (1996) de Imanol Uribe», Cine (ins)urgente. Textos fílmicos y contextos culturales en la España postfranquista, Madrid: Fundamentos, pp. 205-232.

CAMARERO, Fernando (2010), Catálogo de documentales cinematográficos agrarios (1895-1981), Madrid: Ministerio de Medio Ambiente y Medio Rural y Marino.

CASCAJOSA VIRINO, Concepción (2018), «Un nuevo sentido del lugar. Las narraciones del sur y la geopolítica en el proceso de renovación de la ficción televisiva española de género criminal», Arbor, 194, 789, pp. 473. DOI: 10.3989/arbor

«Catálogo documental producido por la Mediateca 2008-2016», (2017), Madrid: Mediateca del Ministerio de Agricultura, Alimentación y Medio Ambiente.

DUQUE, Pedro (2012), «Los invernaderos son de las pocas estructuras humanas visibles desde el espacio», Diario de Almería, 9 de junio.

ELENA, Alberto (2005), «Representaciones de la inmigración en el cine español: La producción comercial y sus márgenes», Archivos de la filmoteca: revista de estudios históricos sobre la imagen, 49, pp. 54-65.

FERNÁNDEZ LABAYEN, Miguel, y GARCÍA SAIZ, Loreto (2023), «Traumatic Landscapes from Above: Images of Colonization and Violence in the Sea of Plastic», Iluminace, 35, 2, pp. 9-30. DOI: 10.58193/ilu.1755

«Fondos cinematográficos del MAPA depositados en la Filmoteca Española», (s. f.), Tomos I y II y fichas correspondientes, Madrid: Mediateca del Ministerio de Agricultura, Alimentación y Medio Ambiente.

GARCÍA, Juan Manuel, y COELLO, Pilar (2021), «La contribución del Ministerio de Agricultura al género documental fotográfico y cinematográfico agrario», en ALMARCHA, Esther y VILLENA, Rafel (eds.), Fotografía y turismo: VIII Encuentro en Castilla-La Mancha, Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, pp.47-73.

GÓMEZ GÓMEZ, Agustín (2020), «Las películas documentales de José Neches para el Ministerio de Agricultura a través de la documentación del Archivo General de la Administración», en GARCÍA RAMOS, M. Dolores (ed.), Representaciones del mundo rural: Del documental agrario a las incursiones del campo en el cine de ficción, Córdoba: UCOPress.

GÓMEZ, Cristóbal, y LUQUE, Emilio (2006), Imágenes de un mundo rural, 1955-1980, Madrid: Centro de Publicaciones del Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación.

HEDIGER, Vinzenz, y VONDERAU, Patrick (eds.)(2009), Films that Work: Industrial Film and the Productivity of Media, Amsterdam: Amsterdam University Press.

«José Neches Nicolás. Obra cinematográfica 1945-1976», (2016), Madrid: Ministerio de Agricultura, Alimentación y Medio Ambiente.

MARTÍNEZ, Mario (2017), «Ficción y realidad: Análisis comparativo entre Campoamargo (en ‘Mar de plástico’) y El Ejido, Almería», Revista científica en el ámbito de la Comunicación Aplicada, 7, 1, pp.165-189.

OROPESA, Salvador (2020), «Mar de plástico: Un western constitucional», En MARTÍN Alex. y SÁNCHEZ, Javier (eds.), La expansión del género negro, Santiago de Compostela: Andavira, pp. 577-584.

RODRÍGUEZ, Lucía (2023), Turismo y documental en la España contemporánea, Tesis doctoral inédita. Universidad Carlos III de Madrid.

SANTAOLALLA, Isabel (2005), Los «Otros»: Etnicidad y «raza» en el cine español contemporáneo, Zaragoza: Prensas universitarias de Zaragoza y Ocho y Medio, libros de cine.

ZARAUZA, Jorge (2020), Historia del remake cinematográfico español, Tesis doctoral. Universidad de Sevilla.