The realistic landscape in the anime: from the aesthetics in Makoto to the message of Studio Ghibli

Main Article Content

Marina Eva Cabezas Morales
https://orcid.org/0000-0002-6125-4739
María Dolores García Ramos
https://orcid.org/0000-0002-1342-7017

Abstract

The importance of the natural landscape in art is undeniable, especially for painting and cinema. Japanese animation, as a union of both artistic genres, is one of the best examples when it comes to seeing how the realistic landscape develops as one of the fundamental characteristics for the creation of its works. Through the productions of Makoto Shinkai, Isao Takahata and Hayao Miyazaki we will see how the representation of the scenarios becomes one of the peculiarities of Anime, becoming an element of significance within the work.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cabezas Morales, M. E., & García Ramos, M. D. (2024). The realistic landscape in the anime: from the aesthetics in Makoto to the message of Studio Ghibli. SERIARTE. Revista científica De Series Televisivas Y Arte Audiovisual, 6, 136–154. https://doi.org/10.21071/seriarte.v6i.16967
Section
Monográfico

References

BAZIN, André (1990), ¿Qué es el cine?, Madrid: Ediciones Rialp.

CASETTI, Francesco (2000), Teorías del cine 1945-1990, Madrid: Ediciones Cátedra.

CORRAL, Juan Manuel (2016), Hayao Miyazaki e Isao Takahata: vida y obra de los cerebros de Studio Ghibli, Palma de Mallorca: Dolmen.

COUSINS, Mark (2005), Historia del cine, Barcelona: Blume.

DIEZ GALINDO, David (2015), Memorias de una flor de cerezo: Paisaje y naturaleza en la pintura japonesa, (Trabajo de final de Grado), Universidad de Valladolid, Valladolid.

GARCÍA RODRÍGUEZ, Amaury (2005), Cultura y grabado en Japón Siglos XVII a XIX, Ciudad de México: El Colegio de México. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv3f8qpk

LÓPEZ MARTÍN, Álvaro (2018), El universo de Makoto Shinkai a través del tiempo, la distancia y el espacio, Madrid: Diábolo Ediciones.

MADERUELO, Javier (2020), El espectáculo del Mundo. Una historia cultural del paisaje, Madrid: Abada Editores.

MADERUELO, Javier (2005), El paisaje. Génesis de un concepto, Madrid: Abada Editores.

MIRANDA MENDOZA, Luis (2017), Una teoría del plano-secuencia. Tiempo, historia y narratividad en las películas de Mizoguchi Kenji durante la década de los 30, (Tesis Doctoral), Universidad Carlos III de Madrid, Madrid.

MIYAZAKI, Hayao (2014), Turning point, 1997-2008, San Francisco: Editorial Vizmedia.

MORALES Y MARÍN, José Luis (Coord.) (1996), Historia Universal de la Pintura. Del Realismo al Modernismo. Vol. 6, Madrid: Espasa Calpe.

MOYA PELLITERO, Ana María (2011), La percepción del paisaje urbano, Madrid: Editorial Biblioteca Nueva S. L.

PLOU ANADÓN, Carolina, «Unas pinceladas sobre Miss Hokusai (2015)», Ecos de Asia, 7 de febrero de 2016. URL: http://revistacultural.ecosdeasia.com/unas-pinceladas-sobre-miss-hokusai-2015/ (fecha de consulta: 22-12-2020).

SOTO BOULLOSA, Juan Carlos (2011), «Realismo pictórico y Positivismo», Liño, vol. 5, nº5, pp. 101-113.

WELLS, Paul (1998), Understanding Animation, Nueva York: Routledge.

ZENRYŪ, Tsukamoto, y UMEYO, Hirano (1974), «Buddhism in the Asuka-Nara Period», The Eastern Buddhist, vol. 7, nº1, pp. 19-36.